Nyhed

Palle Hjorth: – Derfor forlader jeg Savage Rose

GAFFA.dk – alt om musik

The Savage Rose har fejret triumfer i 2017, hvor gruppen har markeret deres 50 års jubilæum, udgivet deres 25. album, Homeless, givet talrige koncerter, blandt andet på Roskilde Festivals Orange Scene og modtaget GAFFAs Specialpris ved GAFFA-Prisen i 2017.

Nu må gruppen indkassere et tab, idet deres organist og pianist de seneste 11 år, Palle Hjorth, forlader gruppen. Det skriver han på sin hjemmeside med følgende ord:

"En ting bliver helt anderledes i 2018. Jeg er ikke længere med i Savage Rose. Jeg har siden 2006 været med til den ene store oplevelse efter den anden, har lavet 4 skønne albums og mødt en bunke skøre og spændende mennesker. 2017 var et vildt år, der sluttede af med 24 stort set udsolgte koncerter og en FORRYGENDE ANNISETTE. Det var fantastisk. Jeg savner det allerede, men ønsker dem alle glæde og kærlighed på deres videre færd. Jeg ved, der kommer store oplevelser i 2018, hvor Annisette fylder 70. Skynd jer at købe billet."


Palle Hjorth er kendt for sit virtuose tangentspil og højenergiske sceneoptræden. Han kom med i Savage Rose i 2006 efter komponist, organist og medgrundlægger Thomas Koppels pludselige død. Siden har Hjorth fået mange roser for at føre arven videre efter Koppel på orgel- og klaverfronten. Hvor Thomas Koppel stod for alt komponistarbejdet i Savage Rose, har Palle Hjorth til gengæld ikke bidraget til dette, hvor kompositionerne siden Koppels død er blevet skrevet af Annisette, Naja Rosa Koppel og Frank Hasselstrøm.

Palle Hjorth har også spillet med Peter Sommer, Poul Krebs, Povl Dissing og mange, mange flere.

Savage Rose har indtil videre kun to koncerter i kalenderen for 2018, en næsten udsolgt optræden i Operaen 26. oktober og en ekstrakoncert samme sted 27. oktober.


Palle Hjorth fortæller følgende om årsagen til sin afsked med bandet:

– Mange års fantastiske oplevelser er svært at sige farvel til. Ikke mindst fordi der for Savage Rose og deres publikum allerede ligger mange store oplevelser og venter forude. For eksempel koncerterne i Operaen. For mit eget vedkommende er det et spørgsmål om både at få tid til og at udfordre mig selv med de andre ting, jeg har gang i. Specielt ting hvor jeg er langt dybere inde i processen, sangskrivningen og så videre. Det er blandt andet sangskriverparret Trine Lunau & Peter Sund, sangskriveren Gorm Bull og digteren Egil Dennerline. Samtidig er jeg jo også en del af Poul Krebs Band og Peter Sommer & Tiggerne. Begge dele noget jeg nyder meget. Det er altid med vægtskålen i baghovedet, når man har gang i mange ting. At holde balancen.

– En anden stor sidegevinst er færre ture til København og dermed lidt mere tid til familien på Fyn. Min kone Karina har også kastet sig ud i sangskrivning, hvilket jeg også håber at kunne bruge mere tid på. Savage Rose flyver videre, og jeg er sikker på, det bliver nogle fantastiske koncerter i 2018. Jeg kan ikke røbe noget, men hvis det bliver, som jeg tror, er det virkelig en udskiftning med helt nye muligheder. Mange taler om det originale The Savage Rose, men jeg synes, at det er en af de helt specielle ting ved bandet. Det er ikke tilbageskuende, men til stede lige her og nu. De, der står på scenen lige nu, er det originale The Savage Rose. Det er en speciel ting, og en ting jeg vil savne.


LÆS OGSÅ: Fredsduen lettede over hjertegribende jubilæumskoncert – anmeldelse af Savage Rose, Roskilde Festival, Orange Scene, 2017

Palle Hjorth siger "tak for rejsen" med "en af mine absolut største oplevelser med Annisette, og faktisk i det hele taget" og linker til Savage Rose-nummeret "Inuit Nunaat" fra 1978, fremført i 2011 i Arden Kulturhus med Frank Hasselstrøm på klaver og trombone og Knut Finsrud på slagtøj, trommer og sav:


 

ANNONCE