Carl Pris-nominerede Broken Twin: I et med instinktet

Carl Pris-nominerede Broken Twin: I et med instinktet

Majke Voss Romme alias Broken Twin har spillet sig ind i hjerterne på det danske musikpublikum. Hun er på kort tid gået fra at være en ukendt sangerinde til at fylde Koncertsalen i København. Når Carl Prisen uddeles på torsdag den 16. april, er Broken Twin at finde som nomineret til Årets Talentpris.

Du deltog i talentudviklingslejren Keep On Rocking i 2010 – hvorfor?

Fordi en veninde, som jeg spillede med i et andet band og jeg vidste, at der var et coachingforløb, man kunne melde sig til i Hjallerup. Der var mulighed for at bo der i en uge og få gratis mad, hvilket lød meget tiltalende, og så kunne vi rende rundt og have det sjovt, for vi var egentlig ikke et band.

Havde I nogen sange?

Vi havde vel halvanden. Vi tog noget af det, jeg havde lavet og prøvede at arrangere det lidt - og så var vi heldige at få til at komme med på lejren.

Skete der noget på lejren, som gjorde, at du følte, at musikken skulle forfølges endnu mere?

Det var ikke lejren, der gjorde det. Min veninde og jeg fandt bare ud af, at det var fedt bare at være os to. Før havde vi spillet i forskellige bands, men her fandt vi ud af, at det bare fungerede med os. Vi havde en god musikalsk kemi, så selvom vi ikke anede, hvad vi lavede, fik vi lavet mange ting den uge. Samtidig mødte jeg Jesper, som nu er min manager, og da vi havde fået kontakt med ham og fundet ud af, at det var fedt at spille sammen, besluttede vi os for at flytte til København for at spille musik på fuldtid. Så lejren var med til at tage skridtet videre.

Hvad var det så, der gjorde, at du måtte forfølge det?

Jeg har skrevet, siden jeg var ret ung og har altid været interesseret i musik og spillet for mig selv. Da Emilie og jeg begyndte at spille sammen, kom jeg ud med det. Jeg havde ikke spillet med så mange andre og voksede op i en by, hvor jeg ikke var en del af noget musikmiljø. Men fra jeg var spæd, spillede min far klaver for mig og sang, så jeg var ikke ret gammel, da jeg satte mig hen til klaveret. Jeg spillede altid det, som jeg selv havde lavet, så på den måde har det været meget naturligt at spille mine egne ting.

Emilie ville ikke bruge så meget tid på musikken som dig, og I gik hver til sit. Hvad har det betydet for dig at skulle stå på egne ben?

På en eller anden måde har det været godt for mig at få lov til selv at bestemme, men også at turde stole på, at det jeg gør, er godt nok. Jeg har jo stadig folk at spille bold op ad, men det giver mig hundrede procent kunstnerisk frihed og kontrol, og jeg behøver ikke at gå på kompromis.

Hvad har det at udgive et album betydet for din karriere?

Jeg kan ikke så godt lide ordet karriere. Det lugter lidt for meget af attachemapper og femårsplaner.

Hvornår begyndte du at spille koncerter som Broken Twin?

Da Emilie og jeg flyttede til København, fik vi nogle supportjobs for blandt andet Murder.

Hvad er det, du kan?

Jeg ved aldrig, hvad jeg skal svare på det spørgsmål. Det er vel mere modtagerens rolle at definere.

Fortæl lidt om dine musikalske inspirationer…

Det jeg laver, er en slags smeltedigel af alt det, jeg har lyttet til, og jeg har hørt meget musik gennem mit liv og dyrket en del forskelligt, så jeg kan ikke pege én enkelt kunstner ud. Men jeg har nok altid været mere tiltrukket af det simple end det pyntede.

Hvordan laver du musikken?

Jeg skriver stort set hele tiden og prøver at være forholdsvis disciplineret omkring det, for jeg har brug for at komme ind i et flow. For mig handler det mest om ikke at tænke for meget over tingene og gøre det, som føles mest naturligt.

Har du et nyt album på vej?

Nej, lige nu arbejder jeg bare på en masse sange. Det næste stykke tid vil jeg gerne fokusere på at komme videre med det. Jeg skriver hele tiden løbende, men at få lov til at fordybe mig og ikke lave andet er vigtigt for mig

Din stemme er dit måske stærkeste kendetegn. Hvad er det, som den kan?

Det ved jeg ikke. For mig er det det instrument, jeg kender bedst og har lært at bruge først. Det instrument, jeg er mest tilpas ved. Men jeg træner ikke stemmen og varmer heller ikke op inden en koncert.

Hvordan arbejder du på en videreudvikling af musikken?

Det gør jeg ikke bevidst, men tænker, at den kommer naturligt i takt med min udvikling som menneske. Jeg er ikke interesseret i at lave det samme, som jeg har gjort før, men jeg føler heller ikke, at jeg bevidst har brug for at søge noget særligt, for jeg kan mærke på sangene, at de udvikler sig.

Er der noget, du ikke vil gå på kompromis med i din musik?

Det er i hvert fald vigtigt for mig at lave noget, som føles naturligt og instinktivt og noget, der ikke bare skøjter rundt på overfladen. I min sangskrivning kasserer jeg meget og prøver at holde mig til de ting, som jeg synes, der gør et eller andet ved mig. Det er de ting, jeg prøver at grave ned i og holde fast ved.

Kan du lide at optræde?

Jeg kan godt lide, at jeg får muligheden for at give sangene et andet liv, og at jeg møder de mennesker, som tager imod musikken. At skrive sangene kan være ret ensomt, så det at tage ud at spille med band og møde publikum er totalt modsat. Musikken bliver også mere levende og dynamisk, når vi spiller live.

  

Til sommer optræder Broken Twin på NorthSide og Roskilde Festival.

Se musikvideoen til "Glimpse of a Time":

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA