x
The Vaccines: Pumpehuset, København

The Vaccines, Pumpehuset, København

The Vaccines: Pumpehuset, København

Anmeldt af Christian Voldborg Andersen | GAFFA

Da det engelske indierockband The Vaccines blev stiftet i 2010, havde den guitarbaserede britrock set bedre dage i musikhistorien. The Vaccines' ankomst til den engelske indiescene blev derfor — ikke overraskende — hypet af musikpressen, der udråbte bandet som de naturlige arvtagere til 00'ernes definitive indierockbands: The Strokes, The Libertines og selveste ungersvendene Arctic Monkeys. Men efter udgivelsen af det forrige studiealbum "Come Of Age" dalede The Vaccines' eftertragtede status som et af de mest spændende nye bands fra Storbritannien.

The Vaccines' tre studiealbums har bestemt ikke revolutioneret den guitarbaserede ende af indiemusikhistorien, men bandet har alligevel disket op med en solid håndfuld sange, som ophøjes på ægte rock'n'roll-manér, når de bliver spillet live for et engageret publikum. Dette blev i den grad demonstreret torsdag aften i Pumpehuset, da The Vaccines spillede en hæsblæsende og pulserende indierockkoncert med fuld fart over feltet.

Tyggegummipop og punk

Englænderne fra West London lagde ud med åbningsnummeret fra deres seneste album "English Graffiti", "Handsome", som fik de fremmødte fans til at hoppe, synge og danse ivrigt til de iørefaldende indietoner. Dernæst fik vi serveret den punkede "Wreckin' Bar (Ra Ra Ra)", som straks ledte tankerne hen på amerikanske Ramones. Forsanger Justin Young opmuntrede også publikum til at synge med på det genkendelige omkvæd.

Ligesom punklegenderne Ramones er The Vaccines' musikalske identitet i høj grad også inspireret af 1960'ernes Phil Spector-producerede popklassikere. The Vaccines blandede nemlig den kitschede tyggegummipop med punkens musikalske flabethed og agressivitet. Gruppens humoristiske lyriske iagttagelser om kærlighedslivets banale realiteter blev forstærket af Youngs teatralske optræden og overdrevne armbevægelser. Resultatet var en dynamisk koncertoplevelse, hvor indierockens velkendte skabeloner og virkemidler fik et nyt friskt liv.

Den glamrock-agtige single "Dream Lover" osede af selvtillid og rock'n'roll-attitude a la The Black Keys' seneste par albums. The Vaccines formåede at få det produktionsmæssigt velpolerede nye materiale til at lyde endnu mere råt, beskidt, direkte og autentisk live. Det begejstrede publikum virkede til at stortrives mest, når The Vaccines spillede deres garagepunkede og korte indierocknumre.

Intenst energiniveau

En utrættelig udgave af "Wetsuit" byggede op til den new wave-agtige "Minimal Affection", som indikerede en klar inspiration fra 1980'ernes rock- og popmusik. Selvom The Vaccines' musik afspejlede ekstremt poppede elementer af Fleetwood Mac og Tears For Fears, var det stadig primært britisk punkrock, som dominerede koncertens æstetiske ramme. Den moderne indieklassiker "Post Break-Up Sex" gik også rent hjem hos publikum. Koncertens energiniveau blev endnu mere intenst under numrene "Teenage Icon", "I Always Knew" og "If You Wanna". The Vaccines rundede koncerten af med den storladne "All In White", der demonstrerede gruppens evner som gedigne popmusiksnedkere.

Koncertens første ekstranummer "No Hope" blev fremført solo af Young, der gav den som poppet folkesanger. Afslutningsvis kom bandet tilbage på scenen, hvorefter de spillede favoritterne "Blow Your Mind" og "Norgaard". The Vaccines beviste, at de har et oprigtigt talent for at komponere og opføre hastige guitarpopsange med tætte arrangementer og livlige omkvæd, som er lette at synge med på.

The Vaccines' kitschede og punkede indierock har hverken genopfundet den dybe tallerken eller sat en ny skelsættende kurs for engelsk guitarmusik, men bandet forsøger ikke desto mindre at ekspandere deres egne musikalske horisonter. Aftenens vellykkede koncert blandede nye og gamle elementer på fornem vis.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA