Father John Misty: Store Vega, København

Father John Misty, Store Vega, København

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

"I USA er der mange, som bare betragter mig som endnu en fyr med skæg og en guitar... hvilket jeg også er, langt hen ad vejen," bemærker Father John Misty - alias 34-årige Josh Tillman - da jeg over en danskvand i Vegas backstageområde mandag eftermiddag taler med ham om muligheden for at transcendere populærmusikkens eksisterende koder og skabe ny og original sangskrivning, her i 2015.

Han gaber flere gange, fortæller at bandet er ramt af influenza og ligner ikke umiddelbart en, der er klar til at levere endnu en af de efter sigende ualmindeligt veloplagte koncerter, han de seneste mange måneder har rejst rundt og diverteret med i kølvandet på sin stærkt roste toer, "I Love You, Honeybear".

Netop det sidste er ikke desto mindre anledningen til, at Tillman og band er i København - og nogle timer efter vores backstagesnak slentrer han da også ind på scenen i front for sit seks mand høje band og lægger ud med netop titelnummeret fra albummet - komplet med store, musikalske armbevægelser og et vulgært-nochalant kropssprog, som får Misty til at minde om en slags amerikansk Jarvis Cocker; lige dele fremmedgjort freak, fissekarl, inderlig alvorsmand og ironiker.

Knivskarp kussetyv

Det bliver indledningen på en godt halvanden time lang koncert, som kun lejlighedsvist - og først rigtig mod slutningen - viser en Father John i fuld udfoldelse - men som samtidig demonstrerer med al ønskelig tydelighed, at hovedpersonen netop ikke blot er "endnu en fyr med guitar og fuldskæg," men derimod et godt bud på en af sin generations mest interessante og begavede figurer på musikscenen.

En knivskarp kussetyv, som i aften har samlet den nyfundne menighed i København omkring sine særegne sange om sex og død - de eneste to emner, som virkelig er værd at skrive om, som Misty har noteret sig samme eftermiddag backstage. Fordi de ligesom tvinger én ind til kernen og væk fra det overfladiske, you know.

Med blot to album i bagagen under det ejendommelige alter ego (han har udgivet flere skiver under sit borgerlige navn Josh Tillman, red.) kommer vi i aften godt omkring i bagkataloget; fra herligt betitlede "Funtimes in Babylon" til perlerne fra det seneste album: "Bored in the USA," "When You're Smiling and Astride Me" und so weiter.

Vildskab og vulgaritet

Efter adskillige måneders turné er bandet sikkert sammenspillet omkring det glimrende materiale - men spiller måske heller ikke ligefrem, som gjaldt det liv eller død her på Vesterbro denne mandag aften; den første af to udsolgte koncerter her i København.

Det samme kan siges om den karismatiske hovedperson, som pligtskyldigt leverer momenter af både vildskab, vulgaritet og poesi - men samtidig efterlader en klar fornemmelse af at have væsentligt stærkere koncerter i sig, end det vi får i aften.

På de forreste rækker og balustraderne synes et engageret publikum dog uanfægtet, og de er der allesammen: Den midaldrende mand, som indtager hele koncerten gennem sin telefons lille skærm. Kvinden, som skamløst gør det samme nede på første række, og foranlediger Father John til at snuppe hendes telefon og lade den - meningsfuldt - indgå i fremførelsen af "Bored in the USA."

Den unge skønhed helt foran, som kan alle teksterne og ligner en, som er klar til at sutte Father Johns pik, anytime - uanset (eller måske netop fordi) at hendes metroseksuelle kæreste med mandefletning står lige ved siden af. Og endelig denne anmelder, som forsvinder ned ad Istedgades menneskelige rendesten lidt efter halv elleve - fornøjet over, at rocken trods alt stadig byder på ægte originaler som Father John Misty.