x
Panamah: Posten, Odense

Panamah, Posten, Odense

Panamah: Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Der var nogle få skønne øjeblikke i aftenens koncert. Tag for eksempel "Elsk Mig Eller Gå" som et intro-nummer, der på uforudsigelig vis lod sig puste op med storartet præcision fra de seks spillere i bandet. Desværre var der herefter meget langt mellem snapsene til denne hyggeaften med Amalie Stender, Peter Lützen og Anders Christensen og deres ellers veloplagte band.

"Jeg Synes, Jeg Så Dig" var en kedelig omgang, "Ikke For Sent" blev flot indledt med trommen på trækasse, og "Søvnløs" gav bassisten god plads til skabe noget lidt mere interessant end det anonyme stykke musik, man finder på albummet Ud Af Stilhed. På dette tidspunkt i koncerten kunne man stadig godt forstå og forsvare, hvorfor Panamah skulle spille koncert for et siddende Posten på en torsdag.

Stenders vokal var naturligvis skrøbelig og hvislende, dog bare til et punkt, hvor hun ikke rigtig magtede opgaven at synge sig op til de overproducerede og polerede rytmer. De var simpelthen for ambitiøse i denne første koncert på Panamahs miniturné. Et nedtonet udtryk til at hive de mere jazzede aspekter frem af musikken havde gjort sig godt til aftenens opgivende vokal.

Hvis ikke vokalen var for svag, var musikken i hvert fald for overmættet og mudret. Der var måske et eller andet med lyden eller også ved det sted, jeg sad og oplevede koncerten fra. Det nye nummer "Europas Største Provinsby" var fint båret af en akustisk guitar og noget kækt placeret klappen, men som de fleste andre numre i sættet blev det for meget af det gode, og man kunne ikke høre sangen for lutter gode ideer. Da gruppen spillede "DJ Blues", faldt en stor fed ti-øre så hårdt, at det plaskede med ironi. Der var for meget af discjockeyens levebrød, den dundrende bas.

Det var mere fællessang med Charlie, end det var koncert med et respekteret popband, da publikummerne pludselig kunne kigge på hinanden, mens de sad med klappende hænder og en kildende bas i ryglænet. Sangene blev simpelthen irriterende og ligegyldige med en forudsigeligt malplaceret feststemning. Det var, som om Panamah var et forældet 90'er dance-band, der i forsøget på at forny sig havde droppet den obligatoriske og uengagerede semi-rapper, men beholdt selvhøjtideligheden og den naive tiltro til de knyttede nævers pumpen i vejret.

Apropos 90'er dance var de tilbagevendende små bongotrommer en uønsket reminder om dengang, to drenge med et trommesæt og en angst for at sidde stille kunne kalde sig Safri Duo. Virkemidlerne ødelagde koncerten, og da koncerten nåede sit absolutte højdepunkt med "En Varm Nats Kølige Luft" stod sangen mere frem som undtagelsen, der bekræfter reglen. Amalie Stender sang nu pludselig for sine lungers fulde kraft, og bandet holdt igen med de gode ideer.

Koncerten havde sikkert været langt bedre, hvis vi havde været et stående og dansende publikum og ikke et siddende og analyserende et af slagsen. Koncerten havde uden tvivl været bedre, hvis trioen vidste og viste, hvad de ville med deres koncerter. De kan indtil videre få to store stjerner for at holde humøret højt og spille en forglemmelig koncert.  

Opvarmning: Maja og De Sarte Sjæle **

Maja Rudolph og Timo Andersen har for nylig bevæget sig ind i danskernes bevidsthed med den ulykkelige kærlighedssang "Uden Dig". Som opvarmning til Panamah på Posten kom de to og en ekstra bandmakker for at spille "Uden Dig" og tre andre sange. Hvis man havde regnet med at få flere nostalgiske lækkerbiskner, blev man med garanti skuffet over, at opvarmningen blot var et akustisk sæt.

Hvis man bare havde regnet med, at Maja og De Sarte Sjæle kunne varme op for Panamah, havde man nok også regnet med lidt mere end et usikkert stoneface, der sang en håndfuld ligegyldige sange. Maja sang da udemærket, og drengene kunne spille på deres instrumenter, men det kan de jo også på mange skoler rundt omkring. Fire sange uden sjæl, uden virkemidler og uden formål. Det giver to små stjerner, kom igen.

 

Panamah spiller følgende steder i den kommende tid:

Fredag den 27. november: København, DR Koncertsalen, Studie 2

Torsdag den 3. december: Aarhus, Musikhuset

Fredag den 4. december: Aalborg, Musikkens Hus

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA