Julia Holter : Lille Vega, København

Julia Holter , Lille Vega, København

Julia Holter : Lille Vega, København

Anmeldt af Frederik Kyhn | GAFFA

Arkivfoto

Intentionelt var det nok ikke. Men som en krølle på andet nummer til aftenens koncert får amerikanske Holter viklet sig ud i en længere historie på sin helt egen idiosynkratiske facon, der afsluttes med ordene "You know, that feeling when you feel happy with what you're doing even though you're failing". Uintentionelt, men ganske rammende på en koncert, der med to forlagte ledninger startede ud på vaskeægte rodet og desorienteret facon.

Den latent intense stemning, der lægger sig inden starten på en koncert, faldt til jorden, og det samme gjorde første nummer, den ellers flot grænsesøgende "Lucette Stranded on the Island", der føltes instrumentalt usammenhængende og lydligt splittet mellem de forskellige instrumenter. Nummeret med den rammende titel på koncertens første akt, der på plade fintfølende glider over et skævt akkordarrangement, føltes for distanceret og var ikke nær det friske pust, bandet havde brug for at give sit publikum efter den abrupte start på aftenens koncert.

Det samme gjorde sig desværre gældende, for andet nummer, "Everytime Boots", ligeledes fra dette års "Have You In My Wilderness", bøvlede med for lav instrumentering og en vokal, der med et ulidelig diskant miks satte Holters narrative stemme ud af spillet, når den satte ud i højintense udbrud. De fragmenterede kompositioner, som er Holters varemærke, kom til at stå nøgne og akavede frem. Men trods den lydlige fremtoning var der i disse kejtede første numre hele tiden en legende og enormt talentfuld musikalitet at spore inde bag den dårlige lyd.

Også på førstesinglen fra det nye album, den melankolsk sødmefulde "Feel You", stod helt skævt frem i en splittet fornemmelse mellem de fire instrumentalisters lyd. Men som genklang af ordlyden fra citatet ovenfor virkede hverken Julia Holter eller det trods udfordringerne ganske velspillende band, som om de lod sig påvirke af den kaotiske start. Tværtimod var det efter de første par numre et band befriet fra nogen form for nervøsitet og med et smittende gåpåmod, der strøg igennem forviklingerne og på den strygermættede og skæve (selv for Holter) "How Long?"

Kompositionernes sejr

For netop et nummer, der formåede at forene Holters store talent for alsidige kompositioner med et mere samlet lydligt udtryk end tidligere, og med betydeligt bedre lyd på blandt andet kontrabassen, løftede niveauet for aftenens optrædende, der nu skar soleklart igennem, især på det halvtonemættede omkvæd. Virkningen af det mere samlede lydbillede trak sin trumf hjem med det kompositorisk mættede nummer "Marienbad", der efter Holters eget udsagn havde taget et år at skrive, og som mest af alt mindede om et fabeldyr sat sammen af to halvdele – en liger, måske. Et nummer, der byggede sig op fra et sløvt groovende beat og endte i en smukt kaotisk afslutning af kvasi-jazzet karakter. Også "In the Green Wild" viste en kompositorisk og fininddelt opbygning.

På titelnummeret til det nyeste album, "Have You In My Wilderness", viste Holter vokal storform med en melankolsk og dybblå klagesang, der efter de mere spjættende og fragmenterede første numre viste en enorm spændvidde i hendes stemmemæssige form. En valset blues med den helt rigtige mængde Holter-krydderi på akkordprogressionerne der især viste deres styrke på det storladne omkvæd. Den vellykkede sidste halvdel af aftenens koncert viste en alsidighed i bandets fremførelse, flot afsluttet med den ekspressive og hammer-tight udførte "Vasquez", der med sin frie verskonstruktion gav mulighed for instrumental udfoldelse, især fra den enorm talentfulde bassist.

Hele herligheden blev afsluttet med en ærefrygtindgydende version af "Betsy on the Roof", der for alvor viste Holters kaliber som sanger med en stor og yndefuldt leveret vokal. Nummeret satte et solidt punktum for, at kampen var lang fra starten, men at en mesterlig musikalitet, hårdt arbejde med stoffet og en ukuelighed fra en anden dimension betaler sig i sidste ende.