Nyhed

Swans-formand spiller historisk dansk bygning op

artFREQ kan nu præsentere 2014's første arrangement med Michael Gira og Okkyung Lee på plakaten

Koncertarrangøren artFREQ med Sort Sols Lars Top-Galia i front har igennem en årrække udfyldt en helt særlig niche i det danske musikliv, med bookinger af alternative og avantgardistiske artister i højkulturelle settings. Tidligere har de kunnet præsentere blandt andre Swans og Patti Smith. Og så har de arrangeret en visning af F.W. Murnaus klassiske stumfilm "Sunrise" med levende musik. Nu kan de endnu engang annoncere et spændende arrangement. I samarbejde med Wundergrund er de klar med 2014's første event, som under fanen "Radical + Solo" har Michael Gira (Swans' frontmand) og Okkyung Lee på plakaten.

Arrangementet, som er en dobbelt solokoncert med de to profiler, afholdes på Hofteatret i København den 14. marts klokken 21. Stemningen er således lagt for de to artister, i de godt 250 år gamle og sagnomspunde teaterlokaler på Christiansborg Ridebane. I de samme lokaler afholdtes i sin tid Struensee og Dronning Caroline Mathildes maskebal, altså før deres anholdelser, tortur og henrettelse.

Michael Gira er den berygtede frontmand for støjrockerne Swans. Disse var sidste år på artFREQ-programmet, med en voldsom og brutal koncertmanifestation i klassisk konservatories koncersal i København. Dengang udtalte Gira, at han gerne ville gæste Danmark igen, men som soloartist og i et historisk, løbenhavnsk rum. Det får han så muligheden for at udleve nu, og det bliver en mere intim side af Swans-frontmanden, man altså kan opleve på Hofteatret, i forhold til sidste års Swans-koncert.

Okkyung Lee er koreansk avantgarde-cellist, som siden 2000 har været bosat i New York og er uddannet cellist fra New England Conservatory of Music og Berklee College of Music. Men selvom hun er klassisk uddannet, har hun udviklet sit helt eget avangardistiske og støjende udtryk. Hendes album GHIL fra i år er optaget på "en ekspressionistisk måde" med hjælp fra den norske kunstner Lasse Marhaug, der til formålet brugte en billig mikrofon og en kassettebåndoptager fra halvfjerdserne for at lave et mere råt dokument af Okkyungs musik og unikke udtryk.


Optagelserne blev lavet i Oslo og omegn på så forskellige locations som Marhaugs atelier, en Oslosk baggyde, en skovhytte og på et tidligere vandkraftværk i bjergene uden for Rjukan. De rå optagelser er ikke blevet overdubbet eller manipuleret med, og der er kun et minimum af produktion inde over. Albummet har begejstret kritikere omkring i verden, og blandt andet har Pitchfork givet flotte ord med på vejen:

"That thrill-ride aspect of Ghil is intoxicating, but its main strength is how it sounds both tactile and emotional - both like natural phenomena and purposeful music. I often find myself fascinated by Lee's textures and how she created them, but I never feel like I'm listening to field recordings or abstract art."

Den kan selv lytte til den koreanske cellist her

På mandag forventes artFREQ at annoncere endnu en kunstmusikalsk koncert. I mellemtiden kan du købe billetter på Billetnet, og man skal være hurtigt ude, da der kun er plads til 175 gæster.

 


ANNONCE