Nyhed

GALLERI: Her er vinderne af GAFFA Photo Awards 2022

Se de flotte vinderbilleder – og de øvrige finalister

Det gode musikfoto kan forevige musikminderne. Et magisk splitsekund kan fanges med et enkelt klik, hvor følelser, udtryk og oplevelser gemmes i et altomfavnende vidnesbyrd fra en unik oplevelse. Efter halvandet års nedlukning har 2022 omsider været præget af genåbning og masser af store musikoplevelser, og det afspejles på smukkeste vis i årets musikfotos.

Siden 2009 er mere end 1000 billeder årligt blevet tilsendt fra såvel professionelle som fritidsfotografer, der giver deres magiske pletskud videre.

Billederne er opdelt i fire kategorier: Årets Livefoto, Årets Portræt, Årets Publikumsfoto og Årets Feature. Der findes en vinder i hver kategori samt en samlet vinder på tværs af kategorierne, som får titlen Årets Musikfoto. Vinderen af Årets Musikfoto vinder 3000 kroner.


Dommerne Hannes Söderlund (fotograf, Canon), Søren Gaden (kommunikationschef, Vega) og Ole Rosenstand Svidt (redaktionssekretær på GAFFA) har alle arbejdet med musikfotografering i flere årtier og har udvalgt de allerbedste billeder fra det sidste år. Her er vinderne af GAFFA Photo Awards 2022.

Billederne kan også ses på. Hotel Ottilia, Bryggernes Plads 7, 1778 København til og med 23. december.

PORTRÆT: 

1 + vinder af hovedprisen årets musikfoto: Simon Staun


Foto: Simon Staun
Foto: Simon Staun

Fotografen udtaler:

– Jeg har fulgt Malurt tæt siden genforeningen og de første koncerter i 2020. I Den Fynske Landsby i Odense i august i år fik jeg lov at overvære Michael Falch lave sine faste meditations- og stemmeøvelser. Det er et rum, han sjældent lukker andre mennesker ind i, og jeg synes, at billedet med hånden for øjnene understreger sårbarheden. Alle kan se, det er Michael Falch, men kompositionen sætter en masse tanker i gang, som et traditionelt portræt måske ikke gør.


Foto: Emil Agrell
Foto: Emil Agrell

Juryen udtaler:

– Vi ved alle, hvordan Michael Falch ser ud, men sådan har vi aldrig set ham før – før koncerten i et sårbart og tænksomt øjeblik, som samtidig afmonterer klichéerne om det vilde backstageliv med sprut og fest. Her er der tværtimod ro og koncentration, stilhed før stormen. Billedet er samtidig historisk, for Malurt har meldt ud, at dette års turné blev deres sidste nogensinde – 45 år efter at de blev dannet.


2. Bjørn Giesenbauer

Foto: Bjørn Giesenbauer
Foto: Bjørn Giesenbauer

Fotografen udtaler:


– Billedet blev taget kort efter Lucky Los koncert i den intime Lille Sal i Musikhuset i Aarhus, efter alle publikummer var gået.

Lo havde lige givet en smuk koncert – uden band, men sammen med det etablerede danske strygerensemble Who Killed Bambi.

Los blå kjole og de orangerøde sæder gav en god komplementær farvekontrast. Portrættet viser i mine øjne fint, hvad også hendes musik og tekster kendetegner: eksistentiel dybde, der er opløftende.


3. Kasper Krupsdahl

Foto: Kasper Krupsdahl
Foto: Kasper Krupsdahl

Fotografen udtaler:


– Føns’ musik, som er hiphop og r&b med sårbare og rå tekster om livet som ung, ville jeg gerne have skulle komme til udtryk i billedet. Lyssætningen og billedbehandlingen, som emmer af varme og livlighed, er med til at iscenesætte billedet i nattelivet ved at mørklægge omgivelserne totalt og skaber samtidig et isoleret fokus på artisten. Bilen skaber en vildt flot komposition, hvor linjerne på bilen fører ens øje gennem billedet, mens vinduet danner en ramme, som Føns placerer sig i. Den allervigtigste detalje i billedet fandt jeg på vej til location, da jeg får øje på en blomsterhandler og blomsten, som skal symbolisere sårbarheden, og som er med til at fuldende billedet.

LIVE:

1. Klaus Dreyer


Foto: Klaus Dreyer
Foto: Klaus Dreyer

Fotografen udtaler:

– Billedet er Nick Cave på NorthSide i Aarhus. Han er jo en mand, der virkelig giver den gas på scenen, så arme og ben stod jævnligt ud til siderne. På et tidspunkt sprang han ind foran et spotlys, og sådan så det altså ud. Billedet er beskåret, og der er justeret forskellige parametre (kontrast, højlys, sortniveau og den slags), men der er ikke fjernet eller tilføjet elementer.


2. Per Lange

Foto: Per Lange
Foto: Per Lange

Fotografen udtaler:


– Jeg havde egentlig taget de billeder, jeg skulle. Men da jeg havde redigeret og afleveret billederne, var The Minds stadig i gang, så jeg gik ud igen for at få afslutningen med. Heldigvis havde jeg kameraet under armen, for pludselig ligger guitaristen i finregnen, på en skov af hænder. Jeg kæmper mig så tæt på, som jeg kan komme – og skyder dette billede.

En stor tak skal lyde til kollega Helle Arensbak, som lånte mig sit kamera, da mit var stået af tidligere.

3. Bjørn Giesenbauer


Foto: Bjørn Giesenbauer
Foto: Bjørn Giesenbauer

Fotografen udtaler:

– Billedet blev taget under Kellermensch-koncerten på GrimFest 2022 i Brabrand Aarhus, i det øjeblik forsangeren Sebastian Wolff kom ud til publikum i skumringstimen. Kellermensch spillede ligesom mørket frem.


Jeg håber, at billedet viser bandets live-energi kombineret med den intime stemning, der præger Grimfest, som foregår på en gammel bondegård. Taget af boligbygningen ved siden af hovedscenen kan lige ses i aftenmørket.

PUBLIKUM:

1. Per Lange


Foto: Per Lange
Foto: Per Lange

Fotografen udtaler:

– Dette billede er taget på Jelling Musikfestival. Festivalgængerne på denne festival er udpræget unge. Det er typisk efterskoleelever, der tager på deres første festival sammen – og det er meget tydeligt, når man går rundt på pladsen, at det bobler af hormoner, Breezer-branderter og flygtige forelskelser. Denne aften regnede det, men det kunne selvfølgelig ikke stoppe de unge i at opleve The Minds of 99 på den store scene. De spejles i scenegulvet, og begejstringen er ikke til at tage fejl af.


2. Francesca Garattoni

Foto: Francesca Garattoni
Foto: Francesca Garattoni

Fotografen udtaler:


– Jeg ventede på, at Phoebe Bridgers skulle gå på scenen på Roskilde Festival, og mens jeg snakkede med andre fotografer, opdagede jeg denne her fyr, der læste en bog. Min første tanke var: ”Det er genialt! Hvorfor har jeg aldrig tænkt på at tage en bog med, mens jeg venter på en koncert?” Så opdagede jeg, at han havde en slags boble omkring sig: Stilhed i støjen, det intense, indadvendte fokus, som læsning giver versus den opløftede stemning fra festivalgæsterne.

Alt dette skabte også en interessant symmetri med læseren i centrum ubevidst om, hvad der sker og folk, der kigger væk fra ham og taler med deres venner – og midt i det hele hans perfekte skilning.

Jeg havde dårligt tid til at tage billedet, for så kiggede han op, og på et splitsekund bristede boblen.


3. Torben Thorhauge

Foto: Torben Thorhauge
Foto: Torben Thorhauge

Fotografen udtaler:


– I 2022 så Danmarks nye heavy-rock-festival Jailbreak dagens lys. Scenen var sat i omgivelserne af det gamle statsfængsel i Horsens. Billedet viser publikum i solnedgangens lys, lige før Phil Campbell & the Bastard Sons indtog scenen og tilføjede yderligere tråd til fængslets vestsal.

FEATURE:

Keen Heick-Abildhauge


Fotografen udtaler:

– Jeg fulgte Den Sorte Skole alias Simon Dokkedal og Martin Højland og resten af deres fantastiske team i deres forberedelse og selve koncerten i Roskilde Domkirke 18. november 2021, hvor de opførte værket Refrakto (skabt af Den Sorte Skole og kunstnerkollektivet Vertigo, red.). Tanken med billederne var, at jeg skulle prøve at fange den stemning, som foregik rundt om koncerten, backstage, opsætning, prøverne, maden og så videre. At forevige noget af alt det, som bare sker, men som er så stor en del af en koncert, uden nogen ser det.

LÆS OGSÅ: Ny udvikling på kriseramt Esbjerg-spillested: Tidligere leder politianmeldt


Foto: Keen Heick-Abildhauge
Foto: Keen Heick-Abildhauge

Foto: Keen Heick-Abildhauge
Foto: Keen Heick-Abildhauge

Foto: Keen Heick-Abildhauge
Foto: Keen Heick-Abildhauge


Foto: Keen Heick-Abildhauge
Foto: Keen Heick-Abildhauge

Foto: Keen Heick-Abildhauge
Foto: Keen Heick-Abildhauge

ANNONCE