Den danske pladebranche skriver åbent klagebrev om YouTube

Den danske pladebranche skriver åbent klagebrev om YouTube

I dag bliver regnskabet for de danske musikselskaber gjort op, og der er tilsyneladende stadig vækst i dansk musik. Knap en halv milliard danske kroner (nærmere betegnet 494 mio. kr.) endte den årlige omsætning i 2016 på, hvilket er 9 % mere end året før.

Alligevel er der utilfredse miner i den danske musikbranche, der mener at kunne tjene endnu mere. Den amerikanske video-hjemmeside YouTube ”nøjes” nemlig med at betale 11 mio. kr. for streaming af dansk musik. Det svarer til blot 2,8 % af de 392 mio. kr., som udgjorde indtægterne fra streamingtjenester i Danmark, heriblandt Spotify og Apple Music, på trods af, at videotjenesten er den mest populære streamingtjeneste overhovedet i Danmark.

Det er dog lovlige vilkår, den ”billige” pris følger. I starten af årtusindskiftet vedtog EU nemlig en lov, der siger, at passive teknologiske platforme ikke kan stilles til ansvar for de aktiviteter, som foregår på platformen. Den lov står stadig ved magt, men en lov, der ifølge flere bør opdateres. Bestyrelsesformand for musikselskabernes brancheorganisation IFPI, Henrik Daldorph, mener ikke, at loven tager hensyn til tjenester som YouTube:

”Musiklivets indtægter fra YouTube svarer vel til, hvad et par pølsevogne omsætter for på Rådhuspladsen. Det skriger til himlen, når man tænker på, hvor populær tjenesten er. Derfor er der behov for, at politikerne gør lovgivningen mere tidssvarende. Formålet bør være at skabe fair konkurrence og afspejle den digitale virkelighed, vi lever i.”

Også Christian Morgan, mediedirektør for TDC Group, der står bag musiktjenesterne Telmore Musik og Yousee Musik, mener, at politikerne bør gøre noget ved EU-lovgivningen:

"Vi er glade for at bidrage til væksten i dansk musik. Hvis vi også vil have et spændende musikliv om 10 år, er det selvfølgelig vigtigt, at vi der formidler musik til danskerne, betaler en fair pris til dem, der leverer musikken. Jeg håber derfor, at man også fra politisk side vil være med til at sikre en bæredygtig digital udvikling i musikbranchen."

En mere overraskende nyhed, der kom i forbindelse med regnskabet, var, at salget af vinylplader er begyndt at vokset drastisk. Hele 93 % er salget steget med i forhold til sidste år. I 2016 indbragte formatet 23,9 mio. kr., hvilket dog stadig kun udgør 4,8 % af den samlede omsætning. Streamingtjenesterne med sine 79,4 % må altså siges fortsat at være altdominerende i landet.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA