Copenhagen Records-direktør angriber X Factor
Jakob Sørensen langer en bredside ud mod talentshowet i dagens udgave af Politiken
I aften går andet afsnit af X Factors tredje danske sæson hen over skærmen med Remee, Pernille Rosendahl og Soulshock som dommere over for en række håbefulde deltagere. Og interessen for talentshowet er stadig stor. Ifølge Mediawatch.dk så 1,6 millioner danskere med ved sæsonpremieren nytårsdag.
Ikke alle er dog lige begejstrede. Således kommer Jakob Sørensen, direktør for pladeselskabet Copenhagen Records (Nephew, Alphabeat, Selvmord, Spleen United, Rasmus Nøhr med flere) med en kraftig bredside i form af et debatindlæg i dagens udgave af Politiken. Her kalder Sørensen talentshowet falsk varebetegnelse og sammenligner det med de fødevareskandaler, som DR regelmæssigt afslører i forbrugerprogrammet Kontant.
Jakob Sørensens indlæg, som vi bringer med forfatterens tilladelse, lyder i sin helhed som følger:
"X faktor oser af falsk varebetegnelse
X Faktor er over os igen, og første program åbnede med et stort flot billede af den nye DR-by, hvorefter kameraet zoomede ind på et DR-flag. Det var det store røde DR-logo, der blafrede i vinden. Et logo, der repræsenterer både troværdighed og kvalitet. At DR vælger at åbne X Faktor på den måde er ikke en tilfældighed. For selvom DR ikke selv har opfundet programmet, men har købt det i udlandet, så sætter de alligevel hele deres image og brand bag udsendelsen. Det gør de, fordi X Faktor er et kæmpe seerhit.
Et andet seerhit er forbrugerprogrammet Kontant. Programmet, hvor DR fik succes ved at afsløre de danske supermarkeders lemfældige omgang med kød. Supermarkederne sælger f.eks. oksekød, hvori der er iblandet svinekød. Forargelsen har været til at tage at føle på og med god grund. Men DR gør sig faktisk skyldig i præcis det samme hver fredag aften, når de sender X Faktor, hvor de giver ikke bare deltagerne, men også de mange seere et misvisende billede af virkeligheden.
Man skal faktisk ikke længere end et par minutter ind i den første udsendelse, før man blander svine- og oksekød for første gang. Her udtaler en af dommerne, at hvis man vinder X Faktor så "har man en karriere". Ved "karriere" forstår man normalt noget man kan leve af, og som man beskæftiger sig med i flere år. Da X Faktor er en sangdyst, så må man antage, at der menes, at vinderen får en sangkarriere. Det er jo beviseligt forkert. X Faktor kan, i bedste fald, give vinderen en kort tur i rutsjebanen sammen med de rigtige musikere og kunstnere i det her land. En tur, hvor de får sig et par store oplevelser, før de bliver sat af igen, og pladsen gives videre til en ny vinder. En karriere er det langt fra.
En af dommerne nævner godt nok, at første års vinder Martin solgte 100.000 albums, at Basim har solgt Guld, og at sidste års nummer 2 ABC allerede har fået en guldplade. Her ville det være svært for selv Fødevarestyrelsen at bevise den faktiske sammenblanding af svin og ko. For alle påstande er sådan set rigtige. Men valgte man at spørge i egne rækker på f.eks. DRs musikkanal P3, så er der ingen derfra, der med samvittigheden i orden ville sige, at disse påstande giver et sandfærdigt billede af virkeligheden.
Martin fik store problemer med at samle publikum allerede på sin første livetour, Basims andet album floppede, og ABCs debutalbum er gået dårligt. Men DR skal jo holde illusionen i live, for ellers dør programmet, og lidt svinekød er der vel ingen, der bemærker, hvis bare det er blandet godt op. DR påstår også, at vinderen får en pladekontrakt på 1 million kroner. Gør de det? Er der nogen der har tjekket det, og hvordan regner man det ud? Kunne den påstand klare en tur gennem samme Kontant "mølle", som DR vælger at udsætte supermarkederne for?
Jakob Sørensen
Direktør
Copenhagen Records"
X Factor kan opleves fredag aften klokken 20 på DR1.











08-01-10 17:01 | Besvar
Du har min fulde støtte til at vælte det lorteprogram :-).
Lets face it...det program er total "plastik"...Rigtige kunstnere skabes ikke via sms-afstemninger og massehysteri.
DK har ikke en stor nok talentmasse til sådanne programmer..det kan lige gå i USA og England, men det ændre ikke på at det stadig er en ordentlig omgang "Plastik"!.
08-01-10 17:02 | Besvar
væk med alle de udsendelser - og for så noget betaler man også medielicens?! - stakkels Danmark!
08-01-10 17:03 | Besvar
08-01-10 17:03 | Besvar
X-factor kunne ligeså godt sætte allesammen til at spille sing-star og sige at vinderen er the next big thing. Skidt med om du har stil, om du ved noget om musik, om du ved hvordan man laver musik, og om du kan publicere dig selv, for DU KUNNE VINDE SING-STAR!!!
08-01-10 17:06 | Besvar
De ved hvad de får, du ved hvad du får, dommerne ved hvad de får. Det er show-biz, intet andet. Lad nu være at gå op i det, bare fordi de sælger flere plader end prominente navne. Det er et andet publikum, det er folkets hungren efter underholdning.
08-01-10 17:25 | Besvar
Det er jo bare underholdning, hverken mere eller mindre.
08-01-10 17:25 | Besvar
Man er i sin fulde ret til at hade X-Factor; men er der en ting, der er tifold værre end talentshowet, så er det alle dem, der med urværkspræcision ved sæsonstart stiller sig i kø for at levere den samme bredside, som de også leverede sidste år. Og året før.
Jeg gider ikke personligt høre Linda Andrews bræge som et skabet færøsk får - men jeg vil så langt foretrække hende frem for at skulle lægge øre til dette trivielle hylekor af X-Factor-forsagere.
08-01-10 17:30 | Besvar
Fat dog at X-factor ikke er vejen til en musikkarriere!
08-01-10 18:01 | Besvar
08-01-10 18:06 | Besvar
Ergo vinder man ved X-Factor hverken (automatisk) pladekontrakt eller karriere. Det synes jeg er en vigtig pointe at få med.
08-01-10 18:12 | Besvar
Men er pointen ikke netop, at det i programmet bliver udlagt som om, man automatisk vinder en pladekontrakt til en værdi af en million kroner? Det er jo blandt andet det, der er et af kritikpunkterne.
08-01-10 18:21 | Besvar
Ordsproget "hvad kommet let - går let" må være ganske passende at smide ind i denne sammenhæng...
08-01-10 18:23 | Besvar
08-01-10 19:02 | Besvar
Men så er det jo også faktuelt forkert at sige, at vinderen får en pladekontrakt til en værdi af 1 million kroner. Reelt får de måske en pladekontrakt, hvis pladeselskabet vil. Men det er jo ikke sådan, DR udlægger sagen.
Og om pladekontrakten så har en "værdi" af 1 million kroner, ja det er så en helt anden snak. Det er jo også noget af det, Jakob Sørensen påpeger: Hvordan gør man en pladekontrakts samlede "værdi" op?
En yderligere pointe er, at DR som public service kanal har et særligt ansvar. Hvad de render og laver på TV3 og andre private kanaler er en anden sag. DR er underlagt visse public service forpligtelser. Jeg har dybest set svært ved at forstå, hvorfor et program som X Factor skal sendes på DR. Men det er jo nok bare et spørgsmål om kroner og ører og seertal. Men det burde det ikke være.
08-01-10 19:06 | Besvar
08-01-10 19:55 | Besvar
08-01-10 20:15 | Besvar
08-01-10 20:46 | Besvar
jamen det er jo ganske ligemeget om hvorfor folk ser det. Det Jakob Sørensen påpeger er at DR på den ene side viser et program kaldet "Kontant" som faktisk afslører snyd med blandt andet kød. Dernæst påpeger han at selvsamme kanal laver noget ligende det supermarkederne gør. Er dette ikke lidt hyklerisk af DR? skid hul i hvorfor folk ser det, det jo op til den enkelte. Men burde DR ikke granske sig selv lidt? Eller lade denne slags TV forblive i hænderne på TV2, TV3, Kanal 5, osv.
08-01-10 20:58 | Besvar
Får det helt dårligt når jeg ser folk som Pernille Rosendahl, Anders Breinholt og Peter Tanev "sælger ud" ved at fjolle rundt i alverdens TV shows. Hvem gider i det hele taget at høre på en vejrvært? Det skulle da lige have været Voldborg!
08-01-10 21:18 | Besvar
http://www.musikbibliotek.dk/sektioner/fra_redaktionen/nyheder/dr_stavnsbinder_unge_musikere_i_x-faktor
08-01-10 22:03 | Besvar
Med andre ord, har CPH Rec ikke selv smidt med samme spin i ny og næ for at sælge deres eget bras og er forskellen dybest ikke bare underholdningsværdien? Gidsler eller ej, det er en krig og beskidte knib bruges af alle som taber terræn.
Er det ikke på tide at finde på nogle anstændige kneb for at vinde lidt sympati i kampen for musikken i web.2.0...eller 3.0? Eller hvor søren nu at de større selskaber prøver at hænge fast?
08-01-10 22:05 | Besvar
08-01-10 22:08 | Besvar
08-01-10 22:30 | Besvar
09-01-10 00:37 | Besvar
09-01-10 00:49 | Besvar
09-01-10 01:18 | Besvar
Noget jeg synes er langt mere problematisk er DR's udstilling af alle tosserne i de første programmer. Ja, det er absolut god underholding med lallende idioter uden en tone i livet der siger mærkelige ting og bliver sure når de ryger ud. Men der er jo åbenlyst psykisk syge mennesker imellem (?). Burde de ikke blive beskyttet fra at være underholdning i prime-time??
Ja-ja, de stiller selv op, men jeg mener at nogle af de værste tilfælde burde klippes ud - eller i det mindste vises i kortere klip. Så bl.a. et par eksempler i dag med en posedame-type og en klaverspillende freak, som blev udstillet i flere minutter. Fik sgu lidt ondt i maven.
09-01-10 02:55 | Besvar
Det angribelige er i mine øjne hverken præmien eller konceptet. Det er det faktum, at DR som public service kanal er afsender. DR´s autoritet blåstempler automatisk en proces, der kan sættes mange spørgsmålstegn ved - spørgsmålstegn som netop DR i alle andre sammenhænge (som fx. kødskandaler) hævder at være befolkningens garanti for bliver stillet.
X-factor er, som det meget tydeligt fremgår af den engelse og amerikanske version, udviklet og ejet af Simon Cowells firma, der opererer under Sony - hvorfor også de danske vindere også udgives på Sony Music. Det giver Simon Cowell som dommer en fuldstændig legitim kommerciel indfaldsvinkel til deltagerne - men også en alvor, idet det er hans eget, der står på spil.
Disse interesser har i Danmark fået et helt usædvanligt og muligvis temmelig usundt twist, netop fordi DR er en public service kanal, der står uden for det kommercielle efterspil, men som samtidig ikke har sat nogle grænser for, i hvilken grad dommerne efterfølgende kan indvolvere sig i artisternes videre forløb (og dermed også score en del af den sølle kage, man nu kan score i den danske musikbranche). Alvorligst er det, at DR naturligvis har en større interesse i at hype deres underholdningsprogram end at udklække en gedigen superstjerne. Og det kunne efter to sæsoner næsten se ud som om, det var afgørende for deltagernes videre succes, at en dommer med interesser i artisten fulgte det til dørs efter endt sendetid.
Det er værd at bemærke, at der i hele 1. afsnits fortælling om X-factor-deltagernens succes ikke blev nævnt et eneste ord om sidste års vinder Linda Andrews. Det er ellers et lysende eksempel på det Jakob Sørensen benævner falsk varebetegnelse. En førsteplads og en pladekontrakt på 1 mio. kroner er ikke ensbetydende med en decideret karriere (og det gælder selvfølgelig både i X-faktor og i den musikbranche der lever uden for prime time).
Det kræver (udover talent) ekstremt hårdt arbejde, vilje, overblik og skarpe beslutninger fra både artisten og folkene omkring. Dén historie ville være absolut public service at fortælle.
Men i stedet kører DR i hele perioden, hvor programmet bliver sendt, deltagerne benhårdt igennem hele mediemøllen fra Se & Hør til deres eget Aftenshow. Hr. og fru Danmark vidste nærmest mere om Lindas Anorexi,end Meretes Mave, før hun overhovedet var begyndt at synge. Og da hun endelig havde sin plade klar, magtede vi bare ikke høre mere!
Måske er X-factor og public service bare ikke foreneligt ?!?!
09-01-10 08:52 | Besvar
Hvorfor prøver de ikke noget nyt og spændene, eksempelvis med rigtige bands? samme princip: ukendte bands kommer ind og spiller de sange de selv har skrevet? Tror det mit største problem med de programmer, det handler kun om at synge -,- skid hul i at kunne skrive, spille sammen og komponere, hvor rigtige musikkere bliver nød til alle de ting for at opnå succes.
Tragisk nok hvis jeg fik min vilje ville de bands som gik videre og vandt dog sikkert spille et eller andet letkøbt uden noget spændene at byde på, men ville nu stadig se det som et form for fremskridt
ville nok i sidste ende ikke se det alligvel(aldrig gjort det)
09-01-10 09:22 | Besvar
09-01-10 10:27 | Besvar
nej, det gør de jo ikke. jeg kalder 'pøblen' (okay, nok en tand for meget) dem som hverken spiller et instrument eller er i stand til at synge. Dem som gejler sig op for at komme 5 minutter på TV'et.
Musikkerne og sangerne også fra alle ukendte bands er en million gang bedre end dem der tager derhen.
Specielt dem, hvor det er pinligt undrer jeg mig over, at deres venner eller familie ikke siger "vi elsker dig, men lad for gudskelov være med at tage derhen!".
Man skal nok betragte det sådan:
Denne suppe blev bestilt og denne suppe skal også spises. Danmark ønsker åbenbart lavniveau underholdning til en gennemsnits-IQ på 65 - så får Danmark så en slags underholdning - hver til sit - ligesom i Tyskland, UK og USA.
09-01-10 10:35 | Besvar
Det er en god ide. Hvis man lavede et kvalitetsprogram, hvor "ægte" bands kom ind og fik lov til at spille 1 nummer. Med god lyd, god mic-opsætning osv. Så ville der være flere musikere, der fik chancen...Og så igen, så bliver det jo nok pakket ind i plastik alligevel
09-01-10 11:03 | Besvar
09-01-10 11:30 | Besvar
09-01-10 12:24 | Besvar
Copenhagen Records repræsenterer Alphabeat, og på deres hjemmeside kunne man 28/10-09 læse:
"Europa’s største talentshow, X-Factor, ruller lige nu over de britiske TV skærme med blandt andre Simon Cowell og Girls Aloud sangerinden, Cheryl Cole, i dommerpanelet. Showet tiltrækker hver uge millioner af seere og har fostret stjerner som Leona Lewis og senest Alexandra Burke, som har rekorden for den hurtigst sælgende single i England nogensinde.
Nu blander danske Alphabeat sig i det gigantiske TV-show, og var således en del af weekendens live-udsendelse, da de 10 finalister åbnede showet med deres version af Silkeborgensernes kæmpehit, ”Fascination”.
I løbet af finalisternes optræden med Alphabeat nummeret kan man blandt andet se Simon Cowell synge med på ”Fascination” mens resten af dommerpanelet klapper med i takt.
Det var i øvrigt dommer og programmet udvikler, Simon Cowell, som personligt havde udvalgt Alphabeat nummeret til showets finalister."
X-factor er altså godt nok til at promovere Copenhagen Records, men iøvrigt snyd og bedrag.
09-01-10 12:39 | Besvar
Du har jo ikke forstået en bjælde indlægget. Det er ikke en kritik af X factor men af DRs forvaltning af konceptet.
Prøv at læse det igen...
09-01-10 13:20 | Besvar
09-01-10 13:21 | Besvar
09-01-10 13:31 | Besvar
Og at ABC og Basim og hvad de hedder har "solgt guld" - er da en kæmpe fiasko - det må det da være (kan godt være at det lyder flot - guld, uha uha det er da godt nok fantastisk), når guld er lig med 15.000 solgte enheder. Det blir mand altså ikke hverken stjerne eller millionær af. Og når man tænker på hvor meget der er spyttet i at promovere lortet, så er 15.000 eksemplarer dælme ringe - når man har DK største kanal til at sende i prime time fredag aften og med over en million seere. En lort er en lort - selv med flødeskum på.
Og når deres indkøbs-center tourneer er overstået, og de ikke længere er i prime time fredags tv - så er de total uinterassante for "brug og smid væk" folket.
Tak for kaffe.
09-01-10 13:31 | Besvar
Næh, derimod er det aldeles skandaløst, at man, som programmet i går var et glimrende eksempel på, udstiller folk med "problemer". I min optik er det helt ok at vise "almindelige" mennesker, som fejlagtigt tror, at de er gode til at synge, men når man begynder at vise mennesker, som tydeligvis har psykiske problemer (den polske kvinde fra i går), eller som er udviklingshæmmede (manden med keyboardet), så er DR da på vej ud af en lidt forkert tangent (for nu at blive lidt i musikkens verden).
Dét er det reelle problem med DRs forvaltning af konceptet...
09-01-10 13:36 | Besvar
Jeg har skam forstået artiklen første gang jeg læste den, men jeg kan bare ikke se at Jakob Sørensen påviser noget som helst eller tilbageviser DR's udsagn om X-factors følger for vinderen. For ham er "en karriere" måske noget "finere" end at optræde i foreninger, storcentre eller lignende som mange tidligere X-factor deltagere gør. DR kan naturligvis ikke garantere at vinderen laver en plade som sælger X antal eksemplarer, men værdien af PR, kontakt til pladeselskab, m.v. overstiger efter min bedste overbevining 1 mio. kr.
09-01-10 13:40 | Besvar
"Er i der Roskilde?"
09-01-10 14:09 | Besvar
09-01-10 14:19 | Besvar
Problemstillingen skal gribes meget tidligere an. Det her er ikke talent, kunst eller noget som helst. Det er jo bare en måde at finde score kapital på.
Spørgsmålet/kritikken ligger i, hvorfor er det her lort er blevet så populært? Ja, det er lort. Og hvis du læser dette og ser programmet hver fredag, så ja, du ser lort hver fredag. Det er servereret så flot, at du æder det råt.
Gå ned på biblioteket og lån en plade og find noget musik der ikke bare var egnet til at tjene penge. Forhåentlig en mars plads, eller palle M. Det er godt at rense sjælen med.
All the best
09-01-10 16:05 | Besvar
Er X-Factor kunst? Tjo tja. Ikke som programformat, nødvendigvis.
Optræder der i X- Factor ægte kunstnere? Bestemt. Det kan man høre, hvis ellers man lukker ned for fordommende. Fordomme er desværre tit svære at lukke ned for - det er mere trygt at hoppe på fordomme og klichefulde opfattelser som kunstneren som en, der har slidt og slæbt hele sit liv på de små spillesteder og pludselig får et gennembrud, fordi talent bare ikke kan holdes nede.
Stiller man derimod op i X- Factor, så kan man tilsyneladende ikke være talentfuld? Er det mere talentfuldt at stille sig op på en lousy bar eller et lousy spillested uge efter uge og levere sine numre for fadølsbefolkningen? Er det "autentisk"?
Og i øvrigt er det sjovt at se, hvordan "lavkulturelle" X- Factor jordes af de af egen opfattelse finkulturelle - præcis de samme, der hylder den "ægte" kultur på de primitive spillesteder.
09-01-10 16:30 | Besvar
09-01-10 18:12 | Besvar
Får man ikke det i X-Factor? Jo, det gør man da lige præcis.
09-01-10 18:36 | Besvar
Jeg synes X-Factor er sjovt, men det er UFATTELIGT vammelt, at DR ikke vælger at sortere tydelige psykiske tilfælde fra i precasting, eller hvis det er glippet, så i klipningen af udsendelsen.
Folk som er komplet fra den – de er nok fint klar over, at de kommer i fjernsynet – men ikke at det alene er i rollen som freaks.
I reglerne for god presseskik, som massemedierne skal følge ifg. Medieansvarsloven §34, står der:
"Andres tillid må ikke misbruges. Der bør vises særligt hensyn over for personer, som ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser. Andres følelser, uvidenhed eller svigtende herredømme bør ikke misbruges."
Jeg mener at X-Factor overtræder dette helt rutinemæssigt i casting-udsendelserne.
09-01-10 18:43 | Besvar
09-01-10 20:14 | Besvar
Efter to fredag aftener med Abba- og Sanne Salomonsen-fortolkninger har jeg hørt hver sangers vokal-talent tilstrækkeligt.
Det interressante er, om de kan mere end at synge - for det kan enhver lære.
09-01-10 20:27 | Besvar
Så hvad er det præcis, man skal kunne - udover at være i X- Factor. Hvad er det, der nødvendigvis gør dit talent mindre, fordi du deltager i X-Factor?
Synger folk federe, hvis de ikke deltager i programmet? Er de potentielt større kunstnere, fordi de ikke deltager i programmet?
09-01-10 20:30 | Besvar
Det at spille for et lille publikum er også en stor kunst som er værd at beherske.
En af mine tidligere musiklærer sagde engang at for at man kan spille noget højt skal man kunne spille det samme meget lavt først. Jeg tror at det er lidt det samme princip her.
Artisterne i X-factor bliver fyldt med varm luft som hurtigt siver ud igen.
09-01-10 23:05 | Besvar
Nej, man er vel ikke automatisk en bedre kunstner, hvis man ikke deltager i X-factor. Der er da helt sikkert også deltagere, der oprigtigt har musikalsk talent. Jeg vil dog alligevel været tilbøjeligt til at mene, at når ens karriere har udgangspunkt i X-factor, så er der større chance for, at det der kommer ud, ikke er én selv.
Min teori er, at for at kunne skabe noget blivende, må og skal det være på ens egne præmisser. Lur mig om ikke der er mange, der vitterligt har noget i sig, der forspilder deres chance for at skabe noget blivende netop ved at deltage i X-factor.
Plus det at man vil blive identificeret med et talentprogram fremover.
09-01-10 23:12 | Besvar
Jeg skriver ikke, at noget skulle gøre "ens talent mindre" fordi man stiller op i et talentshow.
Diverse talentkonkurrencer åbner skam fantastiske muligheder for ukendte musikere der gerne vil frem i lyset.
Men for mig bliver musikken for spiselig og for ensformig i et program som X-Factor.
Jeg savner udfordringer til deltagerne, så man som seer får en idé om, hvad man kan vente sig af dem efter programmet.
Man finder aldrig ud af, hvad deres egen smag er, fordi de skal synge sange i forudbestemte kategorier.
09-01-10 23:21 | Besvar
Er det ikke en egen præmis at stille op i X-Factor?
Skulle man hellere stille sig op et andet sted?
Nej, hele humlen er, at kunstnerbegrebet er funderet på noget, der tager afstand fra det gængse, hvilket vil sige, at hvis du vinder et talentshow, så kan du ikke være kunstner. Og dermed har du intet talent.
DERFOR har så mange noget imod X- Factor. For vinderen har jo ikke kæmpet sig frem. Han /hun har jo blot skullet vinde et usselt talentshow - hvilket i sagens natur er noget, der kommer til dig uden anstrengelse. I modsætning til når du spiller på den lokale bar, hvilket er fantastisk hårdt og autentisk.
Come on. X- Factor BURDE være talentudklækkelse. Det er måske ikke - og hvorfor? På grund af fjolser, der finder sig for fede til tv. Og ikke bare finder de sig for fede til tv - de finder sig også for fede til folk, der har været på tv.
09-01-10 23:32 | Besvar
Jeg siger ikke, at man ikke kan have talent, når man har været med i X-factor eller et andet talentprogram. Det er sådan en som Joss Stone jo et godt eksempel på. At der så er nogle, der automatisk drager den slutning er en anden sag. Jeg tror bare, at en blomst udfolder sig bedst og bliver smukkest, hvis den selv får lov til at have kontrol over knopskydningen.
Kunstnerbegrebet er ikke nødvendigvis funderet på noget, der tager afstand fra det gængse. Det kommer an på, hvad det gængse er.
10-01-10 00:47 | Besvar
Måske er det bare mig? men jeg ser sgu lidt anderledes på det.... Lige meget om man er for eller mod x-factor så holder programmet, hvad det lover: underholdning og en vinder der får en pladekontrakt – ikke mere ikke mindre.
For mig at se ligger problemet hos pladeselskabet. Det er dem og ikke DR, der forvalter viderens karriere og der med har ansvaret for det videre forløb. Det er pladeselskabet der gang på gang vælger at gå for et one-hit-wonder i stedet for at bruge penge på at talent udvikle. ..
Det er selvfølgelig i tråd med programmets brede målgruppe at resultatet skal være tilgængelig for alle, men det betyder vel ikke at man skal sigte efter laveste fællesnævner? (Måske er det bare fordi Remee, i hvisse tilfælde, hapser så meget af millionen i producer fees, at der ikke er så mange penge til resten? ) - pladebranchens aktuelle situation spiller måske nok også ind....
I Englad og i tilfældet Leona Lewis er der blevet brugt en ganske anden strategi. Hun udgav ganske vist en debut single op til juleræset men så hørte man ikke noget til hende indtil ca. et år senere. I modsætning til andre x-factor vindere er der blevet arbejdet seriøst med hende, hvilket har betydet at hun nu også har success i bl.a. USA. Girls Aloud og ikke mindst Joss Stone bærer vidne om at det godt kan lade sig gøre at få en karriere ud at være med i et reality show.
(Ved godt at disse eksempler måske ikke bliver taget for gode varer af alle de coole indie,rock og metal folk, der ikke ser x-factor og ligende...men som godt kan bruger tid på at ktitiserer det...)
10-01-10 02:29 | Besvar
Det fungerer ligesom alle andre medier: manipulation. Ligeså snart man overgiver sig til at se/læse dette overgiver man sig til instruktørens/producerens/forfatterens billede af hvordan dette skal fremstilles.
X-factor, Kontant eller Politiken, det hele er manipulation og det eneste man kan gøre er enten at se/læse det eller at lade være. Karriere eller ej.
Der findes til dags dato ikke et eneste TV-program der har fremstillet et menneske ærligt, ligemeget hvor troværdigt det så end kan forekomme. Dette er en sandhed.
Som producer er man nødt til at vælge til og vælge fra. Og det kommer forhåbentlig ikke som en overraskelse at producerne vælger de ting til der skaber de største seertal.
Konklusion: People = Shit.
10-01-10 15:41 | Besvar
Da det ikke ligefrem er en branche der er kendt deres gode forretningsmetoder og sans for virkelighed, skal man måske tage sådan en artikel med et gran salt og se igennem fingre med den;o)
10-01-10 20:52 | Besvar
11-01-10 08:52 | Besvar
Der er ikke særlig mange der ser X-factor for at se hvem vinderen bliver, men nærmere for at se hvem det IKKE bliver.
Kvalifikationsrunderne er uden tvivl de sjoveste af dem alle da det er her vi bliver præsenteret for alle de der "freaks" der stiller op og så faktisk slet ikke kan synge.
Dét er underholdning og det er dét der fanger os.
11-01-10 10:17 | Besvar
Godt at se en kommentar, der ikke skal slå ind på den samme gamle vej, vi har set de sidste 117 gange, X-Factor el. lignende talentprogrammer er blevet vist.
X-Factor er bare møg go' tv, og så er den ikke længere. Det er sgu da god underholdning at se en 60-årig dame, der har skrevet en rap til sit barnebarn (og selv ikke kan rappe, eller huske teksten), og derfor tror hun kan vinde.
JA! Jeg ser X-Factor. Jeg eeeeeeelsker alle spasserne, der stiller op for "the 15 minutes of fame" og får dem, fordi de er så retarderede. Åha, tak DR!
11-01-10 10:27 | Besvar
Danmarks musik undergrund er mere interesant end noget tideligere. Jeg håber der er nogle programdirektør som læser disse kommentar herinde. For hvis det virkelig sku være, er ideen om 4 bands på hver deres scene i et stort tv studie og med et stort live publikum, og hvor de opfører egne sange. Se det er helt ideel i stedet for vi bliver belastet, og fordrejet af ligegyldige overfladeriske consume programmer! Af hjertet af den danske musik undergrund. Let´s rock!
11-01-10 12:54 | Besvar
Så du vil simpelthen takke DR, for at de lader retarderede mennesker komme i TV? Sympatisk...
Så længe folk falder ind under betegnelsen "normalt begavet", som jeg vil mene, den 60årige dame med Malthe-sangen gør, ser jeg ikke noget problem i at vise dem i TV; de må kunne formodes at være i stand til at kunne forestille sig konsekvenserne af deres handlinger. Men retarderede mennesker er sådan set folk med et handicap, og de er ikke helt i stand til at vide, hvilke konsekvenser, deres handlinger kan få. Det bør DR tage med i deres overvejelser, inden de vælger at gøre dem til grin på TV.
Nu kan det jo være, at du er typen, som står og griner højlydt, når du ser en spastiker komme gående, og så formoder jeg, at ovenstående sikkert preller helt af på dig...
11-01-10 13:30 | Besvar
Men når det så er sagt, så tager jeg slet ikke showet alvorligt. Ser hverken kvalitet eller en sangkarriere. Det kan godt være de synger godt og har talent. Men en ting er at høre dem, noget andet er også at vide hvem de er og hvordan de er. Det er jo ingen der vil investere en øre i Basim eller ABC. Det kan synge nogenlunde, men man gider jo ikke at se på det. Det har jo intet præg sat på deres egen cd, intet.
Når det så er sagt, så er de 3 først runder nu noget af den bedste underholdning man kan finde. Selvom blachman er en ged, savner jeg ham dog. Fantastisk at kunne snakke så meget om ingen ting, på en så sofistikeret måde. Det er genialt og god underholdning.
12-01-10 11:12 | Besvar
for jeg forstår ikke så meget af den her debat...hvad er public service forpligtelser?
er underholdning ikke public service, hvis det er det folket vil have?
Hvorfor er P3Guld mere public service end X-faktor?
Er der ikke når alt kommer til alt ligeså mange ligegyldige acts omend autentiske eller ej på livescenerne rundt omkring som i disse her talentshows?
Hvorfor har P3, backstage og den slags mere cred end x-faktor? er det ikke bare igen store onde DR der gør alt hvad de kan for at optimere seer- og lytter tal, eller er det kun når de laver Talent og den slags at der nogle spassere? Kan man overhovedet stole på folk der har noget de skal have solgt? og er SPOT ikke også en slags talentshow i sidste ende, hvis ikke er det så fordi den direkte transmission ikke ville kunne trække 1,5 million seere eller fordi det kun er branchen (dem der gerne vil sælge en masse plader) der udvælger vinderne, og folkets stemme er holdt udenfor?
...på forhånd tak...x
12-01-10 14:54 | Besvar
Det er et latterligt program,som kan underholde hr og fru danmark samt deres børn, hunde, guldfisk og kaniner.
Hele konceptet er latterligt, deltagerne er latterlige, dommerne er latterlige, DR er latterlig og samtlige aviser, som poster deres forsider til med sensations overskrifter om deltagerne er virkelig latterlige.
Log ind for at kommentere.
Har du endnu ikke en brugerprofil på GAFFA.dk? Klik her for at oprette en profil på et øjeblik.