Oh Land og Malky: Posten, Odense

Oh Land og Malky, Posten, Odense

Oh Land og Malky: Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Nanna Øland Fabricius er en dansk popstjerne af kaliber med et hjerte, der banker taktfast for hendes internationalt higende alterego Oh Land. Det var en sangerinde med selvsikkerhed som Beyoncé og showmanship som Madonna, der gik på scenen med den i øvrigt "Like a Prayer"-klingende "Machine". En passende introduktion til et potpourri af musik fra en, som ikke hviler på laurbærrene.

Oven på udgivelsen af Earth Sick, grønne koncerter, Toppen af Poppen, Voice junior og ballet med dronningen er der nu linet op til en sand tour de force-tour, der efter et enkelt kig på den prangende sætliste viser, at Nanna har været vidt omkring i sin lyd. Sammenligninger strækker sig fra Robyn og Lykke Li til Santigold og Janelle Monae tilsat et lille strejf af jantelov. Det er muligvis også her den helt store udfordring befinder sig, for Oh Land skal også sammensætte en god, helstøbt koncert.

Med en karisma som en børnevært og et stort smil på læben leverede Oh Land "Bird in an Aeroplane", mens hun dansede rundt mellem lyserøde lyskegler. Hun var nærværende og havde overskud til tegninger fra publikum og fjollede anekdoter om fugle i en lufthavn. Blinkede man bare lidt med øjnene, kunne man hurtigt gå glip af en skudsalve af sange, der nu engang skulle leveres uden at dvæle for meget ved noget som helst.

Lille Nanna i drømmeland

Der var en sødme og barnagtighed, der trak sangene sammen på trods af at strække sig over fire udgivelser. Som et kirsebær på toppen af denne isdessert af en koncert kom et af aftenens højdepunkter med "Cherry on Top". Sange som denne uden for meget kunstigt klaver og med et følende tempo udgjorde koncertens robuste rygrad.

Det var med andre ord de festlige sange, der flyttede den barnlige koncert fra uventet alt-kan-lade-sig-gøre håbefuldhed til overgearet Åh Abe-koncert. Sidstnævnte fik alt, hvad den kunne trække, da trommeslageren sendte stortrommen på overarbejde under et hattrick af "Renaissance Girls", "Aabne Hjerter" og "Sun Of A Gun". Det var også de senere sange, der fungerede bedst. Sange fra 2013s Wish Bone og 2014s Earth Sick, hvor den til tider anstrengende nordiske vokal var skubbet til side, og Oh Land kunne synge fra sit "heart" ikke fra sit "hajt".

Koncerten fik et bemærkelsesværdigt nøk opad hver eneste gang hovedpersonen fjernede sig fra den konventionelle sample-pad og satte fingre på mikserpulten ved siden af. Et eminent øjeblik tog form, da det fornemme cover af Sebastians "Ulvesangen" smeltede over i Oh Lands oplagte "Wolf And I". Med et væld af småt betydelige effekter blev vi mindet om det electro-fortegn, sangerinden har fået smækket foran sin popmusik siden begyndelsen med "Audition Day".

Sammen med den ambitiøse popsmed kom vi hele vejen rundt i manegen, og selvom Nanna Øland Fabricius ikke har fået det sagnomspundne amerikanske gennembrud endnu, så har Oh Land ubemærket sneget sig ind i det spæde årtusindes panteon af danske popstjerner.

Hvis bare koncerten og Oh Land havde haft nosserne til at slutte på den relativt voksne og blottende "En Linedanser" havde sættet været tæt og velovervejet frem for den kedeligt klassiske gennemgang af hits og sange fra fjernsyn.

Opvarmning: Malky ****

Denne tyske genoplivelse af 60'ernes jazzede soul falder i rigtig god jord hos et Lukas Graham-elskende Danmark. Også hos aftenens publikum, der meget hurtigt blev tryllebundet af en groofy forsanger med en olieglat stemme, et Jason Segel-smil og nogle sammenknebne John Mayer-øjne.

Den naivt poppede soul-opvarmning passede som fod i hose til Oh Lands finurlige verden af pastelfarver. Selvom musik og sang ikke sad lige i skabet hele tiden, så var det en fryd for øregangene med et band, der bedst kan beskrives som The Heavy med Jamie Cullum i front. Især "Diamonds" fra den nye ep af samme navn vakte en ustyrlig lyst til en hel koncert med Malky.

Oh Land og Malky spiller følgende steder:

26. november: Skråen, Aalborg (special guest: Lars Lilholt)

27. november: VoxHall, Aarhus