GAFFA - 35 år i musikken tjeneste
Beta Satan, Marybell Katastrophy og Nephew. Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund er anerkendte navne på den danske musikscene. Nu er de gået sammen i kunstnerduoen The Overheard om at skabe et musikalsk værk af hverdagens lyde til Dancer in the Dark på Aarhus Teater.
I øjeblikket arbejder Marie Koldkjær Højlund og Morten Riis på højtryk med at skabe et lydunivers til Aarhus Teaters nye opsætning af Lars von Triers Dancer in the Dark, hvor sangene, ligesom i filmen, bliver sparket i gang med lyde fra den virkelige verden. Et greb, som de to lydkunstnere er vant til at arbejde med. Lyden fra cigaretter, håndvaske og vandglas forvandles til beats i ørerne på The Overheard, som er navnet på deres fælles projekt.

Overhørt lyd forvandles til musik
”Jeg lavede på et tidspunkt et nummer (Nightwalk med Marybell Katastrophy – red.), der tog udgangspunkt i det køleskab, jeg havde i min lejlighed. Det havde en droneagtig lyd, der nærmest lød som en orgeltone. Så jeg samplede den og lagde den ud på keyboard, så jeg kunne spille den. Jeg syntes, at klangen af uperfekt orgellyd var helt vildt magisk. I Dancer in the Dark prøver vi at åbne publikums ører for den flydende overgang mellem lyd og musik, som hovedpersonen Selma lever ud,” siger Marie Koldkjær Højlund.
Sammen med Simon Kvamm stod hun sidste år bag musikken til den anmelderoste teaterkoncert Lyden Af De Skuldre Vi Står På. Forestillingen, der fortolkede den danske sangskat, høstede stor anerkendelse hos såvel publikum som anmeldere - og vandt også to Reumert priser.

Marie Koldkjær Højlund i Lyden Af De Skuldre Vi Står På.
Siden sit musikalske bidrag til Aarhus Teaters Lyden Af De Skuldre Vi Står På har Marie Koldkjær Højlund været nyt medlem af det genopståede Nephew, men også før da har hun været en markant personlighed som del af elektropop-bandet Tiger Tunes og siden 2006 som frontfigur i Marybell Katastrophy.
”I både Nephew og The Overheard forsøger vi at udfordre rammerne, men de rammer, vi udfordrer, er vidt forskellige. I Nephew udfordrer vi formatet, men vi skal stadig lave sange, der kan spilles i radioen eller til en stor koncert. I The Overheard forsøger vi at sprænge rammerne for, hvordan vi i det hele taget arbejder med musik og lyd,” siger Marie Koldkjær Højlund.
Scenen er et stort instrument
Morten Riis underviser som lektor i elektronisk musik ved Det Jyske Musikkonservatorium og har derudover spillet massiv støjrock i The Malpractice (med blandt andre Marie Koldkjær Højlund) samt i Beta Satan. De senere år har han været involveret i både Klang Festival og Sonic Festival i København. Senest har han lavet musik og lyd på Solar Plexus på Godsbanens Åbne Scene i Aarhus.
Kunstnerduoens daglige arbejde med at blande lyd og omgivelser peger direkte ind i Dancer in the Dark:
”Historien og scenografien er afhængige af de ting og objekter, der skal være til stede på scenen for at give de lyde, musikken vokser ud af. Hele scenen vil på den måde være ét stort instrument,” siger Morten Riis.
Få en forsmag på musikken i teaseren for Dancer in the Dark.
Lars von Triers Dancer in the Dark havde den islandske superstjerne Björk i hovedrollen som Selma. Filmen vandt De Gyldne Palmer på filmfestivalen i Cannes i 2000. I opsætningen af Dancer in the Dark puster Aarhus Teaters skuespiller Sofia Nolsøe liv i den godhjertede Selma, der lever et trist liv på en maskinfabrik for at tjene penge til sin søns øjenoperation.
Lyden af Selmas indre verden
”Samtidig har hun det, at hun kan se fabrikken som magi, en illusion, et stort musikinstrument, og kan det så hjælpe hende? Vi håber, at publikum gennem lyd og musik oplever at blive en del af Selmas indre verden, og de må også gerne gå ud og lytte til verden på en ny måde, når de forlader teatret,” siger Marie Koldkjær Højlund.
Dancer in the Dark spiller på Aarhus Teater Scala fra 30. oktober til 8. december. Sangene fra forestillingen udgives desuden på CD og diverse streamingtjenester. I playlisten herunder kan du høre eksempler på, hvad Morten Riis og Marie Koldkjær Højlund tidligere har lavet.
