Spot-leder tilfreds: Vi er ikke kun en karrierekanon

Spot-leder tilfreds: Vi er ikke kun en karrierekanon

Det er dagen efter dagen derpå på Spot Festival med omkring 200 koncerter i det centrale Aarhus. Vi har fået en snak med festivalleder Gunnar Madsen om, hvordan han selv synes, festivalen er gået, og hvad der har været hans højdepunkter på festivalen – og det modsatte.

Hvordan synes du, festivalen er gået?

– Vi er overordnet set rigtig glade. Al logistikken har været fin omkring både nye og velkendte spillesteder, og vi har haft et rigtig stærkt musikprogram og ikke mindst mange nye navne, der leverede varen. Og så har publikum taget godt imod dem. Vi har fileme et godt publikum.

Hvor mange billetter har I solgt, og hvad siger økonomien?

– Cirka 5000 billetter sammenlagt af alle typer, og vi kunne melde udsolgt lørdag aften. Dermed regner vi med, at festivalen som minimum løber rundt, og at vi formodentlig får et overskud i en eller anden størrelse. Derudover tror jeg, der har været 2-3000, der har set vores gratis koncerter langs åen, ved Immervad, på Castenskiold, FF og Fidels og på Dokk1.

Gratiskoncerter ved åen vender tilbage

Ja, de gratis koncerter ved åen var et nyt tiltag i år. Hvordan synes I, det er gået?

– Det er altid en alkilleshæl at starte noget nyt op, men vi synes, at operationen er lykkedes, og patienten overlevede. De fire koncerter på Immervad med blandt andre Thøger Dixgaard og Mike Andersen samlede et stort publikum, og der var fyldt til indendørskoncerterne langs åen.

Er det noget, I vil gentage næste år?

– Ja, helt sikkert, og vi skal produktudvikle yderligere på det. Det er jo noget, vi gør for at udvide byens kendskab til Spot Festival, herunder potentielle samarbejdspartneres kendskab til festivalen. Jo flere samarbejdspartnere, vi har i byen, jo bedre.

Men det er jo udendørs, så er der en vis risiko for regn.

– Ja, men det er trods alt kun en mindre del af festivalen. I 2011 var festivalen jo ved at drukne i regn, og dengang besluttede vi, at vi skulle være en festival, der fortrinsvis var inden døre.

Et andet nyt tiltag var inddragelsen af Ridehuset, som blandt andet bød på pladebørs, madmarked og salg af sneakers. Hvordan synes I, at det gik?

– Det var vi meget glade for, blandt andet forbi vi kunne tilbyde folk noget ordentlig mad. Det er  noget, folk tidligere ofte har efterspurgt, så det regner vi også med at arbejde videre med næste år.

Køer er en del af præmissen

Hvad har været dine egne højdepunkter på festivalen?

– Der var været mange. Jeg synes, at noget af det bedste ved Spot er, at vi på én gang kan være affyringsrampe for nye, flyveklare orkestre, og at vi samtidig kan udvikle fortællinger, som rækker ud over det at opdage nye bands. At vi ikke kun er en karrierekanon. For eksempel noget som Naked, hvor vi præsenterer sangere i helt afdæmpede, akustiske rammer og viser et andet aspekt af det, musikken kan.

– Eller koncerten, hvor Steffen Brandt og strygergruppen Who Killed Bambi fortolkede gamle TV-2-numre. Eller åbningen med Aarhus Jazz Orchestra, koncerten med filmkomponisten Frans Bak eller samarbejdet mellem Aarhus Symfoniorkester og færøske Anna Katrin Øssurdóttir Egilstrød, der har en fortid i Valravn.

Hvad har så været bundskraberen fra dit synspunkt?

– Jeg vil helst ikke lyde arrogant, men jeg synes ikke rigtigt, der har været nogle. Man kan altid sige, at der nogle steder har været køer til nogle af koncerterne, men det er altså præmissen for en indendørs festival.

– Man kan også sige, at nogle af koncerterne måske burde have været sat op på større steder, men der er nogle bands, som gerne har villet spille på en forholdsvis intim scene, selvom deres publikum har været ret stort. Omvendt ville vi heller ikke risikere at sætte et hypet band op på en stor scene, hvis de så skulle spille for en halvtom sal, for det kunne godt give nogle skuffelser.

Næste år er Aarhus kulturhovedstad. Er det noget, man vil kunne mærke på festivalen?

– Vi vil udvikle os så harmonisk som muligt og vil ikke lave noget, der er spektakulært bare for at passe ind i 2017-konceptet. Man vil nok kunne mærke det på festivalen, men det skal falde naturligt ind og ikke være et hovsa-påhit.

Hvad med tidspunktet for festivalen? I år lå den i uge 17, næste år bliver det i uge 18. Hvorfor flytter I festivalen frem og tilbage?

– Med hensyn til næste år skyldes det nogle praktiske ting omkring Kulturhovedstad 2017, men vi vil generelt holde festivalen i slutningen af april eller begyndelsen af maj. Vi har tidligere ligget i begyndelsen af juni, men det er en tid, hvor mange læser til eksamen, og det ligger også for tæt på NorthSide. Vi har ikke noget imod at ligge i begyndelsen af festivalsæsonen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA