Instruktøren bag Twerk it Like Miley-videoen: Jeg elsker referencer

Instruktøren bag Twerk it Like Miley-videoen: Jeg elsker referencer

Creative Director Morten Winther står bag videoen til Brandon Beal featuring Christophers "Twerk It Like Miley", som i skrivende stund, tre uger efter udgivelsen, samlet har over 400.000 YouTube-visninger. Vi tog en snak med instruktøren om inspiration, fremtiden og den kommercielle virkelighed.

Hvordan fik du opgaven med at lave videoen?
– En kollega fra musikbranchen spillede nummeret for mig i en tidlig version. Jeg kan huske, jeg tænkte, at det ville blive et stort sommerhit. Tilfældigvis stødte jeg så på Brandon Beal på en bar et par uger efter. Han sagde, at han var fan af universet i mine videoer "Beat It Tonight" og "Phony Show", og derfra skete resten af sig selv.

Du har mange referencer i de ting, du laver, hvad skyldes det?
– Jeg er opvokset i et hiphopmiljø og har samplet lp'er, mikset, skåret, blandet og blendet, siden jeg var meget ung. Jeg er fra en copy-paste-generation, og det forekommer mig naturligt at bygge videre på de bedste idéer og lægge referencer ind i det, jeg arbejder med. Jeg synes, det faldt godt i hak med "Twerk It Like Miley", som selv har en fed reference til Sisqos "Thong Song" i Christophers vers.

Var "Blurred Lines" en stor inspirationskilde til denne video?
– Jeg er kæmpe Diane Martel-fan ("Blurred Lines"-instruktør, red.), men det var blot én af mange inspirationskilder. Måske du tænker "Blurred Lines" på grund af de tre forskellige sexede karakterer, som optræder i videoen. Det er dog noget, jeg har lånt fra mine egne førnævnte videoer, som begge udkom før "Blurred Lines". Det var dem, Brandon var vilde med, så jeg prøvede at trække på metoden fra dét univers. Men som enhver kan se, er der en åbenlys reference til "Blurred Lines" i form af "Twerk"-ballonerne.

– Herudover syntes jeg, det var sjovt, hvis den lyshårede pige i min video kunne holde noget, som gjorde det ud for det lam, som Elle Evans går rundt med i "Blurred Lines". Så vores lyshårede pige, Cathrine Nørgaard Stub, fik en enhjørning i stedet, men det er så også det eneste. Look-mæssigt er det Richardson og ikke Martel, som fotografen Ditlev Rosing og jeg skævede til. Beskæftiger man sig med musik, film, mode og design, skulle man gerne kunne finde en del flere referencer end lige Martels video.

Se stills med referencer til "Blurred Lines" i GAFFAs gallerisektion

Hvad er det for elementer, du har videreført fra dine egne videoer?
I "Beat It Tonight" er der en scene med noget legetøjsslim. Det kom til at fungere rigtig godt, så jeg tænkte, at jeg ville finde på noget tilsvarende til denne video. Noget med samme konsistens, som pigerne kunne lege med. Det blev til scenen, hvor pigerne bygger et Miley-skilt af tyggegummi. I "Phony Show" skærer pigerne masker ud af sølvtæpper, hvor de i denne video forvandler dem til balloner. Jeg elsker, når elementer går igen, det er udfordrende, og det underbygger ens personlige stil. Jeg forsøger altid at finde frem til smukke, men samtidig flygtige elementer, der gerne må forvandle sig til noget grimt. Jeg synes, at det er i spændingfeltet mellem det smukke og det grimme, at de mest interessante æstetiske idéer opstår.

Se stills med referencer til Morten Winthers tidligere videoer i GAFFAs gallerisektion

Hvor finder du ellers din inspiration?
– Jeg tjekker ofte diverse trend-forecasting agencies, men jeg kigger også meget på designskoler i udlandet. Studerende er ofte ikke bange for at fejle og gøre dumme ting, og de får ofte stillet mærkelige abstrakte opgaver. Det kan være inspirerende at se, hvordan kreative fra andre kulturer løser disse opgaver.

Hvordan var det at arbejde på en så kommerciel produktion?
– Man skal holde tungen lige i munden; hvis videoen bliver for intern og arty farty, så er der en fare for, at de unge mainstream-fans fra forstaden står helt af. Samtidigt må det ikke blive for klichépræget og kedeligt, så folk er ligeglade med videoen. Kunsten at lave et velfungerende kommercielt produkt må være på én og samme tid at være forudsigelig og uforudsigelig. Altså gøre noget, som folk kender i forvejen, men samtidigt bringe noget nyt på banen.

Hvad er du mest glad for i videoen?
– Jeg er ret glad for "monsterhandskerne" i starten af videoen. Jeg kiggede næsten hundrede forskellige igennem, før jeg fandt de helt rigtige. Jeg elsker modsætningsforholdet mellem de ulækre hænder og den lækre pigekrop. Jeg er også ret glad for slik-scenen, hvor pigerne spiser af hundeskåle og drikker "slik" af shotsglas. Og ja, så er jeg glad for, at jeg ikke valgte at lave en decideret twerk-video…

Se stills med monsterhandsker og slikskål i GAFFAs gallerisektion

Og hvad med fremtiden?
– Jeg har netop fået et par rigtig fine tilbud, som jeg venter på i spænding. I så fald er der et par drømme, som går i opfyldelse. Jeg kunne også godt tænke mig at arbejde mere med Hvorfor Ik' Digital Studio, som stod for en stor del af postproduktionen på videoen. De har det vildt de drenge dér.

Blå bog:
Morten Winther er uddannet i Music Management fra musikkonservatoriet, har gået på European Film College og har en B.A. i kommunikation og Performance Design fra Roskilde og Københavns Universitet. Han arbejder med konceptudvikling, visuel strategi, identitet, image og branding.

Besøg Brandon Beal på: http://www.brandonbeal.net

Se videoen til "Twerk it Like Miley":

 

 

  


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA