Baaba Maal
The Traveller

Baaba Maal: The Traveller

Album / Palm Pictures
Udgivelse D. 18.01.2016
Torben Holleufer

Det er synd at sige, at Senegals store stjerne, Baaba Maal, overøser os med album. Engang i storhedstiden fra slutfirserne og op gennem 1990'erne gjorde den langlemmede sanger med den vældige røst konstant den anden superstjerne, Youssou N'Dour, rangen stridig i luftlag, hvor meget få befinder sig. Derfor er det absolut en kærkommen gave at få et album af høj klasse, som det der nu udgives. For det er gode sange, der er i fokus og som titlen antyder rejses der vidt og bredt.

Baaba Maal har altid villet andet og mere end rivalens mbalax-musik med de svirpende sabartrommer, der affyret som maskingeværer snakkede rytmer som en hel urskov. Hans filmiske tilgang er absolut intakt, ligesom der konstant er store linjer, over hvilke den snart 63-årige sangers fornemme vokal kan flyve. Den er fortsat en sand fornøjelse med en diktion, der ligger et sted mellem en saxofon og en muezzins kalden til bøn fra minaretens top.

Titelsangen er en af de vestafrikanske sange, vi kommer til at høre længe med dens A-stykke i vanligt territorium med snørklede strengeinstrumenter og så et omkvæd, hvor vi danser af sted på et meget europæisk partybeat. Men det virker og løfter sangen. Jeg er også ret vild med One Day, hvor Maal synger på et eget engelsk og endelig Lampenda, som er en stærkt iørefaldende messe, hvor Baaba Maals honningstemme rejser sig fra et kirkeorgel, hvorefter vi kommer ind over ranke rytmer, som var Peter Gabriel inde over, inden der danses ud på et rockbeat, som smager af Brian Eno. Eller War og Peace, hvor en peul-fløjte er signaturen, inden et rapstykke originalt kommenterer på krig, men også skaber et brud til sidst, der nok er alle de rigtige meninger, men også er en lidt sær afslutning.

Det er en intens plade, en af verdensmusikkens legendariske artister har begået. Værd at vente på.