Sådan har GAFFA anmeldt George Michaels albums 1999-2014

Vi kigger tilbage i arkiverne

Første juledag døde George Michael i sit hjem i Oxfordshire i England af et hjerteanfald, kun 53 år gammel. Nyheden har sendt chokbølger gennem musikverdenen, og fans verden over har begrædt superstjernens tidlige død.

George Michael nåede kun at udsende fem studiealbum fra og med solodebuten "Faith" i 1987 til og med "Patience" i 2004. Desuden udgav han livealbummet "Symfonica" i 2014. Vi kigger tilbage i arkiverne på, hvordan GAFFA har anmeldt de forskellige album gennem årene.

Af tekniske årsager kan vi desværre pt. ikke citere fra anmeldelserne af George Michaels tre første soloalbum, "Faith" (1987), "Listen Without Prejudice Vol. 1" (1990) og "Older" (1996), men de bliver tilgængelige i nær fremtid.

"Symfonica", 2014, fire stjerner fra Sohail Hassan:

"Optagelsen på dette live-album er virkelig vellydende, og George Michael synger smukt som altid. Det er faktisk så godt, at man får fornemmelsen af, at det er et studiealbum med en stor lyd. Cd'en er lagt bagerst i en hel bog med flotte billeder fra koncerten, hvilket giver indtrykket af, at det er en stilfuld udgivelse fra en legende. En af højdepunkterne er, når George Michael synger Nina Simones Feeling Good."

"Når alt dette er sagt, er det ikke nødvendigvis denne side af George Michael, alle holder mest af. Tænder man på hans mere festlige sange, er dette album alt for søvndyssende. Du får ingen Outside, Faith eller I Want Your Sex, ikke engang Careless Whisper. Ligesom koncert-anmeldelserne vil vandene nok være delt om, hvorvidt Michael leverer varen." Læs hele anmeldelsen her.

"Patience", 2004, fire stjerner fra Gro Høyer Thielst:

"Et helt ubegribeligt og overflødigt nummer er Flawless (Go To the City), der med sin uopfindsomme lydcollage saboterer indtrykket af en cool og velovervejet kunstner med sans for den musikalske æstetik. Nummeret er givetvist en del af George Michaels spring-ud-proces, for nu, hvor han har givet sig selv lov til at være åbent homoseksuel, får den hele armen på discogulvet med løse håndled og funkede beats, der går lige i mellemgulvet. George Michael flirter uforstående videre med ambient og techno i nummeret Precious Box. Til gengæld er de første tre singler Freeek!04, Shoot The Dog og Amazing på hver deres måde vellykkede popnumre med klare og interessante George Michael-aftryk." Læs hele anmeldelsen her.

"Songs from the Last Century", 1999, tre stjerner fra Jan Opstrup Poulsen:

"Albummet nærmer sig sine steder det gabende kedsommelige, hvilket er synd og skam for denne række fremragende.klassikere, som George Michael nok burde have haft mandsmod nok til at forsøge at give sin personlige fortolkning. Et mod, han ellers har fremvist ved andre lejligheder. I stedet er det blevet til et lidt overflødigt crooneralbum, som de fleste gedigne popsangere vil kunne præstere, og derfor klogeligt holder sig fra." Læs hele anmeldelsen her.