Various: Gussie Clarke - From The Foundation

Various
Gussie Clarke - From The Foundation

Box / 17 North Parade
Udgivelse D. 09.10.2015
Henrik Bæk

Gussies tidlige produktioner var traditionel roots reggae og med numrene To The Foundation med afdøde Dennis Brown samt monsterhittet Pass The Kouchie med vokaltrioen The Mighty Diamonds har han for længst fået sig en plads i reggaehistorien ved siden af andre store producere som Coxsone Dodd, Bunny "Striker" Lee, Lee "Scratch" Perry og King Jammy's. De tidligere år er repræsenteret på disc 1, hvor førnævnte naturligvis er på tracklisten sammen med spektakulære indspilninger som The Higher The Mountain med U Roy, Big Youth, Loving Pauper med Gregory Isaacs og No Entry med Augustus Pablo.

I modsætning til flere af hans producerkolleger var Gussie i stand til at sadle om, da den digitale dancehall for alvor holdt sit indtog i midten af 1980'erne. Med sit kendskab til branchen gennem flere år som forretningsmand og distributør af reggaemusikken har Gussie altid været optaget af at gå nye veje i musikken. Kombinationen af forretnings- og musikgenerne var en "killer combination".

I 1990'erne delte Gussie adresse med navne som Donovan Germain og Patrick Roberts og det var et slagkraftigt musikkollektiv, der på den tid var innovative bannerførere indenfor dancehallbølgen. Fra 56 Slipe Road væltede det ud med sprøde dancehall tunes med navne som Buju Banton, Beenie Man, Shabba Ranks, Gregory Isaacs og Dennis Brown. De to sidstnævnte havde været med Gussie siden 1980'erne og var nogle af de få sangere, der formåede at følge med, da de mere hårdtslående digitale dancehallrytmer slog igennem. Meget takket være Gussies evne til at inkorporere de to sangere i sine produktioner.

Gussie ny-revolutionerede genren i starten af 1990'erne med sin hi-tech dancehall-reggae, der ulig mange andre samtidige produktioner stod krystalklart og minimalistisk i lydbilledet med brugen af keyboard-samples, computerbas og stramt synkoperede trommemaskiner.

Musikalske milepæle som Rumours, der måske er hans mest populære rytme nogensinde, Mind You Dis og Raggamuffin er glimrende beviser herpå. Sammen med numre som Shabba Ranks' udødelige signatur-tune Mr. Lover Man, J.C. Lodges Telephone Love og Home T, Cocoa Tea og Shabba Ranks' hyldest til priatradiostationerne i Pirates Anthem alle er at finde på disc 2.

Dertil kommer en spændende 50 minutters dvd med en nylig indspillet dokumentar med interviews med en lang række af Gussies kolleger og samarbejdspartnere gennem årene.

Gussie er stadig aktiv inden for musikbranchen, og navne som Sting, The Fugees og Simply Red har indspillet i studiet.