Nyhed

Rockfotografen Jørgen Angel udstiller i Den Gamle By

Den Gamle By udgiver desuden en bog med masser af Angels fotos og fortællinger

Jørgen Angel er en grand old man i dansk rockfotografi. I dag har han delvis trukket sig tilbage, men i slutningen af 60'erne og op gennem 70'erne tog han titusindvis af fotografier af danske og internationale rockmusikere i ind- og udland. Hans tidsbilleder har nu dannet rammen for en ny udstilling i Den Gamle By i Aarhus, "BEAT mm – Jørgen Angels fotografier 1966-1983", som slår dørene på den 21. september og også udgiver en 272 siders bog af samme navn.

Rockfotografen Jørgen Angel har med sine fotografier skabt et billede af rockens gyldne og heftige år i 60'erne og 70'erne og foreviget øjeblikke som Led Zeppelins verdenspremiere i Gladsaxe Teen Club i 1969, de første festivaler i Roskilde og koncerterne i Fælledparken i København. Også hans billeder af for eksempel Deep Purple, Ten Years After, Jimi Hendrix, Alice Cooper, Roxy Music, Queen, Savage Rose og Gasolin' er gået over i historien som vidnesbyrd om en tid, hvor rockmusikken blomstrede vildt og frodigt.

Hans fotos har været på forsiden af alverdens musikmagasiner, og National Portrait Gallery i London har optaget Jørgen Angels berømte foto af Zeppelin-guitaristen Jimmy Page fra 1970 (billedet) i den permanente museumssamling.


Brugsretten til mange tusinde billeder har Jørgen Angel nu overdraget til "Jørgen Angel Samlingen" i Den Gamle By, som har opført et stort nyt bykvarter fra 1970'erne.

"Jeg tror, at mange har det som mig. Når de ser Jørgen Angels billeder, er det ligesom at genopleve sin egen ungdom. Jeg er stolt over, at Jørgen Angel har valgt at samarbejde med netop Den Gamle By, og samtidig er vi glade for at være med til at bevare hans billeder og historier for eftertiden", siger museumsdirektør Thomas Bloch Ravn.

Jørgen Angel er glad for, at hans fotografier nu bliver en del af totalbilledet af en vigtig tid og kultur: "Musikken var det, vi alle havde tilfælles dengang. Det var en tid præget af uskyld. Jeg kunne fotografere foran scenen, bagved scenen og nogle gange på scenen. Jeg blev inviteret med i bandvognen eller limousinen, hvis det gik særligt højt, drak øl med bandet bag scenen og blev inviteret hjem hos nogle af dem. Alle respekterede alle. Musikere, journalister, pladeselskabsfolk, fotografer, koncertarrangører. Det var ikke en stor familie, det ville være løgn at påstå. Men der var alligevel en fællesskabsfølelse. Når et band kom på tur og havde lavet ny plade, var det: Hej, det er godt at se dig, skal vi ikke have en øl?"


Samtidig med udstillingen udgiver museet en omfattende bog, "BEAT mm – Jørgen Angels fotografier 1966-1983", med Jørgen Angels fotos og fortællinger, der placerer billederne i sammenhæng med tidens strømninger. Bogen er skrevet af musikjournalisten Martin Blom Hansen og indeholder cirka 500 billeder på 272 sider. Billederne akkompagneres af et væld af historier og anekdoter fra Jørgen Angels møde med rockens store navne og et miljø og en tid, der har fået enorm kulturel betydning.

ANNONCE