Nyhed

Sådan har GAFFA anmeldt George Michaels danske koncerter

Vi kigger tilbage i arkiverne

Første juledag døde George Michael i sit hjem i Oxfordshire i England af et hjerteanfald, kun 53 år gammel. Nyheden har sendt chokbølger gennem musikverdenen, og fans verden over har begrædt superstjernens tidlige død.

George Michael var blandt andet kendt som en fremragende livekunstner, og vi har kigget tilbage i arkiverne for at minde læserne og os selv om, hvordan vi har anmeldt hans danske koncerter gennem årene. George Michael turnerede ikke mellem 1991 og 2006, og derfor har vi ingen koncertanmeldelser ældre end 2006. Her følger nogle uddrag:

Jyske Bank Boxen, 30. august 2011, "Symfonica Tour", seks stjerner af Michael José Gonzalez:

"Der er ikke noget at sætte en finger på. Til gengæld er de krydsede for, at denne turné dokumenteres på den ene eller den anden vis (det blev den, red.). George Michael har ikke alene sunget som en drøm hele aftenen igennem, han har formået at levere en intim og dybt personlig optræden for 10.000 mennesker gennem en absolut velvalgt samling af egne og andres numre, som synes at tegne et perfekt billede af den kunstner, han ser sig selv som i dag. Der var næppe mange, der savnede "Careless Whisper" eller "Wake Me Up Before You Go Go" i aften, og de, der gjorde, er gået glip af noget stort." Læs hele anmeldelsen her.

Parken, 30. august 2008, "25 Live Tour", tre stjerner af Simon Boertmann Brüel:

"Man kan undre sig over, at popstjernen, der åbenbart er utilpas i rollen som absolut midtpunkt, til punkt og prikke vælger at leve op til solo-konventionerne ved at pakke et velspillende band væk på dunkle plateauer bag spotlightet. Og man undre sig over, at en mand, der gør så meget ud af sympatiske tanker om, at vi bør skide på, hvad andre tænker og nyde livet med den pris, det nu har, ikke i højere grad tør slippe tøjlerne i de stramme koncertkonventioner, der indebærer scenografi og koreografi fastlagt til sidste centimeter - og pinedød at skulle spille alle de gamle (kedelige) ballade-hits." Læs hele anmeldelsen her.

NRGI Park, Aarhus, 18. maj 2007, "25 Live Tour", fire stjerner af Ole Rosenstand Svidt:

"Desværre udstillede de forskelligartede sange også den lidt uldne lydgengivelse, som i hvert fald jeg var udsat for, dér, hvor koncertarrangørerne havde placeret hr. Anmelderen, nemlig på den dyre langside, lidt skævt til venstre for scenen – og langt fra denne. Lyden var nemlig nok nogenlunde, og markant bedre end under opvarmningsnavnene, men ikke ligefrem hi-fi-kvalitet, og jeg tør slet ikke tænke på, hvor fedt dét gospelkor kunne have lydt, hvis lydkvaliteten havde været på samme høje niveau som de musikalske præstationer og sceneshowet. Og i de mere tempofyldte sange forsvandt nuancerne i endnu højere grad end i balladerne." Læs hele anmeldelsen her.

Parken, 11. november 2006, "25 Live Tour", fem stjerner af Mads Stensen:

"Bemærkelsesværdigt var lyden faktisk udmærket i den forreste del af Parken, og det medrejsende band med kor gav numrene en appetitlig grundstruktur. Den 43-årige George Michaels stemme var det vigtige krydderi, der skulle give den helt rigtige finish. Hans timing og evne til at synge en god popmelodi lå stadig tæt på perfekt, men det kunne godt ønskes, at han gav sig i kast med de høje toner, som ofte blev undgået med en mikrofon ud mod publikum, der hurtigt greb chancen og skrålede med. Det kan tænkes, at alderen eller måske de mange joints har rykket lidt på stemmebåndets spændvidde. På trods af at George Michaels ”dansen rundt” på den store tomme scene ikke ligefrem var noget imponerende syn, så formåede den topprofessionelle musiker at holde fokus på sangene, og derfor virkede showet ikke tamt." Læs hele anmeldelsen her.

ANNONCE