Allan Olsen
Tilfældigt Strejfet

Allan Olsen: Tilfældigt Strejfet

Bog / Politikens Forlag
Udgivelse D. 04.11.2015
Michael Jose Gonzalez

Allan Olsen fortæller i Tilfældigt Strejfet om, hvordan han er vokset op i en fortællerkultur, og hvordan de voksne omkring ham var "eminente" fortællere. "Det at fortælle var en veludviklet kunst blandt folk – eller kunst – det var en nødvendighed." Olsen selv har via sine sange og mange anekdoter fra scenen for længst selv skrevet sig ind i samme række af eminente fortællere, og nu tager han så skridtet videre på skrift, og bogen her, der beskæftiger sig med barn- og ungdomsårene i og omkring Frederikshavn, er ganske eminent.

Olsen skriver, som han taler, med hvad dertil hører af nordjyske vendinger og gentagelser, og man kan ligefrem høre passager som: "Jeg hed først Hunden Olsen – et navn, min klasselærer på Bangsbostrand havde givet mig. Det var ikke godt, at det kom fra en lærer. Det blev assimileret af almindelig slitage, og snart hed jeg bare hunden, hvilket var udmærket", fortalt med Olsens egen stemme for sig, når man læser.

Som læser får man førstehåndsberetninger fra den barske skoletid, der lagde kimen til en naturlig autoritetsforagt, og det til tider rå miljø i Frederikshavn, som Olsen tydeligvis stadig nærer et stort, bankende hjerte for. Og der er rigelig plads til både alvor og glimt i øjet i løbet af bogens 280 sider, som man hurtigt fræser igennem, fordi man lige må have en historie til med – som den om hvordan, han missede et pornoblad i automaten, eller den hvor han sammen med kammeraterne sælger bouillonterninger til svenskere, der vil købe tjald, eller… Man kunne blive ved med at fremhæve højdepunkter i det uendelige.

I det hele taget er Tilfældigt Strejfet spækket med utrolige beretninger om lange rejser, skamferinger, luskeri i haver efter mørkets frembrud og ting, der falder ned fra himlen, men mest af alt er den gennemgående præget en sprudlende fortælleglæde – ganske som i mandens sange. Musikken fylder forbavsende lidt, men kedeligt bliver det alligevel aldrig, og heldigvis er der udsigt til et opfølgende bind, der tager fat på tiden efter afskeden med Vendsyssel.

I diverse interviews og udtalelser på nettet bliver Allan Olsen ved med at påstå, at han ikke er forfatter. Godt, så siger vi det. Men at han er en gudbenådet fortæller, kan han nu altså ikke løbe fra. Skriv roligt sagen her på årets ønskeseddel.

Allan Olsen: Tilfældigt Strejfet, Politikens Forlag, 280 sider, udkommer 4. november