Tinderbox Festival – Fyrtøjet, der tændte en ild

Tinderbox Festival – Fyrtøjet, der tændte en ild

Intet har været helt det samme i den danske festivalbranche, siden tyske FKP Scorpio gik ind på det danske marked som medarrangør af Northside Festival. Det var imidlertid først med offentliggørelsen af Tinderbox Festival i Odense, at kampen om det danske festivalmarked brød ud, men hvorfor blev det en festival på Fyn, der antændte krudttønden? GAFFA bringer her første del af temaserien om kampen om festivalherredømmet her kort efter, at Tinderbox har offentliggjort sine første navne, Robbie Williams (billedet), Calvin Harris, The Cardigans, D-A-D og MØ.

Odense Kommune offentliggjorde i september en ny, stor festivalsatsning i Tusindårsskoven i Odense. Tinderbox, som festivalen blev døbt efter H.C. Andersens "Fyrtøjet", blev til i samarbejde med den tyske koncertarrangør FKP Scorpio og to danske aktører, Beatbox Entertainment og Down The Drain (som blandt andet arrangerer Northside Festival). FKP Scorpio havde allerede havde vist tænder i Danmark med NorthSide og i Sverige med Bråvalla Festival. Odense Kommunes støtte til Tinderbox samt de to danske arrangørers medvirken blev for meget for de fire festivaler i Roskilde, Skanderborg, Nibe og Jelling.

Nogle uger efter offentliggørelsen af Tinderbox truede de med en boykot af de to bookingbureauer, som delte adresse med Tinderbox-arrangørerne, fordi de fire festivaler mente, de både drev bookingvirksomhed og arrangørvirksomhed. Spørgsmålet er: Hvordan kunne offentliggørelsen af en ny festival skabe så meget splid i festivallandskabet, at det endte i en boykot?

 

Lagt på is

Den 23. september var en ganske almindelig onsdag for de fleste. Ejeren af Beatbox Booking, Peter Sørensen var denne dag køkkenmedhjælper på sin datters lejrskole. Han stod med fingrene dybt begravet i makrel, da telefonen trods dårligt signal bippede fire gange. Da han endelig fik tid til at tjekke den, løb det ham koldt ned ad ryggen. Samtidig i Aarhus kom Brian Nielsen, daværende direktør for både Skandinavian Booking og NorthSide Festival ud fra et møde og blev mødt af foruroligende blikke på gangen, hvor der allerede var gravølsstemning. "Hvem er død" spurgte han. Responsen lød, at han hellere måtte tjekke sin indbakke.

Peter Sørensen og Brian Nielsen erfarede, at fire af de største festivaler i Danmark havde sendt et identisk brev til alle ansatte på både Skandinavian og Beatbox. Med brevet afbrød festivalerne med øjeblikkelig virkning samarbejdet med begge bookingbureauer, så længe de også havde fingre med i festivalspillet – så længe der var "dobbeltroller". – Så dér stod jeg og smurte makrelmadder og kunne konstatere, at jeg og mine artister nu var lagt på is af fire festivaler, jeg har arbejdet med og leveret musik til i over 15 år, husker Peter Sørensen. Han regnede egentlig med, at sagen kunne løses hurtigt med "god, gammeldags dialog". Særligt fordi han inden sommerferien faktisk havde opsplittet sin virksomhed for at koncentrere sig om bookingvirksomheden. Det skulle dog vise sig, at det ikke var så simpelt.

 

Uhensigtsmæssige dobbeltroller

Mailen, der var sendt rundt kom fra festivalerne i Roskilde, Skanderborg, Jelling og Nibe med koordineret affyring. Talskvinde fra Roskilde Festival, Christina Bilde udtaler: – I løbet af september 2014 vurderede vi, at dobbeltrollen blev for uhensigtsmæssig, da bureauernes aktiviteter som arrangører voksede med offentliggørelsen af Tinderbox og et udtalt ønske om at brede sig yderligere på markedet.

Det var altså primært dobbeltrollerne, som med Tinderbox blev for meget. Brian Nielsen var både medarrangør af Tinderbox Festival og direktør i Skandinavian Booking og Peter Sørensens bookingbureau Beatbox Booking delte kontor med søsterselskabet, Beatbox Entertainment, som også er medarrangør af Tinderbox – drevet af Peter Sørensens mangeårige forretningspartner, Mads Sørensen. Dette var ifølge mailen hovedårsagen til boykotten:

"Det er ikke hensigtsmæssigt for os, at vores største konkurrenter som bookingbureauer sidder inde med viden om, hvilke bud vi afgiver og hvilke vilkår vi forhandler omkring eventuelle engagement af artister på til vores arrangementer. Og det er slet ikke acceptabelt, at de, gennem bookingforhandlingerne, kan have afgørende indflydelse på, hvilke artister vi får på programmet". Festivalerne ville dog stadig gerne forhandle med den enkelte artist, men det er ret uhørt i branchen, at en artist går udenom sin bookingagent.

 

Hvordan gik det så galt?

Konflikten havde været undervejs, siden FKP Scorpio gjorde sit indtog på det danske marked i 2010 med NorthSide Festival. Ifølge Jakob Brixvold fra brancheorganisationen Dansk Live er boykotten en forventelig markedsreaktion: – Størrelsen var jo en helt anden end hidtil. Her kom en stor festivalspiller, der gik efter en stor markedsandel og som samtidig ville sælge artister til sine konkurrenter.

Men hvorfor skulle der så drastiske metoder som en boykot til?

– Hvis man kigger på andre markeder end musikbranchen, er det måske ikke så unaturligt. Hvis for eksempel Arla pludselig lavede sit eget supermarked, ville Dansk Supermarked sikkert vælge at købe sin mælk et andet sted, siger Jakob Brixvold. Som talsmand for Dansk Live havde han håbet på at kunne indlemme Tinderbox i folden. I stedet har NorthSide nu meldt sig ud af Dansk Live, fordi de ikke mener, at organisationen bakkede op om den nye festival.

 

Størrelsen afgørende

Roskilde Festival var bevidst om dobbeltrollerne i branchen, men tillagde Tinderbox' størrelse stor betydning: – Vi accepterede dobbeltrollen, så længe arrangøraktiviteten var mere nicheorienteret, som tilfældene var med for eksempel Beatday og Northside, udtaler Christina Bilde. Brian Nielsen tror også, at Tinderbox' størrelse og ambition var dråben: – Den meget kraftige reaktion, som boykotten var, ser vi som et udtryk for, at de var bange for, hvad der ville ske, da vi lancerede Tinderbox.

Han mener ikke, at Tinderbox vil ligne og dermed udfordre de eksisterende festivaler. Han konkluderer derfor, at boykottens reelle hensigt var at "stække undertegnede og mine partnere forretningsmæssigt ved simpelthen at besværliggøre gennemførslen af Tinderbox Festival."

 

Fronterne er trukket op

– Når der sker en kommerciel positionering, sker der nødvendigvis også en kommerciel reaktion mener Jakob Brixvold. De to boykottede bookingbureauer blev derfor offer for markedsmekanismer, fordi de på daværende tidspunkt havde (for) tætte samarbejder med arrangører; de delte for eksempel kontorer. Brian Nielsen har derfor solgt sin andel i Skandinavian og er nu fuldtidsarrangør. Peter Sørensen og Mads Sørensen havde allerede delt Beatbox op i henholdsvis bookingbureau og arrangørvirksomhed, men har nu også måttet splitte kontorfællesskabet. Gemytterne er dog ved at falde til ro igen, og der er igen gang i handlen mellem eksempelvis Roskilde og Skandinavian Booking.

Fronterne i det danske festivalland er dog tegnet renere op end nogensinde, og alliancerne i branchen er blevet mere synlige. I skrivende stund er der indgået våbenhvile, men man kommer ikke udenom, at festival-Danmark har fået rystet posen i 2014.

I næste artikel om festivalherredømmet ser GAFFA nærmere på kommunernes rolle som mæcen, dobbeltroller i branchen og hvilken betydning, festivalstriden kan få for publikum.

Ordbog:

  • BOOKINGBUREAU: Agentur, der repræsenterer (sælger) en række artister. Forhandler løn og vilkår for den enkelte artist. Tager typisk 20 procent af det samlede honorar.
  • ARRANGØR: Arrangerer koncerter eller events. Booker (køber) sine artister gennem et bookingbureau.
  • BOOKER: Ansat ved et spillested, som hyrer (eller: booker) artister hertil.

 

HVEM ER HVEM I FESTIVALDANMARK?

TINDERBOX OG VENNER: 

Brian Nielsen

Direktør, NorthSide Festival

Direktør, Tinderbox Entertainment ApS

Formand og medejer, Danmarks Grimmeste Festival

Medejer, Down The Drain Holding

Nyligt udtrådt direktør, Skandinavian Bookingmanagement

Flemming Myllerup

Stifter, Tinderbox Entertainment (gennem Down The Drain Holding)

Medejer, Down The Drain Holding

Nyligt udtrådt medejer, Skandinavian Bookingmanagement

Peter Sørensen 

Direktør og booker, Beatbox Booking

Mads Sørensen 

Direktør og koncertarrangør, Beatbox Entertainment

Medarrangør, Tinderbox Festival

Folkert Koopmans

Grundlægger, ejer og direktør FKP Scorpio (siden 1990); i skrivende stund arrangør af 18 store festivaler i Europa.

 

ROSKILDE OG VENNER: 

Jens Peter Andersen

Booker og marketingschef, Smukfest

Formand, Festiwalthers Venner

Anders Wahrén

Musikchef, Roskilde Festival

Tidligere medarbejder på Live Nation og Spillestedet Gimle

Steen Jørgensen

Formand, Roskilde Fonden

Direktør, Vega

Poul Martin Bonde

Talsmand, Smukfest

Formand, Dansk Live

Manager, Poul Krebs

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA