Dave Gahan & Soulsavers: Angels & Ghosts

Dave Gahan & Soulsavers
Angels & Ghosts

Album / Columbia
Udgivelse D. 23.10.2015
Finn P. Madsen

Med Delta Machine fra 2013 pumpede synthlegenderne Depeche Mode på det nærmeste nyt liv i sig selv igen på et album, hvor de både virkede sultne og musikalsk farlige. Især Dave Gahans vokalpræstationer nåede nye ekstatiske højder. En bedrift, han allerede havde cementeret med fuld overbevisning på Soulsavers' tredje udspil The Light The Dead See efter Mark Lanegans exit. Angels & Ghosts er det andet udspil i samarbejde med den den britiske producerduos to maskinmestre Rich Machin og Ian Glover.

Dave Gahan har denne gang fået sit navn på coveret, hvilket bestemt ikke taler til albummets fordel. I forhold til forgængerens smukke spirituelle rejse gennem et cinematisk lydlandskab, hvor dramaet hele tiden lå og lurede i horisonten, lyder samarbejdet nu mere som et velfriseret soloalbum fra den markante sanger. Alt for sjældent får Machin og Glover lov til at stikke kursen. "Light, there's light here" tordner Gahan fra første strofe på den storladne gospelhymne Shine. Sangerens evne som sangskriver kører i et lidt for mageligt spor, og han forstår kun at ramme den mørke undertone, som forgængeren var så rig på med begrænset effekt.

You Owe Me og Tempted fortsætter ad samme anonyme sti, mens All Of This And Nothing med det florlette popomkvæd "I'm the dirt beneath your feet/I'm the sun that rises while you're sleeping" lyder temmelig patetisk i munden på den 53-årige sanger. Først på One Thing træder Soulsavers ud af Gahans skygge med en visuel indpakning af tikkende sørgmodige pianostrofer båret af et dystert strygearrangement, mens højdepunktet Don't Cry indeholder al den desperation, som resten af albummet savner. Det er simpelthen for lidt på spil på Angels & Ghosts, hvor Gahan har forvandlet Soulsavers til de rene statister.