TP Musik Marked er gået konkurs

TP Musik Marked er gået konkurs

Både i lørdags og i dag måtte kunderne i Aarhus gå forgæves i TP Musik Marked. De blev mødt af dette skilt.

GAFFA erfarer, at én af de sidste bastioner for fysisk salg af musik, film og spil er gået konkurs. TP Musik Marked har drejet nøglen om, og når derfor lige nøjagtigt ikke at fejre sin 35-års fødselsdag i oktober i år.

GAFFA har forgæves forsøgt at få en kommentar fra TP Musik Marked, men det har i skrivende stund ikke været muligt at få en udtalelse fra en talsmand i kæden, ligesom der endnu ikke findes en officiel konkurserklæring fra virksomheden. Flere af hinanden uafhængige kilder med tæt kontakt til kæden har dog bekræftet over for GAFFA, at kæden gik konkurs allerede fredag den 31. august.

Den dårlige nyhed kommer her tre år efter, at musikbutikkerne Axel Music og GUF også måtte indgive konkursbegæring, og det ser således ud til kun at gå én vej for det fysiske salg af musik, nemlig nedad. 

TP Musik Marked startede som et postordrefirma i 1977, hvor idéen var at tilbyde et varieret og spændende musikudvalg af grammofonplader og kassettebånd til lavpris. Et par måneder senere åbnede TP deres første pladebutik, med et begrænset udvalg af julebånd og nyheder fra Shu-Bi-Dua og ABBA. 

Siden da gik det fremad for TP med åbningen af butik nummer 2 i 1988 og butik nummer 17 i 2006. Og mens cd'en overtog markedet fra lp'en, blev vareudvalget også udvidet med dvd'er. De 11 butikker, der stadig eksisterede i fredags, da virksomheden måtte indgive konkursbegæring, var kendetegnet ved mange kvadratmeter, stort udvalg og muligheden for at snuse rundt mellem hylderne i flere timer.

Denne mulighed bliver dog mindre og mindre, og samtidig lader det til, at forbrugerne i højere grad en tidligere kun ønsker at snuse foran skærmen. I hvert fald viser en undersøgelse fra IFPI Danmark, der er musikselskabernes brancheorganisation, at musikselskaberne i 2007 omsatte for 616 millioner kroner, hvor det digitale salg udgjorde 8,7 procent. I 2011 var omsætningen faldet til 420 millioner kroner, hvor det digitale salg udgjorde 39 procent.

Opdatering:

Læs om fremtiden for TP i denne artikel.

 



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA