Spotify afslører kunstneres indtjening

Spotify afslører kunstneres indtjening

Debatten har raset lige siden streamingtjenesternes opstandelse. Som et modsvar til den voksende piratkopiering og som et ekstremt succesfuldt medie til musikdeling blev Spotify lanceret tilbage i 2008 og har for længst overhalet pladesalget som et førende medie til lytning af indspillet musik. Mange hylder initiativet, og lige så mange – specielt musikere – mener, at pengene lander de forkerte steder.

Nu har Spotify offentliggjort hvor mange penge, der falder til afbetaling per individuelle streaming af en sang. Det svinger mellem tre øre  og op til 4,6 øre, hvis bølgerne går højt. I et forsøg på at spille med åbne kort har Spotify lanceret en ny hjemmeside for artister, hvor disse tal figurerer. Generelt inkluderer beløbet betaling til pladeselskaber, managere og så videre, alt efter hvilken aftale man som kunstner har med sine samarbejdspartnere. Den udøvende artist og sangskriverne står som oftest tilbage med det mindste beløb i den sidste ende.

Spotify Artist argumenterer streamingtjenesten for, at det ikke er retvisende at kigge på de eksakte tal per streaming som en betalingsform til kunstnere. Ifølge Spotify er den store brugerflade og platform med til at generere flere streams og flere royalties i det lange løb. Spotify har, ifølge egne tal, udbetalt mere end 500 millioner amerikanske dollars til de rettighedshavende og mere end 1 milliard dollars til kunstnerne siden starten i 2008. Som yderligere argumentation for pengefordelingen sammenligner Spotify sig selv med YouTube og radiostreamingtjenesten Pandora, der udbetaler mindre.

Kritikere som Thom Yorke og David Byrne er bekymrede for de artister, der ligger lige under mainstream-grænsen. De vil, ifølge d'herrer, nærmest ikke have råd til at betale deres regninger og opretholde en levestandard med de royalties, der bliver uddelt på Spotify. For 1 million streams (et relativt højt sat antal streams) bliver der udbetalt mellem 33.000 kroner og 46.000 kroner, der så skal fordeles mellem alle involverede parter.

Spotify anerkender, at det ikke nødvendigvis er ideelt for alle kunstnere lige nu, men ønsker at gøre tankerne bag virksomheden gennemsigtige. Spotifys direktør for kunstnernes afdeling Mark Williamson har udtalt til The Guardian: "Med enhver formatændring i musik – cd og iTunes inkluderet – er der en masse forvirring om, hvordan de forskellige modeller virker og meget ofte også en seriøs skepsis. Ved forstår godt, at den er derude, så vi vil gerne være så klare og gennemsigtige, som vi overhovedet kan og forklare, hvordan Spotify passer ind."


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA