Ophavsrettens vogtede lægger tallene på bordet

Ophavsrettens vogtede lægger tallene på bordet

"Trods verdensomspændende finanskrise og usikkerhed på markedet blev 2009 et tilfredsstillende år for KODA. Det betyder glædeligvis, at vi også i år kan gennemføre ganske store udbetalinger til KODAs medlemmer. Samtidig fastholder vi en af de laveste administrationsprocenter blandt verdens forvaltningsselskaber."

Sådan udlægger KODA, som repræsenterer komponisterne/sangskriverne i den danske musikbranche, sagen i deres årsberetning for 2009 i dag.

Den samlede indtægt for 2009 blev 579 millioner kroner, hvilket er KODAs næsthøjeste resultat nogensinde. De øgede indtægter kommer især fra udlandet og fra områder som internet, satellit- og kabel, samt baggrundsmusik i butikker og restauranter. Derimod er indtægterne fra radio og tv faldet.

I 2009 blev der intet mindre end 450 millioner kroner til fordeling blandt foreningens komponister, sangskrivere og musikforlag.

Derudover giver KODA cirka 10 procent af de samlede indtægter til de såkaldte "nationale midler", der går til udvikling af dansk musik. I 2009 blev det til i alt 51 millioner kroner, der stammer fra indtægterne fra året før. Nogle af de projekter KODA, gennem disse midler, støtter var i 2009 blandt andet regionsprojektet Local Heroes, KarriereKanonen og Musikzonen.

For mange medlemmer udgør KODA-pengene en vigtig del af deres samlede økonomi. Carpark Norths sanger og sangskriver, Lau Højen, fortæller i KODAs årsberetning: "Uden KODA-checken ville vi være tvunget til at være amatører. I dag er vi i stand til at arbejde som professionelle musikere og sangskrivere, og det ville være umuligt uden indtægten fra KODA, som udgør cirka halvdelen af vores samlede indkomst. Den anden halvdel stammer fra livejob, og faktisk ser vi ikke en krone fra pladesalget, da det lille overskud, det giver, går til promotion."

Drengene fra parkeringspladsen i nord ligger dog også i den bedre ende af skalaen. Det gennemsnitlige vederlag til komponister, sangskrivere og musikforlag bringer næppe medlemmerne ud af amatørernes arena. I 2009 fik medlemmerne i snit 14.586 kroner – ikke just en formue – og det er de få store, der trækker snittet op. Rundt regnet halvdelen af KODAs 13.418 komponister og sangskrivere fik en KODA-check på under 1.000 kroner. I kontrast til disse små fisk er der 209 store fisk i KODA-dammen, der hver modtog over 150.000 kroner. Disse 1,6 procent af medlemmerne løb med intet mindre end 45 procent af alle KODA-pengene, og modtog i snit 476.915 kroner.

Da KODA-puljen fordeles i henhold til hvor ofte musik spilles i radio, tv osv. kan der i årsberetningen også læses om, hvilke værker og kunstnere der er de mest spillede.

Top 5 over de mest spillede danske værker i 2000-2009 ser således ud:

1. Tim Christensen og Celine Dion: Right Next To The Right One
2. Saybia: The Second You Sleep
3. Peter Frödin og Jimmy Jørgensen: Vent På Mig
4. Brian Rice: No Promises
5. Alex: Beautiful

De mest spillede danske komponister/sangskrivere er, i nævnte rækkefølge: Steffen Brandt, Thomas Helmig, Kim Larsen, Anne Linnet og Thomas Troelsen.

Hvis du vil vide mere, som for eksempel hvem der er de mest spillede danske komponister i udlandet, kan du hente KODAs årsberetning som pdf fra KODAs hjemmeside.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA