Ron Sexsmith : Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Ron Sexsmith , Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Ron Sexsmith indtager ene mand scenen iført lyseblåt jakkesæt og sherifstjerne, men ellers kun bevæbnet med sin guitar, men selvom han et par gange lidt nervøst spørger til, om det nu fungerer uden et egentligt band, så bliver det tydeligt, som koncerten skrider frem, at han er mere end rigeligt i stand til at fylde lokalet ud med sin musik.

Sexsmiths karakteristiske sprøde og skrøbelige stemme lyder først og fremmest fantastisk, men det står også klart, at han er en mere end habil sangskriver, som nu har været aktiv i 20 år. Han har vel aldrig fået sig et egentligt kommercielt gennembrud, men nyder stor respekt i musikerkredse, hvor så forskellige kunstnere som Rod Stewart, Feist og Michael Buble har indspillet hans sange, ligesom Sexsmith også har optrådt i Elvis Costellos Spectacle-tv-show, som præsenterer forskellige sangskrivere.

Der bliver lagt solidt fra land, med blandt andre Lebanon, Tennessee og en lækkert swingende Getaway Car fra den ret fine nye plade Carousel One, som udkom tidligere i år. Vi får også Secret Heart, som vel blev et slags hit for førnævnte Feist, "but thankfully I wrote it", konstaterer Sexsmith fra scenen.

En times koncert bliver det til, "I feel like I've played for three hours", fortæller Sexsmith, men det har nu ikke været kedeligt, så i salen har tiden ikke føltes lang. Måske Sexsmith bare er klar til at komme hjem, da Rolling Stone Weekender-jobbet er det sidste på denne tour. Lidt ærgerligt, at der ikke er blevet plads eller tid til et dansk job, for Ron Sexsmith er en unik sangskriver, som mange flere ville have godt af at kende.