The Minds of 99
Liber

The Minds of 99: Liber

CD / No3
Udgivelse D. 16.10.2015
Jan Opstrup Poulsen

The Minds of 99 har med god grund ikke følt trang til at ændre på den grundlæggende form fra sidste års debutalbum, der var en mindre eksplosion på den danske rockscene. Og i stedet for at sætte sig ned og tænke tungt over den fortsatte færd er bandet redet videre på energien fra et begivenhedsrigt år.

Liber er derfor blevet et tøjlesløst rockalbum, der lever på den umiddelbare energi. Sangene er i sig selv ikke de store værker og hele vejen igennem et råt opkog af britisk postpunk og synthrock. Tilegnelsen og fortolkningen af rockens byggeklodser er dog både voldsom og overbevisende på Liber. Nu er The Minds of 99 også et band, der tør tænke de store tanker og ligefrem insistere på at gøre en forskel. Niels Brandts danske tekster brændte allerede igennem på debuten, og på Liber løfter han sig yderligere ved at samle de strittende sange i en varm eksistentiel omfavnelse af os alle.

Liber betyder "den frie", og albummets tekster kredser om friheden til at være og definere sig selv. Der stilles mange spørgsmål, som i åbningssangen Til Dem, hvor Niels Brandt spørger "Hvem er vi?" efter at have sendt tanker til alle de andre tøvende sjæle derude.

Musikalsk er Liber mere ultimativ end forgængeren, og der bliver spillet med en højere risiko. Der leges besnærende i den perlende Ma Cherie Bon Bon, og i Hjertet Følger Med er både Pet Shop Boys og New Order med på bagsmækken. Det meste samles i den blændende Stjerner På Himlen, der er ekstrakten af The Minds of 99. Et band med en glubende appetit.