Nyhed

Før weekendens koncerter: Fem fede King Crimson-numre

Inden weekendens koncerter kan du varme op med fem smukke numre med det legendariske band.

King Crimson var et af de mest banebrydende navne i slut-60'ernes progressive rockbølge. Siden har de været aktive i mange forskellige konstellationer, dog altid med guitarist og primus motor Robert Fripp som en del af lineuppen. I de kommende to dage kan de opleves live i Danmark for første gang i 16 år, når de gæster Falconer Salen fredag den 23. og lørdag den 24. september. Den første koncert er udsolgt, mens der stadig er billetter til koncerten lørdag.

I den glade anledning varmer vi op til koncerten med fem smukke numre med det legendariske band.

 


"21st Century Schizoid Man" (1969)

Med debutalbummet "In the Court of the Crimson King" fra 1969 blev den gyldne æra inden for progressiv rock sat i gang. Med det kendte åbningsnummer "21st Century Schizoid Man" herfra viser King Crimson deres legesyge side. Denne skøre, progressiv-rock sang fra debutalbummet fra 1969 rummer en utroligt alsidig instrumentbrug, og i samtiden ville dette have været karakteriseret som et af de mere tunge numre. Sangteksten er ganske underlig, men ikke desto mindre mindeværdig. Nummeret refererer blandt andet til Vietnam-krigen med teksten "Politicians' funeral pyre / Innocence raped with napalm fire".


 

"Epitaph" (1969)

Et andet af de numre, som man ikke kan undgå at fremhæve fra debutalbummet, er "Epitaph", som med sin dystopiske tekst og hjemsøgende melodi skaber en apokalyptisk atmosfære og en nærmest overjordisk kvalitet. Michael Giles’ trommespil og den stærke brug af mellotron er gåsehudsfremkaldende, og det lader til, at det knap otte minutter lange nummer bliver bedre for hvert minut. I "Epitaph" formår King Crimson at kombinere rock og klassisk musik, og som resultat skabes et ikonisk og yderst stemningsdannende musikalsk værk. Lyt til det herunder:

 


"The Court of the Crimson King" (1969)


Sammen med nummeret "Heartbeat" var "The Court of the King Crimson" det eneste King Crimson-nummer, som nåede Billboard Hot 100-listen i USA. Også her gøres brug af mellotronen, som spiller et særpræget riff. Sangen blev brugt som soundtrack til den dystopiske film "Children of Men" fra 2006, ligesom den ofte er blevet brugt i den canadiske tv-serie "Kenny vs. Spenny". Instrumental-delen er yderligere blevet brugt i den franske film "Cinéman".

 


"Islands" (1971)

"Island" er at finde på albummet af samme navn fra 1971. I nummeret møder vi en mild, tilbagelænet og rolig atmosfære, og teksten, som handler om en fredelig ø, lægger sig i forlængelse heraf. I tonen adskiller nummeret sig markant fra albummets første fire sange, og albummets femte nummer fungerer som optakt eller en "prelude" til "Islands". Albummet byder som helhed på komplekse harmonier, hvilket formentlig skyldes, at King Crimson her var påvirket af et utal af – fra Mahler til The Beatles.


 

"Starless" (1974)

Nummeret "Starless" fra albummet ”Red” (1974) er opbygget omkring et forholdvis konventionelt versformat og gør ligesom "Epitaph" brug af mellotron og elektriske guitarer. Den adskiller sig dog ved, at den er stærk influeret af jazz, hvorfor der eksempelvis optræder en medrivende saxofon-solo. Teksten fremstår på en gang både dyster og fredelig, og det fem minutter lange crescendo resulterer i et smukt og autentisk stykke, som ligger i perfekt harmoni med King Crimsons stil.

 

ANNONCE