TM Hunter
1.12.5.24

TM Hunter: 1.12.5.24

Album / NMS
Udgivelse D. 15.01.2016
Christian Voldborg Andersen

Ægteparret Therese og Michael Fischerson danner også par inden for musikkens verden i konstellationen TM Hunter. To år efter udgivelsen af deres ep La Porte er den københavnske duo klar med deres debutalbum, 1.12.5.24, som er optaget, produceret og mixet af Michael Fischerson selv og masteret af Morten Bue. Duoens entusiasme og kreative skaberlyst er ikke til at tage fejl af på albummet. Den musikalske stil kan vel siges at være eksperimenterende og alternativ ambient popmusik af den krævende slags. Det vil sige, at dette ikke er popmusik, der nødvendigvis vil blive spillet på P4 og værdsat af et stort publikum, men det er musik, som kræver tid til fordybelse, refleksion og koncentration. Det har sin berettigelse.

Albummet er blevet skabt på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med assistance fra TM Hunters faste besætning af musikere. Det er et ambitiøst niveau, som TM Hunter forsøger at ramme med debutalbummet. Der hersker ingen tvivl om, at ægteparret er dygtige musikere og kompromisløse sangskrivere med hjertet på det rette sted, men albummet bliver også en anelse ensformig at lytte til i længden. Der mangler simpelthen nogle mere fascinerende og søde melodier, som man kan forholde sig til. Det er en stemningsplade, der vækker meget stærke atmosfæriske billeder i hovedet på lytteren.

Det ceremonielle nummer Villains afspejler meget godt pladens æstetiske lydunivers: Svævende kvindelige vokaler og elegant klaverspil pakket ind i en voluminøs produktion. Andre højdepunkter tæller blandt andet World On Fire, Mother og What's Real. Albummet er momentvis interessant, men man savner også en mere jordnær og umiddelbar tilgang til melodisk popmusik, som ikke udelukker det ambient udtryk. Det bliver meget abstrakt og flyvsk i længden at lytte til duoens forsigtige og drømmeagtige toner.