Father John Misty : Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Father John Misty , Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Som var vi vidner til en nyreligiøs vækkelsesceremoni, kaster Father John Misty sig på knæene og strækker de knyttede hænder imod loftet, imens han patosfyldt crooner I Love You Honeybear. Vi er kun et par minutter inde i koncerten, og tingene er allerede stukket helt af.

Det er ellers en overraskende tom sal, der møder Father John Misty. Den lokale helt Olli Schulz trækker folk ud i det store telt, men når man tænker på, at der venter to udsolgte Store Vega-koncerter i Danmark, og at den ikke specielt store Baltic Saal har været fyldt til stort alle andre koncerter i løbet af festivalen, er man alligevel lidt overrasket over den kun halvt fyldte sal.

Det har dog ingenlunde nogen indflydelse på bandet, som ufortrødent ruller sig ud. Ud over Misty selv er der en trommeslager med og to Father John-kloner, som bærer samme hår- og skæglængde og matchende jakkesæt med hovedpersonen – det ligner næsten en kult.

Efter tre numre, hvor den har fået fuld skrald på følsom crooner-kontoen giber Father John Misty den akustiske guitar og leverer en flyvende version af I'm Writing a Novel fra debutpladen Fear Fun. Hele Father John Mistys virke er sovset ind i tykke lag af ironi. Et lille eksempler på dette kan for eksempel være den tilføjede dåselatter på den ellers så samfundskritiske Bored in the USA – den kunstige latter har også fundet vej til live set-uppet, men det er ikke den eneste gang, man griber sig selv i at stå og tænke, om han virkelig mener det, eller om det hele bare er en stor joke?

Det bliver også til lidt snak fra publikum, men interageringen tilbage til scenen bliver hurtig lagt ned med et shut up down there, ligesom en selfie-glad publikummer på forreste række får inddraget sin telefon, som Father John Misty straks begynder at stå og rode med, i håbet om at den snart løber tør for strøm, som han siger. Selvom det måske virker sådan, er det egentlig ikke fordi han er fjendsk overfor publikum, og i hans optræden ligger der masser af showmanship.

Hele Father John Misty-personaen er så overdreven og på alle måder alt for meget for meget. Det er på mange måder en ret stor præmis, man skal købe, og har man problemer med det, kommer hans optræden nemt til at stå i vejen for de ellers fine sange. Køber man derimod præmissen fuldt ud, leverer Father John Misty ganske unikke koncertoplevelser, hvor han giver virkelig meget af sig selv – eller af sit alter ego. Man må håbe, han kan blive ved med at holde til det.

Father John Misty spiller på Store Vega i København den 16. og 17. november. Begge koncerter er udsolgt.