EKSPERT: "Dansksproget musik får det markant sværere"

EKSPERT: "Dansksproget musik får det markant sværere"

Dansksproget musik kan noget helt særligt, men den udfordres både af internationale kunstnere og digitaliserede kanaler.

Lige nu er der et stort fokus på dansksproget musik. Blandt andet i kraft af politikernes krav om mere dansk musik i public service-radio, og fordi vi har mistet vor tids største musikalske poet Kim Larsen, der skrev og sang på dansk. Derudover er listen over danske artister, der formår at gøre det danske sprog interessant gennem musikken heldigvis stadig mange.

Vi hører det eksempelvis, når Peter Sommer maler stærke og kontrastfyldte billeder med relativt få ord. Eller når Bisses storytelling rummer alt fra personlige barndomsglimt til det mere obskure og eksperimenterende. Når Per Vers mesterligt dissekerer og sammensætter sproget på ny. Eller når The Minds of 99 agerer talerør for en hel generation af unge. 

”Historisk set har dansk musik haft privilegerede vilkår,” siger Rasmus Rex, der forsker i digitaliseringen af musik på Roskilde Universitet. ”Måden vi opdagede musik på, var gennem danske radiokanaler, musikmagasiner eller anmeldelser i dagblade. Alle har været nationale kanaler ud til musikforbrugerne.”

LÆS OGSÅ: Cat Power: Ude af stand til at fake

Med digitaliseringen og streamingtjenester er markedet dog blevet åbnet op, hvilket placerer den danske musik side om side med store, internationale kunstnere. Det påvirker indholdet, hvis man kigger på denne uges danske Spotify Top 20-liste.

Her er det danske sprog stærkt krydret med udenlandske gloser, som på listens nummer 8 – ”Su Casa” – hvor Gili synger/rapper omkvædet ”Åh, mi ama, hola bonita / Tranquilla, mami, jeg har dig hel’ vejen”. Eller nummer 20, Sivas single – ”Oui” – med det lange portugisiske mellemstykke: ”Onde vôce ’tava seu vagabundo / Desgarçado, desgramado, você ’tava com ela”. Ikke nødvendigvis en dårlig udvikling, men bestemt noget der skyldes den internationale konkurrence. Det er dog interessant, at kun fire dansksprogede sange når i Spotifys Top 20-liste.

LÆS OGSÅ: Lucy Love: Mit soundtrack til livet

Kun lidt anderledes står det til på analysevirksomheden Voxmeters VoxHot-liste*. Her ligger Hjalmers fortolkning af ”Dig og Mig” i toppen i denne uge, efterfulgt af Rasmus Nøhrs nye nummer ”Tænker For Meget”. Under kategorien ”bedste tekst” finder vi desuden Lars Lilholt med nummeret ”Sig Mit Navn” i samarbejde med Oh Land. På trods af førstepladserne skal det understreges, at VoxHot-listerne også domineres af store internationale kunstnere.

”En faldgrube ved streamingtjenesternes algoritmer er, at dansk musik mister de privilegier, den traditionelt har haft på et dansk marked,” fortæller Rasmus Rex. ”Når vi kigger på lyttemønstrene på streamingtjenesterne, kan vi tydeligt se, at den musik der bliver lyttet til, i langt højere grad er international.”

LÆS OGSÅ: Bedst lige nu - 13 stærke tracks til weekenden 

Som Rasmus uddyber, kan streamingtjenesterne udgøre et problem for den danske musik, da algoritmerne anbefaler musik ud fra data, og jo mere data de har, jo bedre bliver de til at forudsige vores interesser.

”Derfor bliver de bedre til at anbefale musik fra internationale artister, fordi de har større mængde data fra dem end fra danske artister. Gradvist risikerer vi at komme ind i et selvforstærkende feedback-loop, hvor anbefalingerne af dansk musik bliver færre og færre,” siger Rasmus.

LÆS OGSÅ: ANMELDELSE: Debutalbum på syre

Selvom den danske musik er mere bredspektret end nogensinde før, er der altså nogle kræfter, der potentielt udfordrer den danske musik i dag. Algoritmen i en tjeneste som Spotify vil med tiden udvande den dansksprogede musik fra vores anbefalinger, med mindre man aktivt søger på danske kunstnere. På den måde fungerer det begge veje, og jo mere man lytter til eksempelvis Katinka, Karl William eller Nikolaj Nørlund, jo flere forskellige danske kunstnere vil man også få anbefalet.

*Voxmeter gennemfører 26.000 interview om året, hvor danskerne fortæller alt om deres musikvaner, brug af spillesteder og festivaler.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA