Danni Toma: Grå

Danni Toma
Grå

Danni Toma: Grå

Album / Playground Music
Udgivelse D. 06.11.2015

Den statsløs-palæstinensiske, og nu også eksil-aalborgensiske, Danni Toma er en spændende figur i dansk raps femte og mest fragmenterede bølge. Han har afsøgt politiske og socialkritiske emner, men vender uvægerligt tilbage til hovedstolen: hans næsten stoflignende afhængighed af kærlighed.

Hvor han på det forrige album lod sig give hen til forelskelsen, er dette beretningen om bruddet, fortalt med alt fra hviskende spoken word over konventionel rap til decideret skønsang. Til trods for titlen er Grå et flerfacetteret album. Den faste producer Noodle har klædt Danni Toma på med produktioner der skifter fra atmosfærisk triphop, med lange instrumentalstykker, der klistrer sig fast i øregangene, til bastunge club-tracks med sexede trommer. Til tider virker den nasale vokal noget spinkel i forhold til det voldsomme lydtæppe, men det bliver også en styrke, hvor jeg tiltrækkes af den skrøbelighed, som Toma aldrig er bange for at vise.

Der, hvor Grå virkelig skinner, er i sin opbygning. Lyden og ordene spejler den udvikling, som rapperen angiveligt selv har gennemgået efter bruddet i et længere parforhold. Der er ekstremt meget "Jeg"og "Du" i teksterne, og man er sjældent i tvivl om, at "Du" er den fortabte kærlighed. Toma går fra deprimeret og indadvendt til forvirret og flakkende, for endelig at finde en nærmest ekstatisk forløsning. Endelig afrunder titelnummeret, der er lagt som bonus, smukt albummet, hvor man alligevel ender med fornemmelsen af savn.

Danni Toma er vokset fra en snøvlende poetisk spirrevip til en helstøbt sangskriver, der fremstår mere og mere selvsikker i sit grænsesøgende udtryk. Det er historisk sjældent et dårligt træk at lade hjertesorger blive til poesi. Det er det heller ikke i tilfældet Grå. Toma har malet et personligt, modigt, stemningsmættet billede af opbrud. Det står klarest i sin helhed, men har også smukke nuancer i brudstykker.