Ukendt Kunstner : Posten, Odense (turnéstart)

Ukendt Kunstner , Posten, Odense (turnéstart)

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Velkommen til dansk raps superliga. Der er løbet meget vand under broen siden den gang, hvor navnet passede, og de to gutter stod på Roskilde Festivals skate-scene og forførte det ungdommelige Danmark med "København". Alligevel er der ikke gået så lang tid, som man skulle tro, når man står med ærefrygt i øjnene og kigger på et publikum i brand og fans, der stålfast spytter hver en stavelse tilbage mod Hans Phillip og Jens Ole.

En dj var den bedst tænkelige opvarmning for Postens flok af unge hoveder, der nikkede, boppede og hoppede, hver eneste gang de genkendte lyden af Future, Kanye, Lupe, Gilli, Drake og Skeptas tunge, traplænende rytmer. Det blev især passende, da Hans Phillip greb mikrofonen, og da Jens Ole besteg sit podie og lod fingrene falde på tastaturet. Ukendt Kunstner lød som en naturlig forlængelse af de førnævnte mestre, og vi var øjeblikkeligt med på "Den Anden Side".

Albummet, der kun lige har en måned på bagen, fremstod som obligatorisk udenadslære i de danske gymnasier, og Hans Phillip var parat til at lade publikum brillere i pensum og viste samtidig stor taknemmelighed over at have Danmarks mest dedikerede fans. Tag mit ord for, at starten med seks sange fra det nye album var mirakuløs. "Den Anden Side" satte takten med en opspændt live-version uden fyld, men med masser af energi fra en frontmand, der til beatet gokkede frem og tilbage på scenen, velvidende, at han nu er en af hønsegårdens mest respekterede hiphop-haner.

Det, de unge kalder pop'n'lock-kultur

Et af koncertens ubestridte højdepunkter kom med en af mange vellykkede Sivas-kollaborationer. "Lige Nu" var blæst op til bristepunktet, og publikum eksploderede i hidsigt hoppende hoveder, som var de med i et umuligt spil whack-a-mole. Det dystre klaver fra album-versionen var trukket i baggrunden, og en heftig bas havde taget dets plads. Det blev soleklart under Hans Phillips og publikums rap hen over et backing-track med Sivas' gæstevers, der meget bekendt lader beatet indtræde halvvejs inde i verset, noget der lyder ganske almindeligt på albummet, men til aftenens koncert var det som at stå midt i droppet fra en Lex Luger-produktion, da den karismatiske rockstjerne indtog Ryu og Ken's Street Fighter-positur, mens det buldrede fra publikum: "Tænder Rezas juu, når den rammer som Hadouken!".

Sådan gik det sang på sang, indtil holdet, der udover Jens Ole og Hans Phillip blev gjort af en guitarist med tilhørende MacBook og Turkman Souljah bag et yderligere antal knapper og tangenter, ramte "Lange Nætter", der først og fremmest brød den tunge fest, men også lå lidt skævt for leveringen. Alting skreg, at Ukendt Kunstner har bevæget sig ud på en turné, der for alt i verden skal overbevise publikum og fans om den nye plades potentiale. Selv hvis det sker på bekostning af såkaldte "gamle" ting som "Fortæl Dem" og "Guld & Diamanter", der kom til at blegne ved siden af de heftige hårdtslående nye sange.

Den lovende duo havde ikke medbragt en opsætning, der gavnede de tidligere drømmende, melankolsk atmosfæriske og dybe skæringer, men i stedet var rustet til bumpende næver og dans. Et nummer som "Langt Væk" var dog helt særligt, bare ikke på grund af den fine melodi, men mere på grund af den iørefaldende kemi mellem Hans Phillip og de entusiasitiske fans i hans hule hånd. Først sang de til en kunstner, der bare gerne ville mærke lidt af den support, gruppen får, når han som regel selv går langt væk fra scenen under dette nummer, dernæst kom kampråbet om at glemme alt og alle.

At leve eller overleve

Man skal ikke kimse ad drengenes evne til at gøre en relativt nedtonet udgivelse til en regulær perlerække af bangers. Godt nok var der ikke meget til overs fra de mange andre oplagte skæringer fra Forbandede Ungdom. En sang som "Hun Sagde" matcher for eksempel den reducerede lyd fra Den Anden Side ganske godt. En hit-single som "Alting/Ingenting" var pudsigt nok også fraværende. Sådan er det ganske enkelt med rockstjerner, der gerne vil spille det nye, spændende og risikable. Takket være et ekstra skub og et velforberedt publikum gav det allerhelvedes meget pote.

Sidste skudsalve kom med en ekstra omgang "Lige Nu", og rigtig nok havde sangen nøjagtig samme pondus, som første gang den spillet i sættet. Nu er Ukendt Kunstner jo også en gruppe, der lever højt på meget nøje brug af gentagelser fra blandt andre Nik & Jay, men mest sig selv. Det er måske også her, man finder nøglen til den umiddelbare succes, der har mødt de to på vejen op, altså forandring gennem gentagelser. Hans Phillip selv afslørede, at Posten i Odense var blot prototypen på det endelige sæt, så måske kan de heldige sidst på turnéen opleve en komplet gennemspilning af Den Anden Side. En veninde, der havde oplevet de to tolv gange nu, meldte klart ud på vejen mod garderoben, at "koncerten gav Den Anden Side en ekstra dimension".

Se flere turnédatoer med Ukendt Kunstner og find billetter via GAFFA Live