Spotify ekspanderer med uventet satsning

Spotify ekspanderer med uventet satsning

Spotify udvider stadig sin streamingtjeneste og har nu gjort det muligt for artisterne at sælge skønhedsprodukter til brugerne igennem deres profiler.

Du har måske lagt mærke til, at nogle af de artister, du følger på Spotify tilbyder salg af eksempelvis vinyler under rubrikken ”offers”? Nu du også få muligheden for at købe skønhedsprodukter – ja, du læste rigtigt: Skønhedsprodukter. Det skriver teknologimediet Techcrunch.

LÆS OGSÅ: Spotify kommer countrymusikere til undsætning

Det nye tiltag er en udvidelse af det eksisterende samarbejde, som Spotify sidste år etablerede med Merchbar – en platform, hvor artister kan sælge merchandise via deres profiler på streamingtjenesten. Merchbar arbejder med make up-artisten Pat McGrath og musikeren Maggie Lindemann, som altså nu tilbyder musikfans at ”købe artistens udseende”.

”I denne digitale æra af make up, hvor fans ønsker umiddelbar glamour-tilfredsstillelse, vil jeg altid nå fansene, hvor de er mest engagerede. Samarbejdet med Spotify er derfor stort, fordi det smelter skønhed og musik sammen på en helt ny måde, som aldrig er blevet gjort før,” siger Pat McGrath i en udtalelse.

Artiklen fortsætter under billedet

gallery_large

Screenshot fra Maggie Lindemanns profil på Spotify, som nu tilbyder salg af en række skønhedsprodukter.

 

Det er vigtigt at understrege, at samarbejdet ikke er en ny og direkte indtægtskilde for Spotify. Ifølge Techcrunch får Spotify ikke del i salget gennem platformen. Ideen er snarere at udvide artisternes indtægtskilder på Spotify ud over streaming. Det skal dog ikke skjules, at samarbejdet gør Spotify til en attraktiv streamingtjeneste for artister med tanke på markedsmuligheder og også for brugerne, som nu kan benytte sig af tjenesten til andet end musiklytning.

LÆS OGSÅ: Ed Sheeran slår verdensrekord på Spotify

”Maggie Lindemann er en yderst spændende ung kunstner med over syv millioner fans, der lytter til hende over hele verden hver måned på Spotify,” siger Spotifys leder for ”Artist and Fan Development”, Jordan Gremli, i en udtalelse. Han tilføjer:

”I samarbejde med Pat McGrath om at tilbyde skønhedsprodukter på denne innovative måde vil hun (Maggie Lindemann, red.) forbinde sig direkte med fansene på et sted, hvor de allerede går hen for at nyde hendes musik.”

Ifølge Techcrunch har Spotify ikke kommenteret, hvorvidt lanceringen med McGrath vil være det første af mange samarbejder af lignende art.

LÆS OGSÅ: Spotify forlænger aftale med Warner


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA