Sådan har GAFFA anmeldt Linkin Parks koncerter i Danmark 2007-2012

GAFFA – alt om musik

I går blev Linkin Parks sanger Chester Bennington fundet død i sit hjem i Los Angeles, kun 41 år gammel. Ifølge talrige medier havde Bennington hængt sig selv.

Benningtons sidste optræden med Linkin Park var i Barclaycard Arena i Birmingham 6. juli, hvor de afsluttede deres Europaturné. Touren skulle have fortsat i Mansfield, Massachusetts 27. juli, men sådan skulle det desværre ikke gå.

Vi mindes Chester Bennington ved at se på, hvordan GAFFA har anmeldt de dem live. Det er blevet til de fire koncerter, de spillede i Danmark i perioden 2007-2012, mens vi missede deres første danske koncert, i Pumpehuset i maj 2001.

Forum, 24. maj 2007 *****

"De to energiske frontmænd fungerede godt sammen på scenen, men deres optræden var af forskellig karakter. Chester Benningtons særlige, melankolske og samtidigt hårde stemme var overbevisende i sin intensitet fra start til slut og trængte godt igennem lydbilledet.

Mike Shinoda derimod leverede en lidt mere rutinepræget præstation med sine rap-indslag, som er så karakteristiske for Linkin Parks lyd, men som på det nye album er væsentligt mindre prominente.

Sætlisten indeholdt en eksplosiv blanding taget fra alle tre album, hvor hits som ”Don’t Stay”, ”In the End”, den første single fra det nye album ”What I’ve Done” og afslutningsnummeret ”Faint” alle blev båret frem af kontakten mellem band og publikum." (Anne-Sofie Oppenlænder). Læs hele anmeldelsen.

Skive Beach Party, 5. juni 2008 *****

"Det var tydeligt fra start til slut, at de to frontmænd var veloplagte. Den kontrollerede og køligt rappende Mike Shinoda smilede bredt over at høre folkemængden synge med på gruppens tekster, og i kontrast til Shinoda stod sanger Chester Bennington energisk og emotionel. Han brugte catwalken godt og kom i nærkontakt med publikum. Det, at han gav så meget af sig selv, smittede tydeligt af på alle tilhørende, som trofast tog imod og lod sig rive med under hele koncerten." (Christian Breum Johannesen) Læs hele anmeldelsen.

Jyske Bank Boxen, 30. oktober 2010 ****

"50 mio. solgte albums giver Linkin Park grund til at føle og udstråle selvsikkerhed. Det gjorde de også, da de gik på scenen. Trods en professionalisme, der ikke var til at tage fejl af, virkede bandet engageret og glade for at stå på scenen. Resultatet var stramt organiserede energiudladninger, der ofte kulminerede i gruppens omkvæd, hvor den syngende frontmænd, Chester Bennington, med en ganske imponerende vokal kapacitet skriger sit hjerte ud for fuld kraft.

Med total autoritet over publikum fra start til slut kunne den anden af gruppens frontmænd, rapperen Mike Shinoda, beordre publikum til at "Pump your fists in the air" og "wave your hands from side to side". Folk i salen såvel som på tribunerne gjorde velvilligt alt, hvad de fik besked på fra scenen - og armene kom først helt ned igen, da koncerten sluttede efter halvanden time." (Nicholai Friis Pedersen) Læs hele anmeldelsen.

Skive Festival, 30. maj 2012 ****

"Ligesom på såvel debuten som de efterfølgende album var samspillet mellem de to frontfigurer, den syngende Chester Bennington og den rappende Mike Shinoda, i fokus i Skive, og begge herrer var yderst veloplagte. Mike Shinodas flow var lige så let flydende som mange af hans kolleger i hiphop-verdenen, og Chester Bennington vekslede uproblematisk mellem en pæn vokal og så sit karakteristiske aggressive brøl. Som regel den blide sang i versene og råbene i omkvædene, og var den vokale udvikling i sangene en kende forudsigelig, så var stemmen stærk som nordjysk købmandssans." (Ole Rosenstand Svidt) Læs hele anmeldelsen.