Mads Langer
Reckless Twin

Mads Langer: Reckless Twin

Album / Sony Music
Udgivelse D. 18.03.2016
Jan Opstrup Poulsen

Mads Langer har for længst manifesteret sig som en langtidsholdbar popsanger med fire album bag sig og en konstant stigende popularitet. På Reckless Twin vil den sukkersøde popsnedker tilsyneladende noget mere end blot være den elskelige popsanger. Han har derfor forsøgt at genopfinde sig selv som sangskriver. Fra at være at være svigermors drøm kaster han en del energi i at fortælle, at han også kan være en slem og hensynsløs dreng. Det har han dog svært ved at overbevise om på Reckless Twin, der indeholder temmelig harmløse popsange.

Verden fremstår ikke meget mere nuanceret end på hans tidligere udgivelser. Til gengæld er der sket et melodiskift, hvor Mads Langer nu går efter de mere flyvske popsange, der gerne låner fra den amerikanske vestkyst. Den direkte årsag hedder Sune Wagner, som Mads Langer har allieret sig med i store dele af sangskrivningen. Det høres ganske tydeligt i den tvistede Blondie og i det bittersøde popbrus Cool in the Summer, hvor Mads Langer vitterlig fremstår i et nyt lys på den musikalske side.

Mads Langer er dog hurtigt tilbage i comfortzonen med sine radiovenlige kompositioner, der ikke rigtigt byder på andet end den fine og indfølende vokal. Det går så helt skævt, når han kaster sig ud i calypsopop på Tunnel Vision eller lader suset overdøve melodien på Enemy.

Måske Mads Langer gerne vil sætte sig selv mere på spil på Reckless Twin, men han ender med at spille de sikre kort og mangler i bund og grund sange med større dybde, hvis han vil mere end de gedigne radiohits.