Alabama Shakes: Rolling Stone Weekender, Zeltbühne, Weissenhäuser Strand

Alabama Shakes, Rolling Stone Weekender, Zeltbühne, Weissenhäuser Strand

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Alabama Shakes er et af de første navne, der spiller på årets nordtyske festival ved Østersøen, og publikum er tydeligvis klar til at høre noget musik, hvorfor det store udendørs telt er pænt fyldt op, og der kommer godt gang i barerne. Der bliver lagt solidt fra land med Don't Wanna Fight fra de seneste udspil Sound & Color, som med et fuldfedt udtryk kendetegner gruppens nye mere soulede lyd.

Alabama Shakes' blanding af sydstatsrock og soul lægger en god stemning i teltet, hvor opmærksomheden dog er størst, når der bliver rocket igennem, imens de mere stille passager let drukner i fredagsbars-larm. Hvad bandet mangler i egentlige hits – på nær gennembruds singlen Hold On, som kommer midt i sættet, til stor jubel – gør de mere end fint op for ved en solidt swingende lyd, men et par hits mere ville nok have løftet band lidt mere ud af rollen som baggrundsmusik.

Den karismatiske Brittany Howard er det altoverskyggende centrum på scenen til en grad, hvor resten af bandet næsten virker som hyrede musikere. Howard er så til gengæld en virkelig force-of-nature, og udstyret med sin gennemslagskraftige stemme og elektriske guitar udgør hun en af de fremmeste frontpersoner, man finder på musikscenen i dag. Man kan sige, at bandets udvikling fra det mere rockede til en mere detaljeret og udtryksfuld soullyd også har medført et skifte, der bringer meget mere fokus på Howard, men det er altså heller ikke helt uden grund, og man kan ikke undres, hvis Howard går solo før eller siden.

Hen imod slutningen af koncerten får vi nogle mere stille numre, blandt andet titelnummeret Sound & Color, hvilket virker en lille smule mærkeligt i forhold til sætlisteplanlægning, for den smule momentum koncerten har opbygget, fiser på en underlig uforløst ud i sandet. Et mere kick ass rocksæt ville have gjort underværker.