Ukrainsk punkband med viral succes beklager efter kritik fra sangskriverlegende

GAFFA.dk – alt om musik

Det ukrainske punkband Beton er gået viralt de seneste dage, efter de indspillede en ny version af The Clash-hittet “London Calling” med den nye titel “Kyiv Calling”

Bandet ønsker at gøre opmærksom på den igangværende krig i Ukraine og opfordrer med sangen resten af ​​verden til at bidrage med støtte til landets forsvar mod Rusland.

Flere nyhedskilder har rapporteret om sangen, som efter den begyndte at sprede sig blev mødt med kritik fra den britiske, meget politisk bevidste veteran-singer-songwriter Billy Bragg. Han skrev forleden kritisk om bandet, da de på billeder på deres Facebook-side var iført T-shirts med navnet på den ukraniske politiker Stepan Bandera, som ifølge Bragg samarbejdede med nazisterne under besættelsen af ​​Ukraine under anden verdenskrig, og hvis tilhængere var involveret i Holocaust.

Billy Bragg har efterfølgende været i dialog med Beton, og de er nu kommet med et statement på Braggs Facebook-side, hvor hans tidligere kritik er slettet. Beton skriver blandt andet:

"Beton undskylder for alle krænkelser forårsaget af billeder af vores bandmedlemmer i T-shirt med navnet på den ukraniske nationalistleder Stepan Bandera. Vi har fjernet billederne fra vores Facebook-side. Vi forstår, at opfattelsen af Bandera rundt om i verden er anderledes end den, som mange ukrainere deler. Vi forstår, at han er en meget kontroversiel figur. Og vil vi gerne præcisere vores position:"

"Som mange østeuropæiske lande i det 20. århundrede led Ukraine stort under at blive invaderet af både Nazityskland og Sovjetunionen. Banderas lidenskab for ukrainsk uafhængighed fik ham til at samarbejde med nazisterne, men siden vendte han sig mod dem, da de forsøgte at undertrykke landet. I den mest urolige periode i vores lands historie blev Bandera sendt til at koncentrationslejr for at yde modstand mod nazisterne."

(...)

"Vi har brug for en national debat om vores historie og omdiskuterede hukommelse – præcis den debat, som ville være umulig i Putins Rusland. Den indvaderende er fanget af fortiden og ser alt gennem prismet fra det russiske imperiums historie. Vi i Ukraine forsøger at slippe ud af det fængsel og tager vores plads som nation til at tage vores egne demokratiske valg.

Slava Joe Strummer & The Clash! Slava Ukraini!"

Stepan Bandera døde i 1959 efter at være blevet forgiftet af sovjetiske agenter.

Se Facebook-opslaget og Betons musikvideo nedenfor.