Nyhed

Brancheveteran åbner vinylpladebutik med café og boghandel på Vesterbro

Peter Sørensen fra Beatbox Booking slår dørene op for Beat i denne uge

Torsdag den 29. september åbner Beat, en ny kombineret vinylpladebutik, café og musikboghandel – og senere på året et galleri – på Enghave Plads 13 på Vesterbro. Bagmanden er Peter Sørensen, der i en årrække har været – og stadig er – direktør for Beatbox Booking, der arrangerer koncerter med en lang række danske kunstnere, blandt andre D-A-D, Tina Dickow, Mew, Trentemøller og Agnes Obel.

Til åbningen kommer Folkeklubben klokken 17 og spiller et par sange fra deres nyeste, anmelderroste album, ”Slå flint!”, der debuterede på førstepladsen på hitlisten. Efter deres optræden signerer de plader. Hele dagen er der gratis kaffe og kringle til alle.

Beat giver et gratis dobbeltalbum til de første 500 kunder. Det er specialfremstillet til åbningen og bliver kun lavet i 500 eksemplarer. Albummet indeholder 20 numre, alle med danske kunstnere: Trentemøller, Baby Woodrose, Niels Skousen (verdenspremiere på ny sang), Folkeklubben, Benal, Katinka, Liima, Danni Toma, Asger Techau, Kasper Bjørke, Chinah, Kwamie Liv, Søren Juul, Baby In Vain, Jacob Bellens, Palace Winter, Peder, Wangel og Yung.


Dagen efter, altså den 30. september, er der endnu et særligt arrangement i Beat. I anledning af Bruce Springsteens netop udgivne selvbiografi ”Born to Run” og det tilhørende album ”Chapter and Verse” taler Ekstra Bladets anmelder Henrik Queitsch med Love Shop-sanger Jens Unmack om Bruce Springsteen. Bagefter spiller de yndlingsnumre, og Jens Unmack signerer den nye vinyludgave af Love Shop-albummet ”Det løse liv” fra 1999.

Vi har talt med Peter Sørensen om hans nye pladebutik.

Hvorfor har du valgt at åbne en pladebutik?


– Det er en gammel drøm, og faktisk havde jeg en pladebutik, der hed Beatbox på Christianshavn i midten af 80’erne. Den lukkede efter et par år, dels grundet konkurrencen fra store kæder som Guf, dels fordi jeg havde gang i mange andre ting, blandt andet at arrangere koncerter på Christiania. Men ellers er jeg nærmest vokset op i pladebutikker. Jeg købte min første plade som 12-årig i 1970 – det var Deep Purples syv tommer-single ”Black Night”, og jeg har den stadig – og jeg har tilbragt flere årsværk med at stå og lytte til musikken i Fonas høretelefoner.

– Jeg synes dog, at en pladebutik i sig selv vil være for kedeligt, og derfor er det blevet en kombineret pladebutik med boghandel med musikbøger og scene til intimkoncerter, café og galleri med musikfotos – galleriet i kælderen åbner dog først senere på året. Jeg har gået i et par år og ledt efter det rigtige lokale af en tilpas størrelse, og det fandt jeg så endelig, på Vesterbro ved Enghave Plads. Det er en ideel placering. Det er et stenkast fra Vega, der er kun små specialbutikker i det område, ingen McDonald’s, Baresso eller Joe & the Juice, og når metrobyggeriet er færdigt (efter planen i 2019, red.), får vi både en metrostation og en park igen lige overfor. I alt er lokalet på mellem 350 og 400 kvadratmeter.

Vinylsalget i Danmark er stigende, men sidste år udgjorde det stadig kun 2,7 procent af musikselskabernes samlede omsætning, i alt 12 millioner kroner ud af 453 millioner. Det er trods alt ret beskedent. Hvordan vil du tjene penge på butikken?


– Beat er slet ikke opstået som en forretningsidé. Det har været kærligheden til musikken, der har drevet det, og så skal vi nok finde ud af økonomien hen ad vejen. I øvrigt skal procenten tages med et stort gran salt, da det ikke indeholder de store mængder plader, der importeres fra udlandet og de plader, kunstnerne selv sælger til deres koncerter.

Hårdt kurateret udvalg

Du lægger ud med at sætte 6000 vinylplader til salg. Hvordan er de valgt ud?


– De er hårdt kurateret af tre personer gennem de sidste par måneder. Vi har gennemgået de cirka 100.000 vinylplader, der pt. er tilgængelige, og så valgt de 6000 mest interessante ud. Vi har forsøgt at komme ud i hjørnerne og dybt ned, og der er blandt andet jazz, verdensmusik, reggae, soul, hiphop, krautrock og funk og mange plader fra 50’erne og 60’erne. Og det er både nyudgivelser og genoptryk af gamle titler. Vi sælger til gengæld ikke brugte plader – det er der i forvejen rigtig mange, der gør i København – og heller ikke cd’er, det er jo et medie, der er på vej ud. Jeg opdagede i øvrigt, at der er mange kunstnere, der stadig slet ikke er udgivet på vinyl, men det bliver de forhåbentlig. Det gælder blandt andet den maliske sanger Salif Keïta og den spanske sangerinde Buika – jeg er stor fan af begge. Og på samme måde er der mange af de plader, vi har købt, der ikke findes på streamingtjenester, siger Peter Sørensen, der tilføjer, at der i første omgang ikke bliver noget internetsalg fra butikken.

Hvad er det egentlig, du synes er så fascinerende ved vinylplader?

– Det er ikke så meget lydkvaliteten, for mig er det først og fremmest det fysiske format, det med at man kan sidde med coveret og læse tekster og credits. Jeg vil dog skynde mig at sige, at jeg synes, det er fantastisk, at streamingtjenesterne har gjort det muligt, at man kan høre næsten al musik overalt hele tiden, og jeg bruger dem selv meget. De har bare den ulempe, at man sjældent får lyttet koncentreret til musikken, og jeg griber mig ofte i ikke at kunne huske albumtitler og sangtitler, hvis jeg ikke får hørt pladerne på vinyl. Jeg kan for eksempel ikke huske sangtitlerne på det nye Nick Cave-album, fordi jeg indtil nu kun har streamet det.


Du er også direktør i Beatbox Booking. Vil du selv stå bag disken i Beat?

– Ja, så meget som overhovedet muligt, hvilket formodentlig vil betyde meget af tiden i perioder og slet ikke i andre perioder. Vi bliver fire personer på deltid i pladebutikken, der er en og samme butik som boghandelen. Caféen bliver drevet separat med eget personale.

Vil der være et samarbejde mellem Beatbox Booking og Beat, for eksempel intimkoncerter med nogle af de navne, du repræsenterer med Beatbox Booking?


– Nej, det er ikke planen, det er to helt forskellige virksomheder. 

Du udtaler i en pressemeddelelse, at du vil nå ud til “folk i alle aldre og ikke kun det “klassiske” segment af vinylentusiaster, altså midaldrende mænd med hang til tobaksrygning”? Hvordan vil du gøre det?

– Det er blandt andet derfor, jeg både åbner pladebutik, café, galleri og boghandel. Og så ER der altså rigtig rigtig mange unge og piger, der køber plader. Det har vi fået understreget af de mange, der har stukket næsen ind under butikkens ombygning, alle glæder sig, til vi åbner.


Find Beat på Facebook

 

 


 

ANNONCE