Nevermen
Nevermen

Nevermen: Nevermen

Album / Ipecac
Udgivelse D. 29.01.2016
Jens Dræby

Man skulle tro, at Tunde Adebimpe fra TV On The Radio, Doseone, den lynhurtigt rappende medstifter af Anticon og den almægtige altmuligmand Mike Patton i fælleskab kunne danne en supergruppe af olympiske dimensioner, men ak, det selvbitlede Nevermen-album lyder som tre ambitiøse frontmænd i et halvhjertet boyband-kompromis. De er ikke, fordi de ligefrem er den første supergruppe til at skuffe fælt, det er fordi både Mike Patton og Doseone har et imponerede bagkatalog af meget varierende kollaborationer, og på trods af det, får de tre gutter kun en brøkdel ud af hinanden.

Albummet er præget af et behov for lade alle have samme indflydelse på det færdige produkt, og det betyder f.eks., at de tre frontmænd skiftevis synger sammen og hver for sig under samtlige numre, hvilket har meget vekslende effekt. Numre som Wrong Animal Right Trap og Shellshot gør det virkelig tydeligt, at de virkelig kan få de tre stemmer til at fungere på et nummer, hvor rap, sang og spoken word filtres sammen, så det halve kunne være nok. Det er især spændende at høre Mike Patton rappe lidt og synge lidt og råbe lidt, som han nu er bedst til.

Desværre lyder Nevermen for meget som et Doseone-indieprojekt, der drukner Patton og Adebimpe i produktionen, mens hans egne skingre indfald træder klart igennem. I stedet for at lytte til dette ligegyldige 33 procents-projekt bør man lytte til Doseones 13 & God eller Subtle-projektet, der i øvrigt gæstes af de andre Nevermen-folk. Man kan også bare lytte til Faith No More og TV On The Radio.