GAFFA.dk - Alt om musik
Roskilde Festival har netop annonceret årets plakat, og her præsenterer vi festivalen i tal.
Generelt om Roskilde Festival
Roskilde Festival er en almennyttig festival arrangeret af Foreningen Roskilde Festival med det formål at støtte humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde med særligt fokus på børn og unge.
Siden begyndelsen i 70’erne har Roskilde Festival genereret over 345 millioner kroner til udlodning.
Roskilde Festival varer 8 dage mellem lørdag 30. juni og lørdag 7. juli 2018
130.000 deltagere i alt gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste "by" målt i indbyggertal.
Publikumskapaciteten er 80.000 partout-billetter og 20.000 endagsbilletter (5.000 pr. dag).
Partout-billetter til Roskilde Festival koster 2.100 kroner (eks. gebyr).
Et begrænset antal endagsbilletter er til salg for 1050 kroner (eks. gebyr). Endagsbilletter til onsdag den 4. juli er udsolgt.
LÆS OGSÅ: Roskilde Festival afslører årets plakat
Om programmet
I alt 190 musiknavne og kunstnere er offentliggjort på plakaten. De er fordelt på 174 musiknavne og 16 navne inden for kunst og aktivisme. Flere navne offentliggøres senere på foråret.
36 forskellige lande er repræsenteret på plakaten.
42 % af navnene er fra de nordiske lande.
32 % af navnene er fra Danmark.
43 navne spiller i løbet af de første tre dage på scenerne Rising og Countdown.
75 % har ikke optrådt før på festivalen.
De 8 scener hedder Apollo, Arena, Avalon, Countdown, Gloria, Orange, Pavilion og Rising.
Musikprogrammet sammensættes af en musikgruppe og en kunstkuratorgruppe bestående af lønnede og frivillige. Anders Wahrén er programchef.
LÆS OGSÅ: Roskildes programchef: - Vi har forsøgt med Eminem i 17 år
Om deltagerne (tal fra 2017)
Billetterne blev solgt i 82 forskellige lande. 15 % af billetterne blev solgt i udlandet.
Kønsfordelingen var 47 % kvinder og 53 % mænd. 48 % af dem var singler, og 21 % af dem var på Roskilde Festival for første gang. Deres gennemsnitsalder var 24 år.
30.000 deltog som frivillige. 11.000 var engagerede i Foreningen Roskilde Festival, hvoraf knap 2.000 leverede en indsats gennem hele året. De 200 foreninger, virksomheder og organisationer, der udførte handels- og serviceopgaver, engagerede omkring 19.000 frivillige.
90 % lyttede i løbet af festivalen til musik, som de ikke kendte i forvejen, mens 57 % blev interesseret i helt ny musik.
95 % var tilfredse med festivalen, og 90 % ville anbefale Roskilde Festival til andre.