Nyhed

Dizzy Mizz Lizzy i Japan: De japanske fans går all in

Tim, Martin og Søren er på turné i Japan og bliver mødt af ekstatiske fans

Dizzy Mizz Lizzy er lige nu på turné i Japan, hvor de har haft et stort publikum siden midten af 90'erne. Gruppens nyligt udgivne tredje album "Forward in Reverse" ligger nummer 1 på rock-hitlisten i Japan, og bandet har givet flere udsolgte koncerter.

Vi fangede Tim Christensen for at høre mere om bandets oplevelser i Japan.

Hvordan er det at spille i Japan lige nu?

– Det er fantastisk og finurligt på samme tid. De japanske fans er utroligt dedikerede og går all in på det hele. De synger med på alt, klapper med på alt og bruger hellere alle deres penge på T-shirts i merchandiseboden frem for bajere og sprut i baren.


Hvor mange publikummer spiller I gennemsnitligt for per koncert?

– Vi spiller typisk for 1000-1500 per aften. I Sapporo var det lidt mindre, men i Tokyo (Kawasaki) spillede vi to udsolgte koncerter for tæt på 3000 mennesker.

Hvordan adskiller de japanske fans sig fra de danske?


– De japanske fans er på mange måder meget forskellige fra de danske. Det ene er ikke bedre end det andet, men de japanske fans er ikke bange for at kalde sig fans og lade bandet være de stjerner, som de forventer at et band skal være. Det er total hengivelse og hierarki på højt niveau. De fleste fans har gerne samtlige udgivelser, vi har lavet – inklusive mine soloplader og sideprojekter – og her snakker vi på cd. Det fysiske albumsalg i Japan er stadig 95 procent. De har ikke Spotify. De er meget ivrige for at tage billeder og få autografer på alt – cd-covers, billeder, artikler fra japanske magasiner, gammelt og nyt merchandise og så videre – når de dukker talstærkt op i lufthavne, på togstationer, i hotellobbyer og ved bagindgange til spillestederne.

– De to sidstnævnte er til at forstå, men hvordan de finder ud af vores præcise fly- og togafgange og ankomster – det er stadigt et mysterium. Og det er sjette gang vi er her. Hele deres reaktion er generelt temmelig surrealistisk, men egentlig også med reel. Vi har heldigvis et relativt sundt og selvironisk forhold til stjerne-begrebet, så vi leger bare med, nyder det og værdsætter det. 

Hvad er den vildeste oplevelse, I har haft med japanske fans?


– Der har været en del. Når det tangerer hysteri, og når fans begynder at græde af glæde, når vi møder dem, ja så er det rimelig vildt. Til koncerterne elsker de, hvis man kaster en trommestik eller et guitarplekter ud, når koncerten er forbi. Ved en koncert i Tokyo for omkring 1500 ellevilde fans tænkte jeg, at jeg ville forsøge noget lidt andet. Så i stedet for bare et enkelt plekter tog jeg en hel håndfuld på måske 100-200 plektre og kastede ud over publikum fra scenen. Det resulterede i, at 90 procent af salen prøvede at gribe efter dem, som piratfisk efter en kødluns, og at halvdelen af publikum væltede om på gulvet. Det så fuldstændigt vanvittigt ud! Heldigvis kom ingen til skade. 

Jeg går ud fra, at I også bliver interviewet af japanske medier. Hvad er den vildeste oplevelse, I har haft med japanske medier?

– I Japan bliver vi betragtet som et hardrock-band. Måske endda et heavyband nogle gange. De har mange magasiner og radioprogrammer, som dedikerer sig fuldt ud til denne genre. Det er mest her, vi hører hjemme. De er ikke bange for at nørde ekstra meget om tingene. Gå i tekniske detaljer med alle sangene på den nye plade, eller snakke om hvilket guitar- eller trommegear, vi bruger. Både i studiet og live. 


– I forgårs lavede jeg (Tim) en filmoptagelse, hvor jeg demonstrerede mine guitarroller i fem-seks udvalgte sange. Et kamera på mig i fuld figur og et kamera close-up af mine hænder og guitaren. Optagelsen skal bruge til en bonus-dvd, som vedlægges næste udgave af et stort guitarmagasin. Temmelig nørdet.

Hvor stor del af de japanske fans har fulgt jer siden af 90'erne, og hvor mange er nye fans?

– Vi møder mange, som så os i 1990'erne også. Vi spillede her to gange dengang, og mange har gode minder og sågar også slidte T-shirts fra dengang. Vi møder dog også mange nye fans. Og også helt unge. Fans som starter fra "Forward In Reverse" og bevæger sig bagud til de gamle plader. Det er super fedt!


Hvor mange plader har I solgt i Japan af det nye album?

– Vi solgte 10.000 fysiske album de første to-tre uger, og der er stadig godt gang i den. 

Når I nu har så stor succes i Japan, giver det så blod på tanden til at prøve andre markeder i udlandet?

– Vi har jo en historie med Japan, så det gør en stor forskel. Vi er åbne for andre markeder, men det kræver, at der er nogle som rækker ud efter os. Vi er for gamle til at række ud efter dem og vil hellere pleje de fans, vi allerede har end at banke på låste døre. 


Herhjemme kan Dizzy Mizz Lizzy blandt andet opleves på Rødovre Rådhusplæne 27. maj, i Tivoli Friheden i Aarhus 25. juni samt på Tinderbox, Roskilde og Smukfest.

ANNONCE