Spot Festival-chef tilfreds med musikken, men ikke billetsalget

Spot Festival-chef tilfreds med musikken, men ikke billetsalget

Årets Spot Festival er forbi, og det er tid til at gøre status. GAFFA har talt med festivalleder Gunnar Madsen for at få hans bud på, hvad er gået godt og mindre godt ved den 17. Spot Festival.

– Overordnet set er det gået rigtig godt rent kunstnerisk. Vi har fået masser af positive tilbagemeldinger både fra branchefolk og fra publikum, både hvad angår musikken, og hvordan festivalen er blevet afviklet rent praktisk. Der er endda nogle, der siger, at det har været det bedste program nogensinde. Der har været fyldt til rigtig mange af koncerterne, og der har været roser fra udlandet til blandt andet Treefight For Sunlight og Vinnie Who. Om der så er nogle af de optrædende, der får hul igennem til udlandet, det ved vi først rigtigt om tre-fire måneder.

– Vejret var selvfølgelig dårligt, men det har medvirket til, at folk er gået ind for at høre koncerter i stedet for at chille ude på festivalarealet, så derfor har der været rigtig mange inde og høre de forskellige koncerter.

– Med hensyn til det økonomiske, så har vi desværre solgt knap 1000 billetter færre end sidste år, i alt sammenlagt 3800 en- og todagsbilletter mod 4700 sidste år, foruden de 1000-1200 branchefolk, som var akkrediteret i år. Vi regner med, at det faldende billetsalg skyldes det dårlige vejr, for forsalget har ligget på samme niveau som sidste år, men vi solgte ikke nær så mange billetter ved indgangen i år.

Balancerer regnskabet så?

– Nej, vi får et underskud. Hvor stort har vi ikke helt overblik over endnu, men det kommer nok til at ligge på omkring en halv million, og det er selvfølgelig ubehageligt. Og i de næste måneder vil vi så bruge tid på at finde ud af, hvordan vi kan få lukket det hul.

Skal I så have flere kendte navne på plakaten næste år for at sælge billetter?

– Vi kunne muligvis sælge flere billetter, hvis vi opgav at booke de ukendte, men det kunne også risikere at sætte hele idéen over styr. Vi er jo ikke en kommerciel festival, men et redskab for musiklivet, og dermed også for borgerne, så vi blander kortene anderledes, end hvis vi havde været en kommerciel festival. Men så vidt jeg kan se, mangler vi heller ikke kommercielle festivaler.

 

Læs en længere udgave af interviewet i GAFFAs artikelsektion.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA