Eluveitie: VoxHall, Aarhus

Eluveitie, VoxHall, Aarhus

Eluveitie: VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Schweizer-folk-metalbandet Eluveitie spillede i en næsten halvfyldt VoxHall. Bandet fejrede sit comeback i Danmark efter næsten fire år, hvor bandet spillede i Amager Bio i København sidste gang. Eluveitie har efterhånden været på en halvanden års verdensturné med deres aktuelle udgivelse "Origins". Bandet har for første gang i sin karriere formået at spille alle verdens beboede kontinenter på denne turné. En meget stor bedrift for et folk-metalband.

Eluveitie kombinerer traditionel, keltisk folkemusik med metalelementer og dyrker en meget iørefaldende blanding af aggressive og melodiske dele. Bandet spiller med hele otte musikere på scenen, som gør lydbilledet meget spændende. Heldigvis havde lydmanden en god dag og sørgede for et velmikset lydbillede. Eluveitie benytter mange gamle instrumenter som for eksempel sækkepibe, drejelire, mandolin eller fløjte, og de stod klart ud i lydbilledet.

Bandet startede ud med King, som allerede viste alle de for Eluveitie typiske musikalske blandinger. Storhittet Thousandfold sørgede for den første cirkelpit, som væltede to tønder samt de derpå stående øl i VoxHalls midterdel.

Derudover fik vi nummeret Slanias Song, som blev sunget på en gammel overleveret keltisk dialekt.

Schweizertysk og akustisk sæt

Inden sangen The Call of the Mountains, som bandet sang på deres modersmål schweizer-tysk (De Ruef vo de Bärge), instruerede den kvindelige forsanger Anna Murphy publikum i at synge med på omkvædet, hvilket lykkedes fint.

Særligt vekselvirkningen mellem den mandlige sanger Chrigel Glanzmanns growlstemme og Anna Murphys skønsang er meget karakteristisk for Eluveities bagkatalog, og det fungerede fint i VoxHall.

Efter den første time spillede bandet et akustisk sæt med fokus på fløjter, violin samt mandolin, sækkepibe og drejelire. Her uddybede Chrigel Glanzmann, at den keltiske folkemusik er den ældste overleverede musik, vi kender, og som man altid viderefortolker, men musikkens sjæl vil altid være der. Under det akustiske sæt blev der danset på ægte irsk-keltisk manér blandt publikum.

Kelterne er blandt os

Efter en kort instrumentudskiftningspause spillede Eluveitie blandt andet sangene Helvetios og Luxtos. Sangene stammer fra albummet Helvetios, som er et ganske særligt album, da det beskriver de romersk-galliske krige ud fra det galliske perspektiv. Forsanger Chrigel Glanzmann arbejder for eksempel sammen med universiteterne i Wien, Cambridge og Zürich, hvor professorer inden for keltisk hjælper ham med at skrive sangdele på keltisk og med at fortolke de historiske levn ud fra et keltisk perspektiv.

Efter halvanden time gik bandet af scenen, og de knap 300 tilskuere råbte "One more song, one more song!". Og den fik vi: Inis Mona afsluttede et veloplagt sæt med fællessang og meget glade fans. Forhåbentlig tager det ikke fire år igen, inden Eluveitie atter kommer til Danmark.

Flere informationer:

Opvarmning Vexillium ****

Aftenen på VoxHall bød ikke på et, men hele to opvarmningsbands, og det første var italienske Vexillium, der spiller power-folk-metal. Bandet har en sej energi, som smittede af på publikum. Forsanger Dario Vallesi har en sangstemme, som lyder som en blanding af Ronnie James Dio og Bruce Dickinson. Selvom gruppen spillede med en del backtracks, virkede deres performance supergodt, og publikum blev positivt overrasket. Sange som Over the Clouds og The Wanderer's Notes fortjener at blive nævnt.

Opvarmning Skálmöld ****

Islandske Skálmöld var det andet opvarmningsband. Skálmöld spiller en blanding af black metal, thrash, dødsmetal og såkaldt epic viking metal. Samtidigt synger bandet på islandsk, hvilket gør musikken meget nordisk og vikingeagtig. Bandet har også, ligesom Vexillium, en fantastisk energi på scenen. Under koncerten fik vi de første mosh-pits, og sangene Gleipnir og Kvaðning vil blive husket, med deres meget melodiske dele.