Roskilde: Vi er ikke for alle

Roskilde: Vi er ikke for alle

Hvis man tænker på just afsluttede Roskilde Festival som en folkelig og favnende begivenhed for såvel unge og smarte trendspottere som midaldrende Bob Dylan-fans, kan man godt tro om igen. Med en ny strategi, som foreløbig skal løbe fem år ud i fremtiden, vil festivalen henvende sig direkte til et bestemt segment. Og festivalens udviklingschef Esben Danielsen taler med store bogstaver om den ny profil:

- Vi vil ikke være en musikfestival for alle. Vi vil kun være for dem, der vil udfordres, der vil flyttes, og som vil inspireres. Dem som vil noget nyt. Kommer man her for at se noget, man kender i forvejen, så er man gået forkert, siger Danielsen til DR Nyheder og fortsætter:

- Der er så mange, der er vokset op med Roskilde Festival og rytmisk musik, som i dag siger, at Roskilde Festival er vores, og der må vi sige nej, det er vi ikke. Vi er "the next generations' festival". Så hvis man er vokset op med Bob Dylan, så er det dejligt, men Bob Dylan er ikke længere kernen af Roskilde Festival.

Krav om engagement

Den nye strategi formuleres på baggrund af en erkendelse af, at festivalens profil hidtil ikke har været klar nok. Og kommer i øvrigt oven på flere år, hvor Roskilde Festival er blevet kritiseret for ikke at have præsenteret tilstrækkeligt store, bredt appelerende navne.

Men Roskilde nærer slet ikke noget ønske om at appellere bredt, fremgår det af den nye strategi, der i stedet indbefatter at man i fremtiden vil stille krav til sit publikum om at engagere sig aktivt i festivalen:

 - Vi synes, det er på sin plads at begynde at sige, at der er noget, der er rigtigt, og noget der er forkert. Alt er ikke tilladt. Det er ikke tilladt at være ligeglad. Vi vil gerne sætte en streg under, at man skal ville noget med sig selv. Man skal ikke bare gå på festival og betale sig fra at rydde op. Det skal man selv deltage i, siger Esben Danielsen.

Burning Man som inspiration

Ifølge ham bør Roskilde lade sig inspirere af amerikanske Burning Man i Nevada, hvor publikum selv står for alt praktisk omkring afviklingen:

- Jeg tror, at man vil opleve, at der sker rigtig mange ting, hvor publikum bliver udfordret, så hvis de skal komme her, skal de være med hele vejen. Og det kan ske fra stort til småt, fra oprydning til aktiviteter og til kæmpestore events over hele linjen, pointerer han.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA