Nyhed

IFPI offentliggør årsregnskabet for de danske musikselskaber – vinylsalg stiger markant

Trods en svag vækst er der utilfredshed i musikbranchen, hvor man mener, at YouTube bør udbetale mere.

Musikselskabernes brancheorganisation IFPI Danmark har i dag offentliggjort regnskabet for 2016. Der meldes om en omsætning på knap en halv milliard (nærmere betegnet 494 mio. kr.), hvilket er en vækst på 9 % i forhold til året før. Den fortsatte vækst skyldes især danskernes voksende forbrug af streamingtjenester som Spotify og Yousee Musik. Alene fra 2015 til 2016 er omsætning for streamingtjenester steget fra 323 mio. til 392 mio. kr., hvilket svarer til en stigning på 21,3 %. IFPI Danmarks omsætning har dog tidligere været oppe på over en milliard tilbage i starten af årtusindskiftet.

At omsætningen ikke er højere, skyldes i høj grad, at video-tjenesten YouTube ikke følger samme udbetalingsvilkår som de øvrige streamingtjenester. En ældre EU-lov siger nemlig, at ”passive teknologiske platforme ikke kan stilles til ansvar for de aktiviteter, som foregår på platformen”. Dermed slap den amerikanske web-gigant altså med at betale ”blot” 11 mio. kr., hvilket udgør kun 2,8 % af streamingtjenesternes omsætning.

Det er ellers over halvdelen af de streamingtjeneste-forbrugende danskere i alderen 16-70 år, der benytter sig af YouTube, hvilket da også har skabt røre i musikbranchen, hvor man mener, at YouTube bør være på lige fod med de øvrige streamingtjenester i Danmark.


I takt med den stigende omsætning for streamingtjenester sker der et selvfølgeligt fald i omsætningen for de øvrige musikformater. For blot fire år siden udgjorde streaming lige over en fjerdedel (25,7 %) af omsætningen i landet. I 2016 var udgjorde streaming-formatet 79,4 % af den danske musikomsætning. 

Salget af vinyl er dog steget – markant endda. Sidste år udgjorde det 4,8 % af den samlede omsætning, hvilket er en stigning på hele 93 % ift. året før. 23,9 mio. kr. indbragte vinyl-formatet i 2016, hvorimod det indbragte 12,4 mio. i 2015. Tilbage i 2012 udgjorde formatet kun 1,1 % af omsætningen, så det lader til, at den gode gamle lp er ved at genvinde popularitet på markedet.

ANNONCE