Nyhed

Boganmeldelse: Jørgen Angel & Martin Blom Hansen: Beat mm

Mellem kuriosa og kunst i unikt fotografisk pragtværk

*****

Man husker Angels billeder. Jimmy Page husker dem. Robert Plant. Roger Glover. Bryan Ferry. På redaktionerne på toneangivende, internationale musiktidsskrifter som Q, Mojo, Classic Rock og Rolling Stone Magazine husker man dem. I foråret havnede hans berømte foto af netop Page på scenen i KB Hallen i '70 på National Portrait Gallery i London.

Og nu, kære venner, får vi forklaringen direkte hjem til kaffebordet i form af denne pragtfulde fotobog, som udkommer i forbindelse med åbningen af en større, fast udstilling af Angels fotografier i Den Gamle By i Aarhus, som også står bag udgivelsen.

Vi taler lidt mere end 250 siders dokumentation af mandens virke fra 1966-83 i stort format, lækker kvalitet og bundet sammen af journalisten Martin Blom Hansens formidling af Angels anekdoter. For ikke nok med at Angel huskes; han husker også selv ganske godt, og hans historier bringer de unikke billeder til live på fornem vis. Som nu for eksempel Angel på gaden i København i april '77 sammen med Angus Young fra AC/DC, som var i byen for at spille opvarmningsjob for Black Sabbath:

"Han var glad for at være i Danmark, der jo var kendt for fri sex. Han ville også være med, så han stillede sig op i Store Kannikestræde og begyndte at strippe. Jeg tog billeder, mens han blev ved, og han var ikke til at stoppe".

Væsentligt værk

Sådan er der så meget – rigtig meget, faktisk – og materialet er ganske enkelt unikt. Vi præsenteres for såvel underholdende kuriosa – fra hotelværelses-snapshots til John Entwistles hjemmebar – som uimodsigeligt ikoniske koncertfotos, hvoraf flere allerede har klassikerstatus. Bowie fanget i Falconersalen i 76 er et stærkt eksempel, men listen er lang.

"Unik" er ofte en floskel, men ikke her. Hvorfor? Well, uden af den grund at anfægte Angels evidente talent, simpelthen fordi hans arbejdsforhold har været optimale. Eller som han selv skriver i forordet: "Det var en tid præget af uskyld. Jeg kunne fotografere foran scenen, bagved scenen og nogle gange på scenen. Jeg blev inviteret med i bandvognen eller limousinen, hvis det gik særligt højt, drak øl med bandet bag scenen og blev inviteret hjem hos nogen af dem".

Jo, det er en veritabel guldgrube, de gode folk i Den Gamle By og den i dag 61-årige fotograf her har givet os adgang til. Formatet er internationalt, men det er ikke mindst som et stykke distinkt dansk rockhistorie, at "Beat mm" er et væsentligt værk. Ikke så meget på grund af de fine fotos af blandt andre Røde Mor, Savage Rose, CV Jørgensen og Anne Linnet Band.

Men simpelthen fordi vi her sidder med en ekstensiv dokumentation af koncerter, som de fleste af os kun kan drømme om at have overværet. International rockhistorie udfoldet i Danmark – og indfanget på nærmeste hold midt i netop denne musikforms indiskutable guldalder. Pragtfuldt – og i øvrigt ganske tæt på at være obligatorisk lekture for enhver med interesse for emnet.

Jørgen Angel & Martin Blom Hansen - Beat mm - Jørgen Angels fotografier 1966-1983, Den Gamle Bys forlag, 272 sider, vejledende pris 299,-. Køb bogen i GAFFA Shop.

ANNONCE