Nyhed

Public Enemy: Rapperne er bange for at sige noget

GAFFA har mødt hiphop-legendernes chefideolog Chuck D på hjemmebane på Long Island

For den ikoniske hiphop-gruppe Public Enemy er beskeden Don't Believe The Hype mere aktuel end nogensinde. Hiphop handler stadig om budskabet, og det gør frontfiguren Chuck D sit bedste for at huske nye generationer af hiphop-kunstnere og fans på. GAFFA har mødt ham på hjemmebane på Long Island.

Adspurgt om, hvorvidt Don't Believe The Hype har samme indvirkning på publikum i dag, siger Chuck D:

– Den primære betydning af Don't Believe The Hype er at udfordre information. Nu befinder vi os i en massiv medie-overflod, så du er nødt til at informere folk. Især unge er nødt til at blive mediekyndige.


- Nu er du en "netizen", ikke en "citizen". Disse er ting, der er sket over de sidste 20 år, som har ændret hele landskabet, eller the soundscape, som jeg kalder det.

Chuck D mener, at hvis Public Enemys budskaber blev udbasunerede med fuld adgang til medierne, ville de kunne mobilisere med samme kraft som før i tiden.

– Hvad vi siger, står stadig stærkt, fordi det sker inden for et vakuum af en masse kunstnere, som er bange for at sige noget i rapmusik. Og det gør virkelig ondt, for i andre genrer ved de, at de er nødt til at sige noget. Selv Dixie Chicks for syv-fem år siden sagde noget, og rock har altid nogen, der siger noget. Nu siger Linkin Park noget. Når det kommer til rapmusik og hiphop, er vi nok nødt til at gå til rapkunstnere fra andre lande. Fordi hiphop rundt om i verden har optrappet sit fundament, og forsøget på at afspejle de mennesker, det kommer fra er også blevet intensiveret, siger hiphop-ikonet, som gennem sit online-label Slam Jamz forsøger at støtte socialt bevidste kunsterne gennem supersites ikke bare i USA, men over hele verden.


Et af dem er et site for kvinder i hiphop, www.shemovement.com.
– Hvis en kvinde som MC Light udgiver en sang, er det unfair at sætte hende op mod Young Jeezy eller J Cole. Radiostationer er ligeglade med, hvilken sammenhæng hun kommer fra; hun skal "dulles" op og sælge noget sex og alt det der. Og alle disse fyre forsøger at fortælle kvinderne, hvad de skal gøre med deres kunst. De bør have deres egen verden, uanset hvad de vil gøre med den.

Chuck D har også skabt www.hiphopgods.com, som er et sted for old-school hiphop-kunstnere, der stadig indspiller og turnerer. Og det gør Public Enemy, men lige nu hedder projektet at producere musikvideoer til gamle tracks til YouTube.

– Welcome To The Terrordome, råber Chuck D op i kameraet og kaster en regn af håndtegn.


Læs hele interviewet i GAFFAs artikelsektion

ANNONCE