Kulturprisvinderne Den Sorte Skole afslører nyt, stort show

Kulturprisvinderne Den Sorte Skole afslører nyt, stort show

Det blev dj- og samplerduoen Den Sorte Skole alias Martin Højland og Simon Dokkedal, som modtog Kronprinsparrets Kulturpris 2017, da prisen blev uddelt ved et stort anlagt, DR1-transmitteret gallashow i Jysk Musikteater i Silkeborg lørdag aften.

Dermed er Den Sorte Skole det andet rytmiske musiknavn, der har modtaget prisen, som ud over æren består af 500.000 kroner og et kaleidoskop af Olafur Eliasson. Den første var Tina Dickow, som blev tildelt prisen i 2008. I 2009 gik prisen til den klassiske cellist Andreas Brantelid.

I deres takketale fortalte Højland og Dokkedal, at deres ønske er at skabe sammenhæng på tværs af forskelle, musikalske og kulturelle, og at de vil åbne folks ører for det fremmede og skæve. Derigennem kan de forhåbentlig udvide folks empati, på samme måde som sidste års vinder, filminstruktøren Tobias Lindholm dengang sagde, at filmmediet kan. Herefter fremførte de et nyt nummer, som var baseret på samples fra musik fra seks årtier og fire kontinenter.

Vi fangede Den Sorte Skole til en kort kommentar efter prisuddelingen.

Tillykke med prisen, hvad vil I bruge pengene til?

Martin Højland: – De skal bruges til at arbejde, vi har nogle kæmpestore produktioner det næste år. Det er jo ingen hemmelighed, at vi ikke tjener sindssygt mange penge i Den Sorte Skole, så pengene kan give lidt ro, så vi kan koncentrere os om at arbejde. Vores næste store projekt bliver en audiovisuel forestilling i Det Kongelige Teaters Gamle Scene 6. maj. Billetsalget går i gang på mandag, og det er ikke tilfældigt (griner, red.).

Simon Dokkedal: – Vi skal også til Japan på onsdag og give nogle koncerter, og der kan vi nok også komme til at bruge nogle yen (griner, red.)

Bliver jeres Kongelige Teater-koncert så med en masse gæster ligesom jeres show på Roskilde Festivals Orange Scene i år?

Martin Højland: – Det gør det faktisk ikke, men jeg tror ikke, jeg må sige mere endnu. Men vi skal også arbejde videre på vores tredje symfoni, som får premiere i foråret 2019. Nu kan vi få ro til at lave de to ting.

Hvad var jeres reaktion, da I fik at vide, at I havde modtaget prisen – og hvordan fik I det at vide?

Simon Dokkedal: – Vi blev meget overraskede. Vi fik det faktisk at vide for længe siden, før Roskilde-koncerten på Orange Scene, hvor vi var dybt koncentrerede om at forberede Roskide-showet, og vi havde svært ved at fatte det. Vi blev inviteret til møde på Bikubenfonden, hvor vi havde svært ved at få dagsordenen på forhånd, men efter ti minutter overraskede direktøren os med skjult kamera og fortalte det.

Martin Højland: – Det var på et tidspunkt, hvor vi havde besluttet, at vores Roskilde-show skulle være temmelig anderledes, og prisen gav os en stor selvtillid og tro på, at det var det rigtige, når vi fik spot på os fra så vigtige folk. Vi havde slet ikke set det komme. Når man laver noget, der er relativt meget ved siden af alt andet, er det en kæmpe blåstempling. Vi er pavestolte.

Har I egentlig nogen musikerbaggrund – I må jo have et godt gehør, når I kan få så mange forskellige musikalske detaljer til at gå op i en højere enhed?

Simon Dokkedal: – Ikke ud over at vi har spillet lidt klaver, da vi var små. Men vi startede som hårdtarbejdende dj's.

Martin Højland: – Da vi arbejdede på "Lektion III" (album fra 2013, red.), gik der faktisk to år, inden vi fandt ud af, hvad en akkord var.

Men man kan vel også lave meget i computeren?

Martin Højland: – Ja, men vi pitcher ikke (ændrer tonehøjde digitalt, red.). Det er lidt et dogme for os. Vi prøver at finde ting, der passer.

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA