Nyhed

Roskilde Festival i tal

GAFFA.dk - Alt om musik

Roskilde Festival har netop annonceret årets plakat, og her præsenterer vi festivalen i tal.

Generelt om Roskilde Festival

  • Roskilde Festival er en almennyttig festival arrangeret af Foreningen Roskilde Festival med det formål at støtte humanitært, almennyttigt og kulturelt arbejde med særligt fokus på børn og unge.


  • Siden begyndelsen i 70’erne har Roskilde Festival genereret over 345 millioner kroner til udlodning.

  • Roskilde Festival varer 8 dage mellem lørdag 30. juni og lørdag 7. juli 2018

  • 130.000 deltagere i alt gør Roskilde Festival til Danmarks fjerdestørste "by" målt i indbyggertal.


  • Publikumskapaciteten er 80.000 partout-billetter og 20.000 endagsbilletter (5.000 pr. dag).

  • Partout-billetter til Roskilde Festival koster 2.100 kroner (eks. gebyr).

  • Et begrænset antal endagsbilletter er til salg for 1050 kroner (eks. gebyr). Endagsbilletter til onsdag den 4. juli er udsolgt.


LÆS OGSÅ: Roskilde Festival afslører årets plakat

Om programmet

  • I alt 190 musiknavne og kunstnere er offentliggjort på plakaten. De er fordelt på 174 musiknavne og 16 navne inden for kunst og aktivisme. Flere navne offentliggøres senere på foråret.


  • 36 forskellige lande er repræsenteret på plakaten.

  • 42 % af navnene er fra de nordiske lande.

  • 32 % af navnene er fra Danmark.


  • 43 navne spiller i løbet af de første tre dage på scenerne Rising og Countdown.

  • 75 % har ikke optrådt før på festivalen.

  • De 8 scener hedder Apollo, Arena, Avalon, Countdown, Gloria, Orange, Pavilion og Rising.


  • Musikprogrammet sammensættes af en musikgruppe og en kunstkuratorgruppe bestående af lønnede og frivillige. Anders Wahrén er programchef.

LÆS OGSÅ: Roskildes programchef: - Vi har forsøgt med Eminem i 17 år

Om deltagerne (tal fra 2017)


  • Billetterne blev solgt i 82 forskellige lande. 15 % af billetterne blev solgt i udlandet.

  • Kønsfordelingen var 47 % kvinder og 53 % mænd. 48 % af dem var singler, og 21 % af dem var på Roskilde Festival for første gang. Deres gennemsnitsalder var 24 år.

  • 30.000 deltog som frivillige. 11.000 var engagerede i Foreningen Roskilde Festival, hvoraf knap 2.000 leverede en indsats gennem hele året. De 200 foreninger, virksomheder og organisationer, der udførte handels- og serviceopgaver, engagerede omkring 19.000 frivillige.


  • 90 % lyttede i løbet af festivalen til musik, som de ikke kendte i forvejen, mens 57 % blev interesseret i helt ny musik.

  • 95 % var tilfredse med festivalen, og 90 % ville anbefale Roskilde Festival til andre.

ANNONCE