Du er ikke logget ind  Log ind / Opret brugerCookie persondata politik for GAFFA A/S
Nyhed / Fredag d. 08-07-2011 kl. 12:47

Roskilde: Vi er ikke for alle

Festivalen vil med ny strategi luge ud i sit publikum

Af Espen Strunk
Foto: Kristoffer Amlani Ulbak

Hvis man tænker på just afsluttede Roskilde Festival som en folkelig og favnende begivenhed for såvel unge og smarte trendspottere som midaldrende Bob Dylan-fans, kan man godt tro om igen. Med en ny strategi, som foreløbig skal løbe fem år ud i fremtiden, vil festivalen henvende sig direkte til et bestemt segment. Og festivalens udviklingschef Esben Danielsen taler med store bogstaver om den ny profil:

- Vi vil ikke være en musikfestival for alle. Vi vil kun være for dem, der vil udfordres, der vil flyttes, og som vil inspireres. Dem som vil noget nyt. Kommer man her for at se noget, man kender i forvejen, så er man gået forkert, siger Danielsen til DR Nyheder og fortsætter:

- Der er så mange, der er vokset op med Roskilde Festival og rytmisk musik, som i dag siger, at Roskilde Festival er vores, og der må vi sige nej, det er vi ikke. Vi er "the next generations' festival". Så hvis man er vokset op med Bob Dylan, så er det dejligt, men Bob Dylan er ikke længere kernen af Roskilde Festival.

Krav om engagement

Den nye strategi formuleres på baggrund af en erkendelse af, at festivalens profil hidtil ikke har været klar nok. Og kommer i øvrigt oven på flere år, hvor Roskilde Festival er blevet kritiseret for ikke at have præsenteret tilstrækkeligt store, bredt appelerende navne.

Men Roskilde nærer slet ikke noget ønske om at appellere bredt, fremgår det af den nye strategi, der i stedet indbefatter at man i fremtiden vil stille krav til sit publikum om at engagere sig aktivt i festivalen:

 - Vi synes, det er på sin plads at begynde at sige, at der er noget, der er rigtigt, og noget der er forkert. Alt er ikke tilladt. Det er ikke tilladt at være ligeglad. Vi vil gerne sætte en streg under, at man skal ville noget med sig selv. Man skal ikke bare gå på festival og betale sig fra at rydde op. Det skal man selv deltage i, siger Esben Danielsen.

Burning Man som inspiration

Ifølge ham bør Roskilde lade sig inspirere af amerikanske Burning Man i Nevada, hvor publikum selv står for alt praktisk omkring afviklingen:

- Jeg tror, at man vil opleve, at der sker rigtig mange ting, hvor publikum bliver udfordret, så hvis de skal komme her, skal de være med hele vejen. Og det kan ske fra stort til småt, fra oprydning til aktiviteter og til kæmpestore events over hele linjen, pointerer han.

Tip en ven
105 kommentarer. Tilføj din nedenfor.
Sortering:
0
Forventes det af mig, som festivaldeltager, at jeg nu skal betale 17-1800 kr. for en festivalbillet - og så samtidig gå og rydde op, rense lokumer mv? Det kan de fandme glemme. Jeg har valgt ikke at være frivillig, for netop at slippe for de ting. Måske man kunne ruske lidt i de frivillige på festivalen? Jeg så op til flere af de frivillige, der ikke passede deres arbejde. Men i stedet drak øl og så koncerter. Ikke at jeg ikke under dem det, men så længe billetprisen er som den er. Så er jeg på festival for at koble af, drikke mig fuld og høre en masse musik.
Tiltaget om at skærpe profilen omkring det at blive udfordret af musikken, kan jeg meget nemt tilslutte mig. Det vil jeg se frem til, for det synes jeg vi mangler lidt af efterhånden. Måske man endda kunne være heldig og se flere progressive kunstnere på Roskilde næste år? Det er en spændende udvikling. Men drop det der med at få gæsterne til at lave det praktiske arbejde. Så skal billetprisen ned, eller der skal være en fordel i det. F.eks. man samler en pose med skrald, som man kan bytte til 6 dåseøl, en burger eller noget lignende.
0
Efter at have læst lidt om det, så lyder Burning Man som en rigtig cool event. MEN, jeg tvivler dog på hvordan det danske/skandinaviske publikum vil tage imod ihvertfald del-elementer af det.
Det kan meget vel gå hen og blive nogle skæbnesvangre år for Roskilde Festival, hvis de vælger at gå linen ud. Make it or break it!
0
Helt enig med #1
0
What #1 said!

Og ja, Burning man er fedt, men det er også noget helt helt andet!
0
Likes -> Esben Danielsen

Netop DETTE har jeg savnet. God idé, Roskilde! Der må gerne luges ud i folk, som betaler et par tusinde kroner for friheden til at smide skrald overalt... Wow, sikke en frihed, hva? Hvilket tab, hvis det tages fra os.

Men Roskilde, gør det let for os at komme af med skraldet. Folk gør det, som er lettest. Mand, jeg glæder mig til denne kulturændring.
0
#1

Uden at kende festivalens præcise tiltag, så tror jeg at sandheden ligger et sted midt imellem Esben Danielsens kommentar og din tolkning af den.

Jeg tror ikke der er nogen der forventer at du skal rense lokummer, rydde op efter andre osv.

men... Det er som om at det på Roskilde (og til festivaler/koncerter genrelt) er blevet legitimt bare at efterlade alting der hvor man lige nu stod.

Som mangeårig frivillig på festivalen, piner det mig at se det svineri der bliver lavet på compingområdet og på selve pladsen. Alt for mange tager ikke ansvar for at det de spiser og drikker af bliver smidt ud, de smider det bare der hvor de nu går og står, fordi de forventer at der bliver ryddet op efter dem.

Ved den madbod jeg er medansvarlig for, opstiller vi skraldespande ud for boden, så folk kan smide pap tallerkner mm. ud når de har brugt dem. Vi sørger for atdisse er tømt, så der er plads til den næstes affald også, alligevel bliver tingene smidt på jorden 1 meter fra disse.

Det samme gælder i øvrigt når man forlader campingområdet. Hvorfor er det belvet acceptabelt bare at efterlade telte, pavillioner mm. hvor de står? "Der er jo nogen der rydder op".
Det er fair nok at man ikke vil tage det med hjem, men man kan da i hvert fald bære det hen til en container og smide det ud.

Så ja tak til mere medansvar, så festivalen bliver et endnu bedre sted at være.
0
1: Roskilde kan ikke vækste på antal af deltagere
2: Roskilde kan ikke skrue priserne mere op på øl (fritaget for moms er en øl på Roskilde dyrere end den er på Skanderborg og de er 100 % kommercielle)
3: Roskilde slipper ikke så godt fra deres nazi tyranni overfor lejre på pladsen som har opnået succes.

Hvad gør man så. Man laver da spin.

Christina Bilde - Vi lover ikke verdenstjerner på Roskilde og nu Esben - Roskilde ikke for alle - folk skal overraskes.

Er jeg den eneste der kan se at da de ikke kan skrue mere på de fire ovenstående punkter så skærer man da i enekeltudgiften pr band så man både kan profit maksimere og skabe diversitet i næste års program.

Sig nu sandheden Roskilde - Ellers kan jeg sgu lige så godt glo på et folketingsmedlem som lover skattenedsættelser. Skam jer for at gøre jeres publikum dummere end de er.
0
#1: På Northside, i år, havde de et system med at man fik penge eller øl for de ølkrus og ølkander man samlede ind. Nogle gik meget op i det, og jeg hørte om flere som betalte deres aftensmad på den måde. Andre lod vær, og det fungerede super fint.
0
En klarere profil bliver dejligt.. Det har de sidste par år virket lidt som om at de har villet lidt for mange ting og det er så gået lidt udover musikken i år efter min mening..

Hvor store disse ændringer i realiteten kommer til at være og om folket vil tage dem til sig er jo så det store spørgsmål..

Men jeg er ked af at det der har været mangfoldighedens festival tilsyneladende ikke kommer til at være det længere..
0
Jeg syntes at det er ynkeligt at forsvare dårlig bookning på denne måde.
Men jo! Sonny beach foran orange scene lørdag aften er klart en ufordring for mig.
Roskilde festival! I er FOR dyre, for noget ALT for dårligt.
Jeg syntes egentlig at I altid har været gode til at udfordre os musikalsk, men i år = NEJ!

Og så er Bob Dylan for mange (især unge) en udfordring!

Velkommen på Roskilde camping plads festival 2012
God fornøjelse.

0
Der skal nogle nye mennesker til at køre den festival. Hvis temaet kender ledelsen, så må der nye kræfter til. Typer som Esben Danielsen har siddet alt for længe. Hvis der skal en ny profil til, så skal der også nye folk på de ledende poster. @Esben: Tag skridtet FULDT UD i forandringens navn og sig op...Kunne det tænkes, at der aldrig har været noget galt med festivalen, men at du bare selv er blevet for gammel til rock n roll?
0
kender = keder
0
Glæder mig til at høre Soundvenues anmelderkorps klappe i deres små, fedtede indiehænder over denne udmelding.
Der skal være mere renligt derovre, det er klart. G og H så værre ud end Jerusalems ødelæggelse.
Men at sige, der ikke er plads til gamle rockkoryfæer som Bob Dylan, Neil Young, Paul Simon, Clapton osv. er altså at gå for langt i mine øjne. Det er fint nok, de vil have en helt klar musikprofil men det forhindrer vel ikke i, at disse kan komme, hvis musikprofilen er "rigtig"? (Dette er dog en smagssag, det er klart.)
Er derudover GANSKE enig i #7. Det kunne være spil for galleriet for bare at sige, at de vil have mere profit for færre udgifter.
0
Sikke noget fis. Jeg er helt med på, at Roskilde Festival ikke skal lefle for publikum med radiohits og fællessang. Det gør de så upåklageligt på Skanderborg, hvor det fungerer perfekt. Men jeg synes, at Roskildes ledelse er blevet arrogante på en måde, der hverken gavner ledelsen eller publikum. Alt deres fis med, at "vi er tilfredse med programmet", "vores mål er ikke at vise internationale topnavne", "man skal ikke komme på Roskilde for at se noget, man kender i forvejen". Bullshit! Kom ikke og sig, at Roskilde Festival ikke ville have været henrykte over at præsentere Rage Against The Machine, Foo Fighters eller Arcade Fire i år!
Hvorfor skal de lade, som om de er tilfredse med et program, der var helt igennem svagt? Og så forsøger de med deres arrogance, at få publikum til at føle sig dumme og uvidende, hvis ikke de kender Portishead, Mastodon og M.I.A. - Som om vi skal tro på, at de tre kunstnere fra starten har været på ledelsens ønskeseddel over hovednavne til Orange Scene. Gu' har de ej! Uanset hvordan de klarede tjansen på hovedscenen, så var de nødløsninger i mangel på bedre. Og det ville klæde Roskilde Festival at indrømme det, i stedet for stædigt at fastholde det modsatte.
0
Lol, self er Dylan kernen af roskilde festival han er ffs kernen af AL RYTMISK MUSIK POST 1962 hehe
0
@Glesor. Dét Roskilde festival udtaler er ren SPIN.
0
Det var nu så dejligt dengang det bare handlede om at høre noget godt musik.
0
Hvis festivalen udelukkende skal være for nye og upcoming, spændende og eksperimenterende navne( hvilket den jo altid har været) og der ikke mere skal være plads til store etablerede navne som Metallica, Bowie,The Cure og Radiohead Ect... så blir billetprisen da simpelthen nødt til at få et ordentligt hak nedad. En stor del af Roskildes styrke var jo netop at de navne kunne spille Orange op med det de selv kalder "The Orange Feeling"...Jeg forstår egentlig ikke helt hva de vil ?????
0
hmmmm definately have to agree with 1 and 14

I dont really see the Burning Man coming in over Roskilde Festival
Its an arts event with no program no stages no SPONSOR and no music
so I would love to see them sell tickets to that ... ha ha
Not Nocking BM if thats your thing :-) ... but come on ....
0
Det lyder da meget mærkeligt? Hvorfor begynde at rode rundt og genopfinde sig selv når de har et koncept der fungere super godt. Jeg gad da ikke give "2000" kr får upcoming. Jeg skal da opleve lidt lidt nyt ja, men da også etableret navne man kender.
0
#14: Ja, øhh, Portishead må betegnes som en nødløsning af dimensioner...

Derudover erklærer jeg mig for så vidt enig i, at det godt kunne lyde som en god omgang spin. I mine øjne er det på ingen måde at lefle for publikum også at præsentere nogle af de gamle rock-koryfæer, da en stor del af publikum jo netop ikke kender særligt meget til dem, men nærmere er kommet for festens skyld.

Hvis Roskilde dog rent faktisk gennemfører planen om at involvere folk mere uden at slække på kvaliteten af musikprogrammet, ville det være et perfekt tiltag, som måske kunne begrænse de tendenser i retning af provinsfest med fri mulighed for at svine, der har været. Selvfølgelig skal der også være plads til den vilde druktur på Roskilde (for hvis ikke dér, hvor skulle der eller være det?), men det er min erfaring, at de oplevelser, der for alvor har defineret min Roskilde Festival, har været de små spøjse fællesoplevelser på camping-området og de gode koncerter - både med store og små navne.

For at opsummere: Hvis det ikke bare er en omgang spin for at dække over manglen på gode navne (og de dropper den åndssvage idé om ikke at ville præsentere de gamle rock-navne, der kan samle Orange), kan et tiltag med mere involvering og ansvar for den enkelte måske være en måde at skabe en bedre festival og mere fællesskabsfølelse.
0
Vi sejler da snart udover afgrunden i indie-hipsterarrogance. Der er så meget fokus på hvad der er nyt og spændende, udfordrende og anderledes, men har Roskilde Festival mon overvejet om det de unge lige præcis har brug for, er et tilbageblik?

En kommentar længere oppe vender ideen om at Esben Danielsen, (og resten af bestyrelsen for den sags skyld..) er blevet for gamle til rock'n'roll. Det lyder sådan. Nu snakker jeg ikke rock'n'roll i ren genremæssig forstand, men mere som udtryk for de store, vilde, beruse(nde/de) og altomfattende Orange-koncerter.

- Jeg får en følelse af at Roskilde festival hellere ser sit publikum sidde ned og lytte analyserende til musik fra fjerne verdensdele, alt imens de nyder en kop te. Der burde kunne findes en gylden mellemvej!
Selvfølgelig skal folk og fæ ikke have lov til at kaste deres lort rundt alle vegne, med den undskyldning at de har betalt x antal kroner for deres billet.

For at skabe det fællesskab der er Roskilde og Orange-feeling, må man finde balancen mellem det fredelige, nyskabende, æstetiske og det vilde, Festen! og ungdomsånden.

.. Måske vrøvler jeg, men jeg fik det sgu dårligt da jeg så overskriften på den her artikel. - find balancen mellem drukfest og dannelsesrejse!

- peace out.
0
Hvis Rikke forsætter som booker og hvis Esben og Christina forsætter med at være festivalens ansigt udadtil, ja så behøver I ikke at bekymre Jer.
Vi skal nok blive væk!
0
Det er som om den danske musikscene snart kun er upcoming!

Spot, Alive, Download, Start!, Danmarks Grimmeste, Kansas City-festival osv.

Jeg syntes det er fantastisk med upcoming musik, men i mit hoved er det det man hører på ovenstående festivaler, hvor man bliver overrasket, mens man på Roskilde og Skanderborg har nogle fede koncertoplevelser med vennerne, hvor alle kender musikken! Jeg havde nogengange svært at finde nogen at gå til koncerter med på dette års festival, fordi ingen af dem jeg lige kendte var interesseret i Portishead eller Destroyer. Og det var nogle fede koncerter, men jeg stod alene, og at høre koncerter alene på Roskilde var ikke mit største ønske.
0
Hørte jeg nogle sige "selvmål" ? En masse kærlighed til Roskilde ! Pas godt på jer selv og gæsterne
0
#22: Jeg kunne på ingen måder have sagt det her bedre selv!

Jeg synes det er ærgeligt at de kunstnere der har spillet på Roskilde i år, bliver smidt i kassen med "nødløsninger." Jeg syntes faktisk at Mastodon og Portishead i dén grad rev benene væk under mig. Men jeg samtykker i at der simpelthen er for meget indie-rock på den festival efterhånden.
Man undres. Nu hvor det nærmest kun er Soundvenue der anmelder koncerterne. Bladrer man sådan et magasin igennem, handler det om smart indierock og modetøj.
Jeg så en hel del modetøjsboder på Roskilde i år. Nu handler det vel om at være moderigtig og lytte til det nye og smarte musik.
0
Ja, hvis Roskilde skal være ligesom Burning man hvor publikum selv står for alt det praktiske, så er I da vist overflødige. Vi vil godt hjælpe til, men nu presser i citronen.
Jeg indrømmer gerne at jeg oplevede en masse fede navne i år som jeg ikke ville have set hvis det KUN var etablerede navne, men det virker lidt som om at i prøver undskylde på forhånd for at I er for sent ude med bookning af store navne.
Husk nu på at hovmod står for fald. I har brugt over 30 år på at blive store. Lad nu være med at ødelægge det hele for jer selv.
0
Roskilde tag jer lidt sammen ...I lever farligt på det brand som Roskilde har været...
Roskildefestival er en Rockfestival og er derfor ikke for alle, men det har været lidt svært at se de seneste par år.
Orangescene= store rocknavne der har noget aktuelt på plakaten (dem savner vi)
eller skal publikum udfordres på de andre scener ....
Det ville klæde jer at booke Soundgarden til næste år... der skal de helt tunge drenge til og ikke kun dem der allerede har spillet der mange gange før .... AliceInChains var grunden til at jeg overhovet gad at komme sidste år ...
0
Der skal uden tvivl nye bookere på bordet hvis den nye profil skal leves ud i livet. Kom ikke og fortæl mig at Deadmau5 er nyt, eksperimenterende og smaltappellerende musik. Det er fint at artister som ham skaber store fester,men jeg synes godt nok det var at presse den, da han blev annonceret som hovednavn?!
Jeg kan sagtens forstå ledelsen blik på skraldproblemet, men når der bliver brugt så meget tid på nye tiltag, hvad så med at starte med skraldet? Og nej, at skulle samle 10 øldåser for at prøve svævebanen gør ikke den store forskel. Hvor var containerne man kunne dumpe skrald og efterladenskaber i? Så vidt jeg kunne se var der en enkelt til hele G området. Så er det heller ikke fordi ledelsen hjælper publikum på vej med det.
0
Jamen det tegner jo lyst :-)
Perfekt program i år. Passede lige til mig viste det sig.
0
Programmet skal i min optik være for alle, og med 6 scener er der massere muligheder for Roskilde Festivalen til at være eksperimenterende med nye mindre bands.

Orange Scene skal dog være for de store, da det kræver noget helt unikt at kunne spille for så stor en plads.

Dog vil jeg mene at programmet i år ikke var dårligt, der var et bredt udvalg hvilket var fedt. Jeg opdagede en masse nyt musik i løbet af alle 8 dage. Men der der var ikke fyldt på Orange på et eneste tidspunkt jeg var der (var der ikke til Deadmau5). Men bookerne skal jo brede sig ud og både booke de store navne til Orange og nogle mindre navne til Pavilion, der er jo en grund til at have 6 scener på festivalen, på den måde er der scener til alle størrelser af bands.

Men jeg synes festivalen skal være for alle og ikke kun dem som er villige til at høre nyt hele tiden, og hvis det bliver det vil Festivalen miste en masse gæster fordi der er så mange der er der for festen+2-3 navne!
0
Hvor meget "next generation festival" er der i at musikken fremover skal have kant og være udfordrende, at man ikke længere skal svine uhæmmet omkring sig, at man nu skal til at føle medansvar? Måske skulle Esben D's titel ændres fra "udviklingschef" til "tilbageblikschef", fordi netop sådan som denne "vision" beskriver RF var tingene for 10-15 år siden. Og - sjovt nok - var der dengang både plads til de store gamle navne a la Bob Dylan (som heller ikke dengang var "kernen") samt uanede muligheder for at stifte bekendsskab med massere af nyt/anderledes/inspirerende musik. Med andre ord er "back to basics" nok mere betegnende, dvs inden ledelsen lod arrangementets rammer - og til dels musikprogrammet - sejle. Dog nu med een ny tilføjelse, nemlig det nye mantra om at "Neil Young o.l. ikke længere skal spille på Roskilde"; hvilket efter min mening på ingen måde bidrager til skærpelsen af RF's pt manglende profil.

Det lyder lidt som et politisk parti der ser tilbage på sin storhedstid og tager partiprogrammet fra dengang og relancerer det i en ny indpakning - dog med en tvist om at "selvfølgelig duer det gamle ikke længere - vi er jo fremadskuende...".

Sorry, men jeg er ikke imponeret....specielt set i lyset af 2011 skulle være en prøveklud på musikkonceptet uden store navne og åbenbart med kant - og hvad fik vi ? Iron Maiden? Deadmou5? Uendelig mange enslydende indie-bands? Et "poor" tema der aldrig blev til noget? En campingplads fuld af hærgende ego-tosser? Måske var 2011 bare annus horribilis, og tingene rent faktisk bliver mere "back to basics" i 2012. Jeg dukker jo nok på alligevel - målgruppe eller ej....
0
#24: det lyder for mig som udgangspunktet når man går til grøn koncert eller Skanderborg. Jeg vil gerne vedgive at der måske godt kunne have været nogle få større navne, men altså The Strokes og Arctic Monkeys så jeg da i hvert fald fylde Orange godt ud. Derudover var jeg helt vild med M.I.A. - i stedet for at have hørt et par hits man kendte og så en ellers fin koncert, som alle andre jo ville have gjort, fik jeg mig en på opleveren i dancehall-land. Al den klynken over Chase & Status, Magnetic Man og Deadmau5 (#29: han var ikke hovednavn) fatter jeg INGENTING AF!!! Vi snakker tre navne som kører dansabel elektronisk musik ud af 180!!! ...så kunne man jo ligeså godt argumentere for at det var en metal festival - der var godt 10 navne.

Til gengæld vil jeg sige, at jeg synes det er fedt, at Roskilde nu melder ud hvad deres profil er, så vi får noget mindre klynk på diverse fora.

...I år har været mit musikalske højdepunkt af mine tre besøg på Roskilde - jeg oplevede ikke en eneste dårlig koncert.
0
Jeg synes, det lyder virkeligt spændende med den nye profil. Efter min mening ville Roskilde have godt af en "genfødsel" af en art med en skarpere profil, og det ville være rigtigt fint med mig, hvis en sådan profil ikke i så høj grad rettede sig mod forkælede unge (jeg er selv 27) for hvem, det vildeste i verden er at vælte hegnet lørdag eftermiddag og sætte ild til et telt søndag nat ugen efter uden at have haft et ædru øjeblik i løbet af dagene imellem. Jeg ville elske at se Roskilde foretage en radikal kursændring og starte fra bunden med et nyt koncept, der i højere grad henvender sig til folk med overskud til at rydde op efter sig selv. Frihed er ikke ensbetydende med ansvarsløshed, selvom denne fortolkning synes at gøre sig gældende hos størstedelen af Roskildes 75000 betalende gæster. At føre en sådan kursændring ud i livet er helt klart lidt af en udfording. Et bud kunne være at halvere antallet af billetter, pakke orange scene midlertidigt væk i en lagerhal, bruge budgettet på mindre bands med bred appel til den skare af musikelskere, der orienterer sig i andre musikmedier end Gaffa og Soundvenue. Der må stadig gerne være meget andet end musik på Roskilde, det afgørende er efter min mening at få luget ud i segmentet af festivalgæster. På denne måde vil Roskilde kunne skære ind til benet og bevare en solid skare af kvalitetsbevidste gæster og så gradvist igen bygge konceptet op til den størrelsesorden, vi har i dag, men med forhåbentlig "the orange feeling" som i tidligere tider - ikke afstumpet massepsykose på dyrskueplads. Når det sker, kan sceneteltet til orange scene igen hives frem fra lagerhallen.
Jeg ved dog ikke, om mine tanker overhovedet harmonerer med festivallen intentioner. Det kan sagtens tænkes, at det er mig der er ved at blive for gammel til Roskilde, og så skal jeg nok trække mig fra debatten og finde et andet sted at slå mine folder. Men jeg håber endnu på endnu nogle gode år på Roskilde, og det ville være fantastisk, hvis festivalledelsen havde mod til at tage et seriøst opgør med "brug-og-smid-væk"-kulturen, der hersker på festivallen. Måske kunne det endda være katalysator til et mere omsiggribende opgør med lignende tendenser i det danske samfund. Ingen er født uden ansvar, og der går ikke skår af nogens identitet, hvis de selv skiller sig af med deres affald.
0
Denne tråd lever meget godt op til the saying, meninger er som røvhuller, alle har et. Ingen af os har den fjerneste idé om hvordan de næste 5 års festival kommer til at blive, men der er allerede gået fælles brokfest i den. Plus Esben Danielsen skal sige op? Fascinerende at man har overskuddet til det :P

Personligt, så er jeg spændt på at se hvad de finder på. Især med inspiration fra burning man .
0
Denne tråd lever meget godt op til the saying, meninger er som røvhuller, alle har et. Ingen af os har den fjerneste idé om hvordan de næste 5 års festival kommer til at blive, men der er allerede gået fælles brokfest i den. Plus Esben Danielsen skal sige op? Fascinerende at man har overskuddet til det :P

Personligt, så er jeg spændt på at se hvad de finder på. Især med inspiration fra burning man .
0
R.I.P Roskilde Festival. Længe leve Northside Festival, Disortion m.fl.
0
Har svært ved at se hvor dan de vil sælge 75.000 billetter er 40.000 for den sags skyld, hvis der ikke skal være navne som, Strokes, Muse, Prince eller Metallica. Hvis de så også vil inddrage folk på camping, som kun kommer for at ligge i druk i 10 dage, så kommer der godt nok ikke mange mennesker. Spot festivalen midt i Århus centrum solgte, så hvidt jeg husker kun 3.000 billetter, hmm 20.000-30.000 til Roskilde næste år. 8 styks blev det til for mig og det må jo så være det.
0
Det er sgu deprimerende, det her... Måske er det tid til at søge udenlandske festivaler.
0
@ 39: GO, GO, GO! Det kan klart anbefales. Jeg var i Bilbao BBK sidste år, det kostede 60 euro eller ca. 450,- kr og havde navne som Pearl Jam, Rammstein, Faith No More, Alice In Chains og meget meget mere. Man camperer i en park, med en herlig udsigt over hele byen og kun en halv time til stranden.
I år stod den så på Hurricane Festival, lidt syd for Hamborg, det kostede 100 euro ca. 745,- kr. og havde navne som Portishead, Arcade Fire, Chemical Brothers, Incubus, Arctic Monkeys og Foo Fighters.
Selv inkl. transport var begge festivaler langt billigere end Roskilde og den nok så opreklamerede "Orange Feeling" er vel det vi andre bare kalder festivalstemning?!
0
Nu skal det være udfordrende. Er det rigtigt? Ja selvfølgelig. Men det må betyde at kære Esben mener at han og hans bookere længe har fejlet. For hvis man ikke kan udfordre når man sætter 180 navne på plakaten, så er der sgu noget galt. At en festival af den kaliber ikke mener, den kan ramme både det brede og det udfordrende, det er en øredøvende falliterklæring. Men som tidligere nævnt, nok mere et udtryk for egne manglende evner og så laver man en helgardering med denne udmelding om "udfordrende" musik. Men det er da rart at de ved hvad der er godt for os, som festivalgæster (indsæt ironi). Super med tiltag der kan gøre festivalen mere ren, det kan de færreste vel have noget imod. Det kommer helt an på præmissen og den samlede pakke.
I øvrigt, er udfordrende at lade Soundvenue bestemme programmet, for så går der sgu for meget sejlersko, slimfit og modebriller i den. Roskilde skal kunne rumme den store fælles fest og det mere nichepræget, det har den kunne så længe jeg husker. Der er måske en grund til at dele af campingområdet til tider ligner en bedre Sonny Beach fest. Folk gider ikke gå ind på pladsen. Men det er jo sikkert fordi musikken er for udfordrende, vil kære Esben sikkert sige. Jeg siger at der er folk til røvballerock, dubstep, indiefolk, metalcore, pop, stadionrock, gangstarap, afrikansk stammesang osv osv osv. Lad nu værd med at tro at i er hævet over folk og ved hvad der er godt for dem. Man søger selv de udfordringer man vil have og dem burde der være massere af, uanset om Pearl Jam, Metallica, The Strokes, L.O.C, Iron Maiden, Beastie Boys, Tool, Foo Fighters og andre spiller op til fællesfest på Orange.
Sidder alene tilbage med en frygt for at ledelsen ikke er sin opgave voksen og derfor taler om at udfordre. For hvad betyder det og for hvem?
0
Jeg er 42 år og har været på Roskilde de sidste 4 år, men som jeg læser Esbens Danielsens udtalelse, er jeg én af dem der fremover er uønsket, fordi jeg gerne vil høre et par ”gamle” bands (og samtidig en masse nye)? Jeg er mildt sagt er forbløffet, ikke forarget, nærmere chokeret på den manglende sans for elementær forretningsmæssig dannelse (nok i fyord i Roskildesammenhæng, men med færre gæster, kan festivalen kun blive dårligere og mere udvandet). Roskilde skal være fremadrettet, enig, men direkte at sige, at man vil luge ud i sit publikum er da fuldstændig grotesk og vidner om ledelse på et så lavt niveau at vi har ramt bunden.
0
spændende strategi mht. det betalende publikums engegement, men ift. den musiske dimension går jeg ud fra bookerne skal ha hjælp til at realisere strategien.
0
Jeg mange store musikalske oplevelser i år, selvom jeg ikke kendte ret mange af navnene på forhånd. Den store forskel er at jeg i år kun så et band på orange scene, hvor der tidligere har være flere spændende bands på den store scene.
Jeg er langt over den alder man nok forbinder med den primære målgruppe, men jeg er ikke vokset fra nysgerrigheden ved at opleve ny musik. Jeg synes det lyder som en spændende strategi.

Så er der det med at rydde op efter sig... Jeg kunne nu også godt tænke mig at folk gad flytte sig nogle få meter for at bruge affaldspandene i stedet for bare at smide det hvor de nu står. Det er desværre et generelt problem alle steder hvor der er mange mennesker samlet, en stor procentdel bliver fuldstændigt ligeglade med alt andet end deres egen lille fest. Det bliver spændende om man kan finde på nogle tiltag som kan ændre på det.

Desuden er der ingen grund til at skyde på de frivillige som "hører musik og drikker øl" - ingen af de frivillige har vagt altid og de har selvfølgelig lov til at holde festival ligesom alle andre når de ikke har vagt.
0
Havde Midtfyn festival eksisteret i dag, havde det været et fornuftigt alternativ, da Roskilde er blevet en tynd kop te, musikalsk set.
0
Helt enig med dj_Luffe. Jeg er også træt af den forkælede holdning mange har det m.h.t. oprydning og musikprogrammet. Lad os få noget nytænkning og nogle gæster der kan tænke på andet end at påvirke sig selv fra sands og samling hele ugen og lad os istedet få nogle der holder af musik, kunst, visioner og ansvarlighed over for hinanden.
0
Tak for det Roskilde Festival.
I har gjort så dejligt nemt for mig nu.
Nu vil jeg i stedet tage til festivalerne i udlandet :-)
Det var hyggeligt, R.I.P Roskilde Festival.
0
Hov ja, det er jo en genistreg. For at undgå skrald, booker vi noget skrald?
0
ærligt talt så er der nok med både up and coming festivaller og remouladedansker festivaller rundt om i landet, det særlige ved roskilde har for mig at se altid været at den kombinerer flere ting - både navne for den musikinterreserede, og et publikum der vil feste.
0
Jeg tror der er alt for mange der fejltolker her... Festivalen vil uden tvivl stadig byde på de største navne i verden, men derfor kan den stadig godt være nyskabende og progressiv. Er det ikke der er mange der har beskyldt den for ikke at være, de seneste år?

Vi mister aldrig Orange, som er en af de største og vigtigste scener i Europa og verden. I år var en skandale mht programmet, og som førstegangsdeltager, var der stadig MANGE bands jeg var ked af at misse og havde mit livs fest. Jeg tror vi kan forvente at blive udfordret mere musikalsk, som jeg føler jeg blev i år, til trods for jeg ikke kender nogle mennesker, med en bredere musiksmag end jeg selv...

Og til info, er stort set alt du køber på festivalpladsen, jo med pant anyway, jeg går ud fra det skaber mindre skrald?!? Det var første skridt i en ren festival, der er stadig flere ting der kan gøres grønnere og mere miljørigtige
0
#45: Døde Midtfyn ikke netop fordi den prøvede at overtrumfe Roskilde ved at satse hele butikken på store navne?
Set i det billede har Roskildes profil vist sig at være mere holdbar.
0
Jeg havde 20 års jubilæum i år (er kun 31) og havde som sædvanlig en super festival. Bevares programmet har måske været bedre, men synes stadig der var masser af små og store perler fordelt over masser af genrer. Jeg elsker Roskilde for netop at spænde bredt, og at jeg kan rocke ud, danse til balkan eller kaste håndtegn alt efter hvad jeg lyster.

Det sjove ved den her udmelding er at det nærmest lyder som om de har leflet for publikum, men kritikken har jo netop været at der ikke har været nok store navne, så i forvejen må festivalen tilsyneladende være "indie" nok, har svært ved at se hvordan de vil køre den længere ud..?

Med hensyn til skrald osv. synes jeg det er fint man rydder op efter sig, jeg er selv blevet "for gammel" til de vilde områder, og foretrækker at ligge på clean and silent, men føler samtidig at Roskilde altid har været den ultimative frihed hvor folk har mulighed for at skeje ud den ene uge, på en måde de ikke har mulighed for resten af året. Dette skal roskilde passe på ikke at ødelægge, da det i høj grad er noget af det der kendetegner og gør festivalen helt unik i mine øjne.
0
Kære Roskilde festival.
Tak for 5 gode år. Jeg håber i indser hvad for en gang lort det er i lukker ud nu her.
Det er ynkeligt, fordummende og direkte i strid med alt jeg har følt Roskilde stod for. Festivallen har i mange år sigtet bredt, med stor succes. Hvorfor så smide det hele væk på denne måde?
Håber i kommer til fornuft, ellers må i sgu ligge som i har redt.

Kys og pisk
En tidligere besøgende.
0
Først.

#53 tZar(d): Jeg synes det er sjovt at læse din kommentar.

Andet.

Jeg synes, det er godt at Roskilde Festival har fat i den lange ende - det er nok sundt at ruske lidt i deltagerne og plante udvikling og mere DELTAGELSE. Roskilde er hvad det altid har været - og fred være med det, men der er brug for nytænkning og inspiration. Thumbs up, Roskilde!!! I har mig for de næste 10 år ;)
0
kan ikke se hvorfor de vil til at pille ved hovednavnene! det har da altid været sådan, at roskilde har haft de største navne, der var på turné, og de allernyeste ukendte stjerner! det er den blanding, der har givet roskilde den respekt den lever på nu! kan simpelthen ik se hvad det skal gøre godt for at skippe nogle bestemte hovednavne, for at lave en bestemt profil! der er massere af ukendte spændende bands på festivallen, og roskilde er god til at spotte dem der bliver store fremover, men mht at få folk til at lytte mere til noget nyt er da helt hen i vejeret! for der er massere af de bands på festivallen! det er sku da det den er kendt for!! så bare fordi de skære ned i bredten af ovednavne gør det ik at folk tager mere til de ukendte koncerter! den ballance skal folk nok selv finde ud af! der er ikke nogen grund til at prakke noget ned over hovedet på folk! for vis folk ik har været oppe og se up-and-cumming bands før vil de nu nok bare blive på campen i stedet for, med det nye tiltag! behold det nu som det har været de sidste mange år! det har fungeret fint!! udemærket tiltag med skraldet dog!
0
puha ved sgu ikke rigtig, hvad jeg tænke...umiddelbart synes jeg Roskilde er blevet meget arrogant og lidt krukket. Jeg har altid udforsket Roskildes program, læst og lyttet til næsten samtlige kunstnere, men jeg har sgu også altid set frem til de helt store epic oplevelser med "det der band, som bare er så pissefedt", ofte på Orange.

Jeg synes egentlig at Roskilde modsiger sig selv lidt, forstået på den måde at de prædiker om et udfordrende, anderledes og inspirerende program, men de offentliggør hovedsageligt indie-navne og sær verdensmusik som deres "udfordringer" - bands man iøvrigt kan hører overalt i københavn hele tiden. Hvad med reggae? totalt undereksponeret på Roskilde! De siger de vil udfordre, men jeg synes stadig at de kører med forholdsvist sikre kort.

Et godt eksempel på en FANTASTISK roskilde-bookning i år, var Chris Cunningham - intet mindre en utroligt! Udfordrende, anderledes, unikt - perfekt!
0
Jeg synes at tråden her viser, at vi er mange der holder af og bekymrer os om Roskilde, og der kommer mange fine betragtninger frem. Den nuværende ledelse har fået et særligt ansvar - de skal beskytte og udvikle vores alle sammens yndlings festival. Desværre synes jeg, at de særligt i år, har været alt for arrogante i deres udtalelser når de er blevet kritiseret for et tyndt program. Ligeledes kan Esbens udtalelser ovenfor komme til at virke frygtligt arrogante. Jeg troede faktisk, at der på Roskilde netop skulle være plads til alle, hvis ellers man bidrager positivt og respektfuldt til festen. Det kan man vel gøre uanset om man er 16 eller 66? Selvfølgelig skal der arbejdes med bedre bæredygtighed, genbrug og oprydning, men hvorfor ikke give os nogle store navne og legender som belønning?

Som jeg ser det, er der over 50 timer, hvor der bliver spillet musik fra torsdag-søndag. Hvis fem kæmpe navne samlet bruger de 10 (meget højt sat), så er der stadig 40 timer til at lære ny musik at kende. Hvorfor alt det her med enten eller? For mig handler "the orange feeling" netop om det fællesskab som Orange kan skabe når pladsen er stuvende fuld til Metallica, Rage Against The Machine, Bowie, Björk, Radiohead, Muse mm. Derimod er en halvfyldt Orange bare en super flad fornemmelse, uanset hvem der spiller.

Kære ledelse af Roskilde Festival: I har et særligt ansvar. Roskilde er vores allesammens festival - pas godt på den!
0
#14: Jeg er sgu desværre meget enig. Kommer til at savne de helt store folkefester foran Orange til et af de helt store navne. Tænk tilbage folkens....
0
Hvor skal det ende? Først forsvandt punkerne, så heavyfolket, derefter skred svenskerne, nordmændene og tyskerne.. Og nu er man pludselig heller ikke velkommen bare fordi man synes godt om Bob Dylan? Forstår det ikke! Har altid elsket roskilde for mangfoldigheden, men nu er det åbenbart kun en lille elitær klub der er velkommen?
Set på den positive side er der dog råd til at tage til to udenlandske festivaller for prisen for en RF billet! Derudover har de (ifølge mine erfaringer) også bedre styr på affaldsproblemet!!
0
Har det ikke bare noget at gøre med de tider vi lever i, det sidste årti har ikke affødt ét GIGANT navn fordi sådan er det bare ikke nu om dage, musik kommer frem via internettet osv. Og jeg tror aldrig der er blevet produceret så meget musik som i disse år, men der er ikke blevet affødt ét KÆMPE navn encnu fordi der simpelhen er for meget at vælge imellem og fordi musikken bliver smalere og fordi der stortset ikke er noget der hedder 'genre' mere, genre som Alt-folk, dub-soul, Goth-rave og så videre er jo bare arvarter af så meget andet som også var arvarter af noget andet. Det er svært at komme frem og blive et KÆMPE band nu om dage, der er få eksempler som Arcade Fire, Wilco osv. Men de er stadig også kun for et smalere publikum. Der er simpelhen for meget at vælge mellem nu om dage, og det de spiller i radioen er jo kun elektronisk basered 'fase'-musik, som er glemt om kort tid, poppen nu om dage bliver hurtigt kendt men også glemt, og ROCK som genre bliver kun kendt af få, mens POP og ROCK var stort set det samme i 60'er-70'erne, og stadig kendt.
Roskilde indretter sig bare efter tidens tendenser, og lige så stille siver flere af de store stjerner også væk, og så er det da godt at vi allerede fra næste år kan have en levedygtig festival!
"The times they are a-changin'" som Dylan sang.
0
#60: Ja okay, Wilco er måske ikke så stort, men så Foo Fighters eller sådan(de er bare ikke lige min kop te).
0
#60
Så det vi kan udlede, er, at det snart er på tide at lukke orange scene ned, og opføre en langt mindre scene, da ingen bands længere kan trække folk til. Det virker faktisk ganske fornuftigt..
Portishead kunne sagtens ha spillet på Arena, uden der havde været klemt.
0
Oh, where to start...

Mange har allerede fremsat en del af mine kritikpunkter af "strategien", men jeg tager dem lige fra en ende af, kommunikeret fokuspunkt for kommunikeret fokuspunkt. Ja, det bliver smålangt - fordi jeg efterhånden har undret mig et stykke tid.


Fokuspunkt 1: "Vi er ikke for far og mor" (udtalt af Danielsen)

Flot. Det har I så heller aldrig været. Med en konstant gennemsnitsalder hos publikum på 23 år siden engang i 80'erne - og måske også før da - er det sgu et underligt område at fokusere på.

Med mindre altså man ønsker en gennemsnitsalder på f.eks. 20. Eller vil have lov at fortsætte med sin nyfundne hyper-arrogante stil, hvor man afviser enhver kritik af musikprogrammet med "det er bare gamle, sure mænd med ølmaver".


Fokuspunkt 2: "Gæsterne skal ikke regne med verdensstjerner" (udtalt af Bilde)

Godt nok understreger Bilde i slutningen af samme interview, at hun intet ved om musik, så måske ved hun heller ikke, hvad verdensstjerner er. ;-) På den anden side - det er jo nok ikke hende, der har fundet på det.

Som andre har bemærket, er det et totalt brud med et rimeligt centralt grundprincip på festivalen siden ca. 1978. Et princip der i høj grad - især siden slut-80'erne - har været med til at bygge den internationale relevans, som ledelsen først har tabt på gulvet i løbet af de sidste 8 år.

Uden "store navne", bliver det rimeligt svært at hive 100.000 betalende og frivillige til dyrskuepladsen. 100.000 gæster som i øvrigt har været fint i stand til selv at finde ud af at opsøge det nye og kantede, som ER en vigtig del af Roskilde.

Og man skal nok se ekstra langt efter at opnå så meget som de 17% udlændinge man fik trukket til i år - i øvrigt sammenlignet med 62% for mindre end et årti siden. Farvel til de sidste hollændere, tyskere, englændere, australiere osv. Det er ærligt talt et ærgerligt tab, der mærkes tydeligt på både campingareal og festivalområde. Please don't leave me alone with the Danes.

Og held og lykke med at sætte Pitchfork og Soundvenues seneste "opdagelser" på Orange.

Ja, den digitale tidsalder har skabt nogle nye udfordringer i musik-bookingen, men der findes såmænd andre festivaler, der har formået at løse det på noget mindre idiotisk og kortsigtet vis.


Fokuspunkt 3: "Vi vil ikke være for alle" (Danielsen)

Det minder lidt om opsummeringen af festivalens musikprofil, som den lød tilbage i 90'erne: "Roskilde is NOT 'a little of everything'". Men dén tilgang til *musikken* - hvor man havde et fokus (rocken), om end der var plads til krydderi i form af andre genrer - er for længst droppet.

I stedet har man "fremelsket" et program, der forsøger at tilfredsstille alt og alle, og dermed ultimativt tilfredsstiller rimeligt få - for meget bredde betyder for smalt i detaljen. Der er ingen, der siger, at fokus stadig skal være rock - men find dog for pokker ét eller andet fokus. Roskilde er (var) ikke "lidt af det hele".

Til gengæld var der så netop, indtil for nyligt - plads til alle på RF. Punks, metalheads, elektro-fans, rasta'er, hiphoppere, nørder, bedsteforældre... Musik-fans generelt, men alligevel et "segment". Man indkredsede sit publikum med musikprogrammet. Nu hvor det åbenbart ikke længere er muligt, finder man det nødvendigt at sætte mere kunstige grænser for det brogede festival-folkefærd. Selv om de allerede er mere ensartede end nogensinde.

Så...


Fokuspunkt 3.1: "Publikum skal være kreative, deltagende, blah blah blah"

Wow, ja. Det *lyder* vitterligt som tingene var, før Danielsen og co. tog over. Med den forskel, at det for 10 år siden ikke var nødvendigt at diktere til publikum. Jovist, publikum rodede også dengang - men kreative og deltagende? En del mere end nu.

Hvad er der sket siden? Forbruger-publikum, såmænd. Som festivalen selv har trukket til. Ved hjælp af Tuborgland; præ-definerede engangs-events; luksus-camps; endags-billetter; modetøj-boder og caféer importeret fra de mest "hippe" dele af hovedstaden; førnævnte supermarked-agtige musik-program; etc.

Det startede med at deltagerne - nogle gennem mange, mange år - sammen skabte den specielle Roskilde-stemning, inspireret af de rammer festivalen tilbød. Hvorefter festivalen gjorde sig selv til ophavsmand, "ophøjede" stemningen til corporate BS, kaldte den "Orange Feeling", og trampede lidt på den. Nu skal den så re-defineres som Burning Man sat på formel. Tak for det.

Der er vist ingen Roskilde-gæst, der har besøgt festivalen mere end et par gange og er uenig i, at festivalen SKAL udvikle sig - og altid har gjort det. Jeg har længe efterspurgt en fokuseret profil - på musikområdet - fra festivalen. Men det her ligner mere et desperat forsøg på - ja, jeg ved ikke hvad. Heller ikke sikker på ledelsen ved det.

Og for så lige at komme den mest næsvise og ignorante kommentar i forkøbet: Nej, kritikerne kan ikke "bare blive hjemme". Det er vi mange, der trods alt er for mentalt afhængige af Roskilde til. ;-) Indrømmet, en stor del af kritikerne - inkl. det store segment af unge, som festivalen har fremmedgjort de seneste år - *bliver* bare hjemme. Hvilket er det mest ærgerlige af det hele.
0
Jeg er ung - 18 år gammel. Jeg har været på Roskilde de sidste 3 år, og jeg synes alle år har været fantastiske!

Roskilde lad nu vær' med at lav om på det hele. Jeg ved ikke hvad alle de mærkelige hipster-udmeldinger skal gøre godt for.. Virkelig.

Det kører pisse fint som det gør. Jeg vil dog agerer mig klart enig med folk herinde, som skriver det er for meget M.I.A, Mastodon og Portishead er headliners. Jeg kendte meget lidt til M.I.A inden festivalen, og syntes i øvrigt det var/er crap. Mastodon er fede nok, men headliner? Argh nu strammer i den Roskilde, og Portishead gider jeg ikke kommentere på, udover det bare ikke er mig..

Roskilde kom ind i kampen for fanden. Lad os få en ordentlig konkret udmelding om hvad fanden i vil. Jeg forstår jer i hvertfald ikke.

Vi vil bare feste og hører en masse god musik! Lad os dog for fanden få lov til, at gøre det denne ene uge om året.

Det var så min prædiken. Cheers.
0
Det, Roskilde har gang i, er, at skubbe festen for det bredde publikum ud på teltpladsen, og festen for feinschmeckerne ind på selve festivalpladsen. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at alle segmenter alligevel vil møde op. Nu har man forbudt Promilleservice for at begrænse festen/larmen på teltpladsen samtidig med, at man har kørt stor hetz imod Lovecamp.

Hvor fanden er sjælen Roskilde? Hvor er den gode gamle "Det hele går sgu nok"-mentalitet?
Roskilde er blevet Danmarks magthavere for en uge, en magt, de ikke kan klare. Desværre
0
Synes Esben D. måske har fat i noget rigtigt. Man har måske erkendt, at festivalen er blevet for meget opdelt i (mindst) 2: festfolket(unge, 8 dage, fuld skrue, mindre grad indre plads) musiknørderne (ældre, silent and clean camp mv, endagsbilletter og køber alkoholden på indre plads). Man finder aldrig musik, der rammer begge grupper, så man må vælge. At droppe Bob Dylan mv til fordel for et program, der er mere fremadskuende, lyder helt rigtigt. Selv som musiknørd og stor Bob D.-fan foretrækker jeg at høre Chris Cunningham, Gaslamp Killer mv. Men tvivler på at man ændre meget på de seneste års succes med at forene folkelige koncerter med Nephew og LOC med fx førnævnte. Nok blot spin, som flere skriver.
Og så er der arrangørerne og de frivillige. De efterlades vel lidt på perronen med store budskaber om fattigdom mv, som kun få i publikum (og vel også delvist dem selv) jo helt fatter eller gider fatte. De er der pga festen, musikken og løssluppetheden. Set i den sammenhæng virker det ambitiøst - men mere konkret - at få folk til at tage ansvar for at fjerne deres eget skrald. Vel maks ½ times arbejde pr person pr camp, men kræver at festivalen gør det muligt og fx stiller sorte poser og containere til rådighed. At opnå dette vil måske, men næppe, gøre deltagerne mere bevidste end de flyvske budskaber om green footsteps osv. - men spare frivilliges arbejde og dermed give flere penge til en endnu bedre festival.
0
Roskilde bør uden tvivl få rockmusikken tilbage i fokus...Det er sådan den er opstået og har fortjent sit (tidligere) så gode renomé.

Rikke Øxner har siddet ALT (alt alt alt) for længe som booker - nyt blod, please!!

Esben Danielsen har siddet ALT for længe i ledelsen og er blevet træt, magelig og mavesur - nyt blod!

Christina Bilde passer bedre ind på kunstmuseer og københavnske latte-caféer, hvor der ikke er vilde unge og høj rockmusik - Hvem ansatte direktøren fra et fisefornemt kunstmuseum, til at afholde en rock-festival?
Mismatch af astronomiske dimensioner! :-O

Festivalen bør i min optik tilbage til et sundt og rocket udgangspunkt! <3 Alt godt i fremtiden, kære Roskilde!
0
Pinlig og arrogant udmelding fr RF. Jeg har været på RF 10 gange, men var der ikke i år, dels på grund af for få navne der sagde mig noget. Sørg for at booke et ordenli´gt miks af bands, og drop den der fesne hipster attitude. Manglen på profil var muligvis et problem i år, men var sgu ikke et problem i årrækken 1999-2007 hvor jeg var der hvert år.
0
Det Esben D siger er jo en provokation, han vil ruske lidt op i os - og måske forsvare manglen på hovednavne i år. Der er flere ting i det:

1)
Vi vil gerne sammenligne Roskilde med andre store europæiske festivaler - som alle har hovednavne på sponsorede scener, som har reklamer på storskærme og som skal smide profit til nogle investorer. Det er som at sammenligne æbler og bananer.

Vil vi det?

2)
Alle de gamle bliver provokerede og føler sig ikke længere velkomne. Alle de unge føler ikke denne udmelding udvikler festivalen nok. Alle os ind i mellem sidder her og skriver kloge kommentarer.

Sker det ikke hvert år?

Kom nu alle sammen. Vi behøver ikke komme. Vi kan blive hjemme. Vi kan nøjes med Northside og Berlin Festival - eller noget andet. Men vi er alligevel på Roskilde.

Der var udsolgt i år, uden Bowie og Simon og Dylan. Der var ingen der havde ønsket dem siger Rikke. Ikke at Rikke booker dem jeg ønsker mig, så havde både PULP og Arcade Fire været der, men alligevel. De har fat i noget når der er udsolgt på trods af at alle anmeldere skælder ud over manglende hovednavne. Eller er anmelderne galt på den? Hænger Steffen Jungersen og Erik Jensen og CO i fortiden? Og har jeg kloget den nok nu?

Ses vi næste år? Mon ikke...:-)
0
The Killers bliver det eneste store navn på plakaten næste år.

Husk at I læste det her først.


0
Bedste Gaffadebat nogensinde!

Har læst så mange gode indlæg foroven, at der snart ikke er mere at sige til det her!

Jeg elskede i starten da jeg tog afsted (2004), at folk spurgte om jeg turde tag Roskilde:) Der var noget spændende og farligt ved det og det var kun for folk der virkelig brændte for det og turde tag 8 dage uden bad og spejl! På meget få år er der poppet alle mulige luksuriøse forhold op der gør det lettere at komme igennem Roskilde Festivals 8 dage. Jeg nød at komme hjem og sige jeg ikke havde været i bad i 8 dage, ikke havde haft mobil og internet, stod i vand til knæene og var pisse fuld og opkastende konstant! Det har udviklet mig mere end noget andet!

Gider ikke tage til Roskilde mere (har ikke været det de sidste 2 år).. Det er ikke fedt i mine øjne at man på Roskilde har fået adgang til internet caféer, mobilopladning, bad og spejle! Det har tiltrukket alt for mange der ikke normalt ville tage til Roskilde, til Roskilde. Alle kan komme igennem Roskilde nu om dage, er du beskidt = tag et bad lige rundt om hjørnet, er din mobil flad for strøm = oplad den 10 skridt til højre osv..

Hvor er udfordringen ved at tage til Roskilde blevet af(snakker ikke om musikken nu)? Var det nødvendigt at opgradere Roskildes faciliteter fra rock'n roll survivel, til Rasmus Seebach forfængelig?! Det er ligenetop det der har tiltrukket de "forkerte folk" som ikke vidste hvad Roskilde sjælen betød, så på meget få år har punkerne, metalhovederne og hippierne droppet festivalen.. Så er det klart at Roskilde ikke de fede navne i de udfordrende genre mere, det publikum er der jo ikke alligevel mere! Selvom programmet i år var en skandale (både personlig mening, men også objektivt), er jeg ikke overrasket over at der blev udsolgt, for det er det nye Roskilde publikum der har taget over.

Trist at høre, min 18-årig "Nik & Jay" lillesøster kommer hjem og siger hun har haft en go festival(!!). Så er det satme ikke for mig mere (er alligevel kun 24)! Fangede mig selv i at sige, "dengang jeg var ung"! Som om det var årtier siden.. Men det er kun på meget få år det har ændret sig drastisk!

Har heldigvis mine mange gode minder i behold!!
0
I forlængelse af min tidligere kommentar, kunne det være interessant om Esben D. på et tidspunkt vil fortælle hvornår pensionsalderen indtræffer for udviklingschefer og for chefbookere for den sags skyld, nu hvor festivalen ikke længere (også) skal være for far og mor.

Både ED og Øxner har så vidt jeg husker, været på Roskilde siden ruder konges tid, og må derfor for længst være kommet over i ”mor og far-gruppen”. På baggrund af den ny Roskilde-strategi må det være tilladt at spørge, om ED efterhånden ikke selv har overskredet sidste salgsdato?
0
#60: Ikke et eneste GIGANT navn de sidste 10 år? Hvad så med Coldplay? De er da rimeligt godt bud ville jeg mene..




#69: Det kan godt være at Roskilde's scener endnu ikke er sponsorerede scener men der var da alligevel et 'Absolut' telt, en 'Jägermeister' bus og div. mærketøjs boder så jeg ville mene at vi er godt på vej derhen ad..

Ikke at jeg synes det er det rigtige skridt at tage min pointe er bare at det skridt allerede er taget..
0
#73: Tror nu det trods alt varer et stykke tid, før Roskildes scener får sponsornavne - det er ét af de få steder, hvor ledelsen stadig fatter det koncept de varetager (om end 2008-2010's Tuborgland bag tribunerne bevægede sig faretruende nær kanten).

Festivalen har haft en balancegang mht. sponsorer lige siden 1992, hvor Carlsberg blev officiel festival-øl og sponsor (og eneste drikkevare-leverandør) og en del andre sponsorer - inkl. bl.a. Marlboro - blev lukket ind på smatten.

Jeg satte først mine ben på festivalen et par år senere, men vil tro at sponsor-indtoget nok blev afstemt en del i de følgende år. Det hedder sig stadig, at man ikke vil have pladsen overplastret med logoer - de hører fortrinsvis til, hvor varen bliver solgt. Og scenerne vil man - med én undtagelse - også gerne holde fri. Ikke mindst fordi alt andet ville skabe tvivl om, hvorvidt sponsor påvirker musikvalget på scenen. Meget kan siges om Carlsberg/Tuborg, men deres brand er trods alt rimeligt rummeligt i dén henseende.

Spørgsmålet er så, om det er spil for et galleri, som for længst er blevet ligeglade. Jeg (og festivalen, tydeligvis) vælger stadig at tro, at der er en forskel - selv blandt "det nye publikum" - mellem at tage til festival, hvor 100% af overskuddet uddeles og der ikke er klasket reklame-bannere op på må og få - og at tage til Heinecken Festival med Coca Cola Zero-scene, hvor pengene ender i arrangørens lommer. Men der vil altid skulle være kompromiser.
0
Jeg har været med siden 95 og jeg har et langt gaaaab tilovers for Danielsen's alle-skal-synes-det-samme-som-mig-attitude. Billetprisen nærmer sig det tredobbelte (!?!) af hvad det kostede dengang, hvilket også er det tredobbelte af hvad udenlandske festivaler koster i dag, så det burde veksles til enorm frihed og et bedre prisleje hvad angår mad og drikke. Siden jeg startede er der udelukkende sat nye begrænsninger på publikum hvert eneste år. Restriktioner for camping, restriktioner på pladsen, du må ikke ditten eller datten.

Prisen kommer nok aldrig ned på et tåleligt leje igen. Man må indse og acceptere at dette er den dyreste festival for almindelig mennesker der findes på kloden. Men så skal det altså også være fristedet over alle fristeder og ikke en ledelses ensretning og "engagering" af gæsterne, ind i deres snobbede fold. Slip os løs, levér musikken og så døj da for pokker med en gammel sofa her og der på camping. Vorherre bevares, jeg ved godt at miljøhysteri er en indgroet del af ledelsen, men tag jer af reelle problemer hvis de opstår, og drop den - ja undskyld - snigende fascisme og nul-tolerance som regerer på så mange områder i Danielsen og co.'s hoveder.

Og kom så med 10-20 metalnavne så vi kan få mere tråd og mindre diskotek på såvel pladsen som i camping.
0
Jeg følte mig ganske enkelt nødsaget til at oprette en profil på Gaffa bare for at deltage i denne diskussion.

Først og fremmest synes jeg, at det flere gange er blevet sagt utrolig præcis, hvor magtfuldkommen og kulturel meningsemperialistisk, Roskildes ledelse er. Det er ganske enkelt beskæmmende, at man løfter pegefingeren over for de af os (og jeg vil absolut tro, vi udgør størstedelen af deltagerne), der gerne vil se et hovednavn. Men det er som sagt blevet sagt mange gange i den her tråd, så ingen grund til at elaborere mere.

Hvad jeg tilgengæld gerne vil kommentere på, er ledelsens formulerede ønske om at blive mere "Burning Man"-agtig. Har Esben Danielsen nogen sinde været til Burning Man, eller er det bare et udtryk for den sædvanlige danske "alt i udlandet er sejere"-mentalitet? Jeg har endog mange venner og bekendte, der har taget turen til BM, og alle kommer de tilbage og siger, at det de sidste mange år primært har været arnested for en KOLOSSAL mængde stoffer, ditto mængder pushere samt mænd, der forsøger at udleve en fri-sex fantasi, til mange af de kvindelige deltageres store fortrydelse. Er det den retning, man gerne vil gå i? Eller er Esben Danielsen bare uvidende om de forhold, der omgærder hans tåbelige undskyldning for at lægge navn til et historisk dårligt line-up på dette års RF?

Hvis det ikke havde så store konsekvenser for så mange mennesker, ville ledelsens udsagn være grinagtig i sin provinsialisme og foragt for almindelige mennesker.
0
Synes et argument der mangler i debatten er, at ligegyldigt hvad for noget musik Roskilde smider på programmet...så får de udsolgt!! Roskilde Festival er ikke længere en festival for musikelskere, men for alle mennesker lige fra Brianer over Hipsters til Paradise Hotel typer....Det er blevet en rite for 16-20 årige at tage på Roskilde mindst en gang i livet...derfor kan Roskilde Festival melde hvad som helst ud....det ændre ikke på at det er publikum der skaber festivallen.....Ergo derfor er Roskilde Festival blevet så fesen de senere år;-)
0
Hvis de vil lave de omtalte ændringer kan de starte med at skrotte alt det der Warm up halløj..og først åbne campingområdet onsdag aften...så burde der være frigivet nogle midler til det der er essensen af Roskilde Festival ...MUSIK, samtidig med, at man kan få udryddet nogle af de publikummer som kun kommer for at feste igennem på campingområdet.
0
Er kommet på festivalen siden 1995. Jeg hilser kun dette velkomment. Gør Orange mindre og Arena og Cosmopol større, begge sidstnævnte kunne dårligt følge med i år når der var allermest pres på. Mindre og især mindre dyre navne. Det er trættende at se at en kunstner som Prince kunne tage 10+ millioner ud af de ca 35 millioner der blev booket for sidste år, så hr og Fru kakkelbord kunne stå og nusse på hinanden søndag eftermiddag. Det var en helt igennem super festival i år, hvor jeg fik masser af uventede musikalske oplevelser. Og faktisk må jeg sige at programmet i år havde en god indvirkning på den generelle festival oplevelse, for der har aldrig været så få sjollere på festivalen i al den tid jeg er kommet der. Så kudos til RF og tak for en rigtig fin festival i år.
0
Esben Danielsens kommentarer virker en smule firkantede og panikagtige.
For mig at se så må vurderingen af om en musikoplevelse er "udfordrende" og "inspirerende" i stor udstrækning handle om Roskilde bookernes sans for timing.
Hvilke navne er pt interessante at præsentere ?
Eksempelvis har visse nye elektroniske navne bare en kortere levetid end et gammelt navn som måske ligefrem har været pioner for en given genre.
For mig så var Deadmau5 koncerten forrige år fantastisk. I år var det ligemeget. Det kunne man have sagt sig selv.
Omvendt ville jeg med garanti stadig blive glad for at se eks. en Neil Young optræde.

Roskildes bookere skal bruge meget mere tid og energi på at holde sig knivskarpe med såvel ny som gammel musik og derved have bedre føling med hvad der rører sig. Være nørdede og smalle og samtidig favne den nyeste og mest vellavede pop. Og for min skyld må de også gerne smide de sejeste jazznavne ned i gryden samt et par klassiske koncerter, såfremt at de lydmæssige forhold er til det.

Spekulationer i publikums alder og/eller favorisering af særlige genrer virker håbløs gammeldags.

Rytmisk musik muterer hurtigere end nogensinde og publikum har en mere fragmenteret og bred smag.
Derfor kræver det nogle engagerede bookere med samme bredde som lever og ånder for at være på forkant med udviklingen.









0
Til grin og særdeles arrogant roskilde. Hippier hele banden. Håber i går på røven og lukker og slukker, så en ny festival kan begynde på dansk jord. Uden P3 musik og unicef musik fra alle verdens ulande.

Lav os komme tilbage til rocken med en ny festival.

Skam jer langt ind i helvede roskilde!

0
Mon ikke vi skal tage udmeldingen med et gran salt? Lige meget hvad de siger, så er det i sidste ende os der skaber festen på camping arealet. Held og lykke med at få mig til at rydde op i hvertfald. Og det bliver aldrig en ren "upcoming" festival, program-mæssigt. Det er noget de siger for at forsvare manglen af hovedenavne. Der vil altid, og har altid været, diskussion om musik programmet. Og det fordi musik er smag og behag. Jeg er sikker på der i fremtiden både vil være upcoming bands, klassikere og store etablerede navne der kan samle pøblen foran Orange. Det skal nok gå det hele. "The Orange feeling" er et smart udtryk skabt af folkene bag festivalen, men den rigtige Roskile følelse, der hersker på Camping området, den skaber vi selv. Os. Publikum. Og det bliver vi ved med.
0
Det findes mange sure publikummer i dette land ;-) Det vi ønsker af Roskilde er et mix. af nogle fede store bands som passer til orange = trækker publikum, sikre basen og kan matche kravet om at levere varen på en stor scene. Derudover kan der være masser experimenterende musik på de små scener hvor vi alle får aha oplevelser. Roskilde organisationen kan ikke sortere i publikum ved en strategi - det klarer det musikvalg de vælger.
0
Roskilde har haft et skidt år hvad angår programmet, men jeg synes egentlig ikke at det har været svært for Roskilde at hente store navne og eksklusive oplevelser til os. Jeg nævner i flæng Coldplay, Neil Young, Jay z, Gorillaz, Kanye West, Oasis, My Bloody Valentine, Radiohead, Prince, Roger Waters & The Who inden for de sidste 6-7 år. I år manglede der noget af den kaliber, ud over Portishead var det bands man tit vil kunne se i KB hallen fx.

Jeg kan ikke se der er en modsætning ml smalle nye navne og store bands. For fanden der har jo altid været masser af nye navne det er jo ikke noget nyt, men det er altså nødvendigt med store navne, ellers er der ingen der gider betale næsten 2k for en billet. Og dog for der er selvfølgelig de unge, der skal feste uanset hvad, og dem kan Roskilde da takke af hele deres hjerte for de holder billetsalget oppe på et niveau det i år ikke fortjente.

Jeg mener ikke man skal redefinere hele butikken, man kunne bare have gjort det bedre som booker, og det er her min kritik går primært. De laver bare for mange eklatante fejl!!
I 2006 lagde de ALLE gode navne på samme tid om søndagen, hvilket gjorde programmet til en ørkencandring.
Gentagende gange fejlplaceres bands på for små/store scener.
I flere år har jeg seriøst savnet "sub-top" navne, altså Arena materiale således også i år.

Et par bookinger, der kunne have reddet roskilde i år fx.
Pulp: meget elsket band på comeback turne. På alle måder lige i skabet
Bon Iver: Et oplagt sub-top navn, hans koncert i Falkoner blev udsolgt på no time.
Arcade Fire: verdens største indie band, som alligevel skulle til DK, but why??
Sufjan Stevens: På vej mod noget stort, og en fantastisk live kunstner.
The Pains of Being Pure At Heart: Der skal sgu også være noget ny indie-rock med bare lidt bred appel.
Morrissey: Også i nabolaget og en mand med en stor og dedikeret fanbase (mig selv inklusiv ;-) leverede en super koncert i 06, med masser af publikum.

Bare et par af dem her havde sku løftet showet betragteligt.
0
Jeg er virkelig harm over de udtalelser, RF kommer med. Magen til arrogant og højrøvet attitude skal man da virkelig lede længe efter!
Som andre tidligere har kommenteret, så holder det sgu ikke at betale knap 2k, hvis man ikke får valuta for pengene - dvs, de helt store navne. Det står i øvrigt også i skærende kontrast til Esbens udtalelser for et par år siden, hvor han sagde, at den ultimative booking car AC/DC.
Men de vil jo tydeligvis satse mere eller mindre fuldstændigt på det segment, som kan indbringe dem flest penge - den nye unge generation - siden der dukker flere og flere luksus camps op. Jeg var da ærlig talt ved at få kaffen galt i halsen, da jeg i aftenens DR2 tema om Roskilde erfarede, at der var to unge damer, som havde købt et kæmpe luksus telt via en auktion på Lauritz.com til over 11.000 kr! Sådanne mennesker hører sgu ikke hjemme på en festival! De er der jo kun, fordi det er hipt.

Men held og lykke med det, Roskilde. Det er kraftsparkme sørgeligt -.-
0
*Booking -var- . Tastespasser ;)
0
#14: Jeg er alt alt alt alt for enig !
0
I min optik sætter #84 fingeren ret præcist på musikproblemerne med sin pointe om at der har manglet subliners (altså dem der står med halv-stort på plakaten og fylder arena) de sidste par år... (og så manglede der også lige hovednavnene i år, men man kan vel ikke kalde det en tendens når det kun er gået galt een gang...)
Tilbage til det jeg prøver at sige: Roskilde skal koncentrere sig om at langt skarpere subliners inden for det dejligt brede genre-spænd... de har super godt fat i de små overraskelser, og plejer at have et par stykker der kan fylde orange, men jeg savner det der ligger imellem. Verdensstjerner inden for en smal genre, nogle bundsolide etablerede navne der aldrig er sprunget helt op i superligaen, noget der er så mærkeligt at 2/3 af publikum hader det mens den sidste 1/3 går amok, osv osv...!
Som flere andre har pointeret skal vi musikelskere nok selv finde frem til de små og mærkelige bands som festivalen altid har været rigtig skarpe til at finde... Og vi skal nok være medskabere på festivaloplevelsen som Danielsen, Bilde og Øxner efterspørger, prøv bare at se hvordan folk engagerer sig i debatten her! I BEHØVER IKKE PROPPE DET NED I HALSEN PÅ OS FOR #%¤?!"!!!
Det er det klassiske visions-bullshit... Lav nogle fede rammer, og book nogle fede bands, så kommer resten af sig selv...
...og så blev mit indlæg vidst også langt nok :-)
ps: det med mere fokus på affaldsproblemet, er det mest fornuftige festivalen har gjort i flere år... Mindre affald, Mere musik, Mindre Snak!
0
Hvem fortæller Danielsen er det ikke er ham eller madammernes festival? Leif Skov, skønt han også er hippie, stod for de bedste rammer: frihed til at gøre hvad du lystede og nyde et fantastisk program til fornuftige penge. Jeg har elsket alt omkring Roskilde, men ærlig talt så hader jeg ledelsen nu. Jeg hader dem. Drop jeres selvforherligende moralisering og koncentrér jer om at booke noget en god blanding af rock, metal og alt det andet fyld (fnis).
0
Det eneste positive jeg kan finde i den udmelding for mit vedkommende, er at der muligvis vil komme flere bands indenfor progressive sub-genrer såsom Tool, Melvins m.fl. Men når det er sagt er jeg også meget skuffet over at man fra RFs side tilsyneladende dropper det store navne. Det er jo ellers som regel disse der leverer de mastodontiske koncerter på Orange Scene, og hvordan man vil få et relativt ukendt progressivt/indie band til dette, er mig en kæmpe gåde.

Med en udmelding som denne, kunne man ligeså godt rive det store skrummel af Orange Scene ned og erstatte den med en mindre scene til, det der nu åbenbart skulle være RFs trækplaster, mindre up-coming bands - hvilket der jo ikke er nok i forvejen på RF.

Synes det er fedt med de allerede eksisterende mindre bands, men RF har i år virkelig fejlet hvad angår headliners. Arctic Monkeys, The Strokes og Kings of Leon. Alle hver især fede bands, men at booke tre store navne indenfor relativ samme genre, er for mig en falliterklæring. Så var der Iron Maiden og Mastodon - igen to rigtig fede navne, men at opgradere Mastodon fra sub-headliner til headliner - det virker på mig som om at de ikke kunne booke kongerne inden for den progressive metal, nemlig Dream Theater (som i øvrigt spillede i Italien dagen efter RFs afslutning).

Det bliver meget spændende at følge næste års navne .. så må man jo se om der skal skydes 1800kr (!!!) efter en billet, eller om det bliver en udenlandsk festival, eller bare enkeltkoncerter rundt om i Europa med favoritterne - hvilket muligvis endda bliver billigere.
0
Da festivalen i år var slut, og jeg forlod pladsen (det var min 15. festival) -var det med en ærgelig fornemmelse i maven. Hvad er der blevet af det der engang var 'Den eneste rigtige festival'?
1. Det har altid været Roskildes foreninger der stod for salg af mad og drikke i boder, der indtjente overskudet til deres foreninger. Nu er det næsten lutter kommercielle boder -Min tanke er at RF har solgt ud, når det er butikker som Søstrene Grene, Streetmachine og Skoringen, der skal have bod derude -Jeg kunne jo ligeså godt ha gået en tur i Fields! Mon HM åbner næste år?? Og væk er det lokale foreningsliv og de små skæve boder på pladsen hvor der sælges alt muligt krimskrams. Tænk hvis det igen blev en ROSKILDE festival...

2. Der har altid været andet end musik at opleve på pladsen -Kunst har udsmykket sceneteltene og pladsen, og der har været mulighed for gå på opdagelse når der ikke lige var musik. I år var der næsten kun graffiti-kunsten at nyde. Det virkede som om det politiske budskab var så vigtig at få frem, at musikken og alt andet måtte vige. Desværre.. Undrer mig i øvrigt over at Danmarks største MUSIKfestival har en talskvinde, der siger at hun slet ikke har forstand på musik (???) Gad vide om der er en sammenhæng? Tænk hvis det igen blev en musikfestival...

3. Jeg føler mig faktisk provokeret over de udtalelser festivalledelsen er kommet med over både musik, og deres holdning til del af publikum der åbenbart har overksredet salgsdatoen. En utrolig arrogant holdning at have til sit publikum. Jeg håber der er tale om en dumhed, en fortalelse.. For selvfølgelig skal Roskilde kunne rumme alle, uanset alder, nationalitet, religion og musikpræference. Det er jo det der gør den til Roskilde Festival. Mine store unger har nu også været på festial et par år -og de havde håbet på store navne som Metallica, soundgarden eller Foo Fighters -Så måske er det ikke KUN gamle der efterspørger etablerede store musiknavne -musik der har eksisteret i flere årtier? Tænk hvis fokus igen blev rettet mod musikken...

Jeg glæder mig til mange festivaller fremover, hvor alle mennesker er lige velkomne på den helt enestående Roskilde festival

Peace, Love and Rock ;)
0
Fremragende debat allesammen. Jeg er grundlæggende enig i, at festivalen opfører sig fuldstændigt uacceptabelt arrogant og det virker helt klart som om man famler i blinde efter et eller andet man ikke selv heeeelt ved hvad er, eller hvilke konsekvenser det får. Jeg har 15 års "jubilæum" til næste år og håber ikke det bliver det sidste.... Langt de fleste af mine holdininger er beskrevet så fint af alle jer andre, så jeg "lægger på" her. Vi ses forhåbentig i solen/mørket foran Orange til næste år - både sammen med Hr. og Fru. Jensen, Mormor og morfar, hipsters og punkere, metallere, svensker, nordmænd og alle der i mellem!

Rock 'n' roll!!
0
Det er jo fantastisk at der er så meget passion omkring en festival.
Det er dog lige dele forbløffende at der skabes så meget postyr på baggrund 4 (!) citater taget ud af en kontekst. Der er mere til det end som så - bare vent. -til i morgen eksempelvis, hvor der kommer et uddybende interview...godt nok ikke i Gaffa.
Vi ses i 2012!
0
Meget af kritikken har i år ligget på bookinggruppen.
Jeg vil dog hellere rette den på Roskilde Festivals kommunikationshold, som virker til at have mistet overblikket.
Hvorfor dog sende sådan en pressemeddelelse ud kun 1 uge efter festivallens afslutning? Det virker amatøragtigt
og ikke gennemtænkt. Roskildes kommunikation i både medier og på deres facebook side virker arrogant og forsmået. Hvilket sikkert afspejler de folk der arbejder med det desværre. En mere stram og professionel kommunikation kunne gavne en del i forhold til den modvind festivalen oplever.
0
#94: hvor bliver interviewet så bragt henne? Lyder som noget jeg meget gerne ville læse.
0
0
#24: Jeg lagde også mærke til de mange modebutikker - hvad laver de der? Prøv med second hand shops. Converse som officiel shoe partner? Til grin. Prøv i stedet SpejderSport og gummistøvler!
0
*#26:
0
"Dermed har kernen i musikprogrammet også flyttet sig og tæller ikke længere flere store koryfæer, og dog:

– der må absolut gerne være en eller to – men fokus er på det musikalske udtryk, der er lige nu. Og det gælder således ikke kun musikken, men hele vores festivaludtryk."

når de siger at det er nogle store navne der tager udgangspunkt i det musikalske udtryk der er lige nu, er det så bands der er aktuelle med nyt materiale, for så fungere det jo lige som det gær nu!!

0
#97: efter at have læst interviewet er jeg noget mere rolig. Det lyder umiddelbart som om at det ikke er de store forandringer der er i vente selvom at hr. Danielsen gerne vil det til at lyde sådan. Så i år har programmet nok bare været lidt af en 'smutter' men hey det kan jo heller ikke være lige fantastisk hvert år. Jeg venter lige et års tid med at blive rigtig nervøs.
0
Jeg synes det er fint at der sker nogen forandringer på RF. Det er jo også det der har gjort at de har kunnet overleve så længe. Hvis der ikke var sket forandringer havde vi stået på en pløjemark med plads til 10000 mennesker og hørt Røde Mor.

Jeg var i starten også rigtig skuffet over programmet, men synes egentlig at det gav ret fint mening efter at have oplevet årets festival. Neil Young forrige år var drønende kedsommeligt, ham kan de jo ikke blive ved med at hive frem.

Hvem skal være de nye der kan favne en scene af Oranges kaliber? Og er det overhovedet stadig aktuelt at have en så stor scene til den profil som Roskilde har? Jeg har svært ved at nævne et band som er stort nok, passer ind i Roskildes profil og ikke har været der indenfor de sidste 5 år, som kunne tage Orange tjansen.

Jeg synes det er skuffende at der er så mange der bare vil have at det skal være som altid, at man skal høre de samme navne hvert andet år og kaste omkring sig med skrald og i øvrigt være et uansvarligt skarn i en uge for derefter at vende tilbage til dagjobbet. Roskilde er et årligt tilbagevendende parallelsamfund hvor der er plads til udskejelser der ikke hører sig til i vores normale samfund, men det betyder ikke at man ikke kan tage et medansvar.

0
For min skyld, må de meget gerne styrke deres profil, hvis de fjerner de store bands. Fordi det må betyde en billigere billet.
Og stortset alt musikken var ikke det, jeg kommer på Roskilde for at hører. Alligevel kommer jeg dog, dvs . Jeg er fuldstændig ligeglad med musikken. Jeg kommer kun for festerne.
Og selvom hegnet ikke blev væltet og promille service blev smidt ud, så får de aldrig kontrol over campingpladsen. And thank god for that.

Jeg ville elske en billet som kun galdt til campingpladsen!
0
#103: =>
Billetten findes allerede, og går under navnet "Hop hegnet og gå i lange ærmer"
0
Det er svært præcist at forstå, hvad Esben Danielsen forstår ved en ny profil for Roskilde? Det er naturligvis vigtigt, at Roskilde følger med tiden, helt enig - men jeg mener, det er ganske sørgeligt, hvis en ny profil handler om at udelukke musikkens rock/folk pionerer - musikkens fundament: Dylan, N. Young, Bowie, Cave, P. Smith, Clapton, Cohen, The Who, Zeppelin m.fl. som for mig er musikere, der netop gør at en festival som Roskilde overhovedet eksisterer i dag. Navne, der er i stand til at samle festivalens deltagere på tværs af køn, alder og kultur.

Men det ser heldigvis heller ikke ud til at Roskilde gør alvor af sine trusler - nu hvor Springsteen, Björk og The Cure allerede er føjet til programmet. :O)

Log ind for at kommentere.

I dag, kl. 15:30

Guide: Weekendens bedste koncerter

En sommerlig weekend venter med masser af fede koncerter – og to festivaler

0    
I dag, kl. 15:21

Morrissey er hjernevasket

Den canadiske minister for fiskeri er IKKE i tvivl

0    
I dag, kl. 15:48

Stjæler Pharrell musikvideo?

Happy er måske ikke helt så original som først antaget

0    
I dag, kl. 14:46

Kom bag scenerne med Coldplay

Nu kan du se, hvordan det gik for sig, da bandet filmede Magic med Jonas Åkerlund

0    
I dag, kl. 13:57

Strøm offentliggør seks internationale artister

De første seks navne på årets program er nu offentliggjort

0    
I dag, kl. 13:32

NorthSides bagmænd åbner ny svensk festival

Den tyske festivalgigant fortsætter sit indtog i Sverige

1    
Tirsdag d. 22-04-2014 kl. 13:40

Distortion offentliggør 28 nye bands

I dag sker det. Det, som mange københavnere har ventet på: et næsten fuldendt musikprogram for dette års Distortion Final Party.

7    
I dag, kl. 12:21

Grøn Koncert tilføjer danske rockveteraner

Årets program spænder vidt, nu er der mere rock på plakaten

3    
I dag, kl. 10:18

Ældre Sagen skuffet over Roskilde-program

En 72-årig musikfan er skuffet over, at hun ikke får The Rolling Stones at se

26    
I dag, kl. 09:46

Legendarisk dansk pladestudie genopstår

Sweet Silence og producer Flemming Rasmussen rykker fra København til Helsingør

1    
I dag, kl. 08:20

Uroen i Ukraine holder rockmusik borte

The National har valgt at trække stikket på tre koncerter i regionen til sommer

0    
I dag, kl. 07:44

Legender hylder Paul McCartney

Flere prominente musikalske kollegaer tipper med hatten til Beatlen

1