Nyhed

Vi er storforbrugere af streamingtjenester - mindre end halvdelen betaler dog

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

Sammen med de øvrige skandinaviske lande streamer danskerne i stor stil musik – men mindre end halvdelen betaler for det

Det viser en en stor nordisk undersøgelse fra YouGov med navnet The Polaris Nordic Digital Music Survey 2018, der udkom i dag. Hovedkonklusionen er, at vi i Norden med rette kan kalde os for digitale musikforbrugere, da 90% af alle borgerne fra Danmark, Sverige, Norge og Finland i gennemsnit streamer musik på digitale tjenester.

Men undersøgelsen viser samtidig en negativ tendens, idet flere og flere streamer gratis. Faktisk foregår mere end størstedelen af al musikstreaming uden betaling, hvilket især sker på YouTube og Spotify Free. Og det bekymrer Kodas direktør, Anders Lassen:


– Det er positivt, at der bliver ved med at komme nye digitale musikforbrugere til. Men det stigende gratis forbrug er bekymrende. Så længe der er gratis alternativer, der tilbyder stort set samme ydelse som de abonnementsbaserede tjenester, får vi aldrig flyttet gratis brug til betaling. Og vi kommer heller ikke ud af den urimelige fastfrysning af priserne, som vi er vidner til. Det er derfor de politiske rammebetingelser skal skærpes, så der bliver ens spilleregler for alle.

LÆS OGSÅ: Dansk streamingtjeneste vil demokratisere musikbranchen

Især YouTube er blevet kritiseret for konkurrere på andre vilkår ved at snige sig uden om betaling til kunstnere. Tidligere på året opfordrede Koda, Dansk Musik Forbund og en række danske musikere til at tage sagen op i Europa-Parlamentet, hvilket endte med et nyt ophavsretsdirektiv og et stort skridt på vejen mod mere fair spilleregler på musikmarkedet. 


Størstedelen af Nordens befolkning anerkender også, at den gratis musikstreaming ikke skal gå ud over de kunstnere, der har lavet musikken. I YouGovs undersøgelse erklærer 69% sig enige i, at ”det er fair at digitale tjenester, der udbyder musik som en del af deres forretning betaler en del af omsætningen til musikkens skabere”.

Det har blandt andet fået YouTube til at lancere musiktjenesten YouTube Music i maj, som kræver betaling. Alligevel stiger det gratis forbrug, og hele 82% af alle nordiske borgere har lyttet til musik gratis på YouTube i år.

LÆS OGSÅ: "En milepæl": Europa-Parlamentet har stemt ja til ny ophavsretsdirektiv


Koda er en dansk rettighedsorganisation, som sammen med norske TONO og finske Teosto har bestilt undersøgelsen for at tage pulsen på Nordens musikforbrug og -vaner. Dens øvrige resultater giver et aktuelt indblik i Nordens musikforbrug, og du kan se hele rapporten her.

ANNONCE